Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder 1.2 x 1.5V DDR3


Admini

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett moderkort Gigabyte GA-D525TUD

Enligt prisjakt heter minnen som passar 1.2 x 1.5V DDR3

 

Jag undrar vad dessa siffror betyder egentligen och hur de påverkar prestandan.

Jag har minnen hemma som heter (PC 10666 @ 1.65V)

 

Kan jag använda dem på detta moderkort utan problem eller är det helt åt skogen?

 

Tacksam för alla tips och råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att moderkortet klarar 2 st. 1,5V DDR3 800 MHz minnen, max 4GB. Första ettan kan du glömma. Det är bara en punktuppställning.

1. blabla

2. blabla

3. blabla

 

Dina minnen, PC 10666 är samma som DDR3 1333 MHz. Du behöver troligtvis klocka ner dem till 800 MHz för att kunna använda dem. Även volten behöver du nog ändra till 1,5V.

 

Svårt att svara på om det kommer att fungera utan problem utan att veta vad det är för minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att moderkortet klarar 2 st. 1,5V DDR3 800 MHz minnen, max 4GB. Första ettan kan du glömma. Det är bara en punktuppställning.

1. blabla

2. blabla

3. blabla

 

Dina minnen, PC 10666 är samma som DDR3 1333 MHz. Du behöver troligtvis klocka ner dem till 800 MHz för att kunna använda dem. Även volten behöver du nog ändra till 1,5V.

 

Svårt att svara på om det kommer att fungera utan problem utan att veta vad det är för minnen.

tack för svaret

det som står på minnena är detta:

PC3 10666 9-9-9 @1.65v

Gold series

PN: OCZ3G1333LV4GK

SN:014401008008788-2

 

Sedan, hur klockar man ner dem? I BIOS eller?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret

det som står på minnena är detta:

PC3 10666 9-9-9 @1.65v

Gold series

PN: OCZ3G1333LV4GK

SN:014401008008788-2

 

Sedan, hur klockar man ner dem? I BIOS eller?

Tack

 

Ja, det ändrar du i bios. Det kanske räcker med att sätta minnena till 800 MHz och låta volten vara. Minnena finns inte med på Gigabytes lista över testade minnen med moderkortet men det kan fungera ändå. Ett liknande minne finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret

det som står på minnena är detta:

PC3 10666 9-9-9 @1.65v

Gold series

PN: OCZ3G1333LV4GK

SN:014401008008788-2

 

Sedan, hur klockar man ner dem? I BIOS eller?

Tack

Du behöver normalt inte göra något i BIOS. Moderkortet stöder inte högre hastighet än 800MHz. Det innebär att snabbare minnen per automatik klockas ned till 800MHz av BIOS.

Beträffande spänningen, oftast fungerar det utan problem med minnen som är specificerade för 1,65V på ett moderkort som har som standard att mata dem med 1,5V.

 

Min uppfattning är att du i princip bara behöver montera i minnena på moderkortet så sköter BIOS resten själv. Det är så det brukar fungera när jag bygger datorer.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver normalt inte göra något i BIOS. Moderkortet stöder inte högre hastighet än 800MHz. Det innebär att snabbare minnen per automatik klockas ned till 800MHz av BIOS.

Beträffande spänningen, oftast fungerar det utan problem med minnen som är specificerade för 1,65V på ett moderkort som har som standard att mata dem med 1,5V.

 

Min uppfattning är att du i princip bara behöver montera i minnena på moderkortet så sköter BIOS resten själv. Det är så det brukar fungera när jag bygger datorer.

 

Vänligast

Åge

Tack för svar

Det var det jag misstänkte också

Kan man säga att både 1.5 och 1.65 V fungerar i moderkort anpassade både för 1.5 OCH 1.65 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Det var det jag misstänkte också

Kan man säga att både 1.5 och 1.65 V fungerar i moderkort anpassade både för 1.5 OCH 1.65 ?

När det gäller moderkort och minnen är det alltid bäst att anpassa dem så mycket som möjligt.

Ett moderkort som stöder både 1,5V och 1,65V-minnen har inga problem med dem.

Ett moderkort som stöder 1,65V-minnen bör undvika att få minnen anpassade för 1,5V monterade. Det är en liten överspänning till minnena och normalt brukar de klara detta.

Det finns dock en liten risk att minnena tar skada om de matas med 1,65V eftersom 1,65V genererar högre värme. De kan ge upphov till oförklarliga frysningar.

 

Överklockning av minnen brukar i vissa fall också följa att spänningarna till dem ändras.

Detta är dock ett område som jag inte är så insatt i och överlåter till dem som kan det bättre att förklara.

 

Minnen som är specificerade för 1,65V fungerar normalt utan problem med 1,5V.

 

Vad du bör tänka på är att Intels senaste processorserier, (Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell) helst inte skall användas tillsammans med minnen som skall drivas med 1,65V. Skälet till det är att Intels CPU:er är anpassade för lägre spänningar. Om man använder minnen som matas med 1,65V finns det risk att datorn beter sig underligt med oförklarliga hängningar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Det var det jag misstänkte också

Kan man säga att både 1.5 och 1.65 V fungerar i moderkort anpassade både för 1.5 OCH 1.65 ?

Det kan man, men ditt moderkort är anpassat för 1,5V minnen. Andra tillverkare av moderkort, med samma chipset och Intel Atom D525 är tuffare i sina specifikationer än Gigabit. En del säger "endast 1,5V minnen". Som tidigare nämnts kan det fungera med 1,65V. Men det finns en risk att processorn inte kommer att hålla lika länge.

 

Jag skulle inte köra dina minnen utan att ändra spänningen i bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man, men ditt moderkort är anpassat för 1,5V minnen. Andra tillverkare av moderkort, med samma chipset och Intel Atom D525 är tuffare i sina specifikationer än Gigabit. En del säger "endast 1,5V minnen". Som tidigare nämnts kan det fungera med 1,65V. Men det finns en risk att processorn inte kommer att hålla lika länge.

 

Jag skulle inte köra dina minnen utan att ändra spänningen i bios.

Gigabyte anger inte att minnen med 1,65V matningsspänning kan användas på moderkortet. Gigabyte anger att minnen för 1,5V stöds.

 

Det är helt korrekt att det föreligger en liten risk att CPUn tar skada vid användning av minnen som skall ha 1,65V. Det beror på att Intel integrerat minneshanteraren (MCH) i CPU-kapseln. AMD har i de flesta fall minneshanteraren i chipsetet istället för i CPU-kapseln.

 

Genom att använda minnen avsedda för 1,65V och låta moderkortets BIOS använda autoläget för spänningen till dem kan det stressa CPUs minneshanterare och den blir defekt. Det innebär i Intels fall att CPUn i sig därmed är defekt eftersom minneshanteraren sitter i den kapseln.

 

Håller med "vertpre" att spänningen till minnena bör ändras från Auto till fast vald spänning om 1,5V för att inte stressa CPUn.

Ändring av denna görs i BIOS och menyn "MB Intelligent Tweaker (M.I.T.).

Där finns rubriken "Mother Board Voltage Controler" och valet "DRAM Voltage".

Det valet står normalt på "Auto". Ändra det till 1,5V för att undvika stressa CPUn.

 

Högre spänningar än normvärden används vid överklockning. Överklockning medför också vissa risker.

 

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gigabyte anger inte att minnen med 1,65V matningsspänning kan användas på moderkortet. Gigabyte anger att minnen för 1,5V stöds.

 

Det är helt korrekt att det föreligger en liten risk att CPUn tar skada vid användning av minnen som skall ha 1,65V. Det beror på att Intel integrerat minneshanteraren (MCH) i CPU-kapseln. AMD har i de flesta fall minneshanteraren i chipsetet istället för i CPU-kapseln.

 

Genom att använda minnen avsedda för 1,65V och låta moderkortets BIOS använda autoläget för spänningen till dem kan det stressa CPUs minneshanterare och den blir defekt. Det innebär i Intels fall att CPUn i sig därmed är defekt eftersom minneshanteraren sitter i den kapseln.

 

Håller med "vertpre" att spänningen till minnena bör ändras från Auto till fast vald spänning om 1,5V för att inte stressa CPUn.

Ändring av denna görs i BIOS och menyn "MB Intelligent Tweaker (M.I.T.).

Där finns rubriken "Mother Board Voltage Controler" och valet "DRAM Voltage".

Det valet står normalt på "Auto". Ändra det till 1,5V för att undvika stressa CPUn.

 

Högre spänningar än normvärden används vid överklockning. Överklockning medför också vissa risker.

 

I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.

 

Åge

 

Det är precis vad jag sa i min förra post, så jag vet inte vad du vill med den kommentaren. I övrigt  håller jag med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan man, men ditt moderkort är anpassat för 1,5V minnen. Andra tillverkare av moderkort, med samma chipset och Intel Atom D525 är tuffare i sina specifikationer än Gigabit. En del säger "endast 1,5V minnen". Som tidigare nämnts kan det fungera med 1,65V. Men det finns en risk att processorn inte kommer att hålla lika länge.

 

Jag skulle inte köra dina minnen utan att ändra spänningen i bios.

 

Det är precis vad jag sa i min förra post, så jag vet inte vad du vill med den kommentaren. I övrigt  håller jag med dig.

Du skriver att andra moderkortstillverkare är "tuffare" i sina specifikationer än Gigabyte. Det kan jag inte se. Gigabyte anger 1,5V och inget mer. Skillnad mellan "1,5V" och "endast 1,5V" hittar jag inte. Det är samma sak. Därav min kommentar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att andra moderkortstillverkare är "tuffare" i sina specifikationer än Gigabyte. Det kan jag inte se. Gigabyte anger 1,5V och inget mer. Skillnad mellan "1,5V" och "endast 1,5V" hittar jag inte. Det är samma sak. Därav min kommentar.

 

Åge

 

För mig är det i alla fall en kraftigare uppmaning till användaren att installera 1,5V minnen, om det står "Only 1.5V memory" istället för 1,5V minnen.

 

Anledningen till att jag nämnde detta med andra tillverkare, var att jag ville betona riskerna för Admini, med att använda sina minnen utan att ändra spänningen. Därför tycker jag att din kommentar är onödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det i alla fall en kraftigare uppmaning till användaren att installera 1,5V minnen, om det står "Only 1.5V memory" istället för 1,5V minnen.

 

Anledningen till att jag nämnde detta med andra tillverkare, var att jag ville betona riskerna för Admini, med att använda sina minnen utan att ändra spänningen. Därför tycker jag att din kommentar är onödig.

Att skriva att andra tillverkare än Gigabyte är "tuffare" i sina specifikationer enbart för ett onödigt användandet av ordet "endast" är att skapa osäkerhet hos frågeställaren, i detta fallet Admini. Admini har redan ett Gigabytekort och kan få uppfattningen genom kommentaren att kortets krav inte uppfylls på samma sätt som andra tillverkares.

 

Mitt inlägg tillkom således för att poängtera att Gigabytes krav är precis lika höga som andras tillverkare. Riskerna med att använda befintliga minnen är precis lika stora på Gigabytes moderkort som med andras moderkort med likvärdiga specifikationer.

 

Jag ser således inte mitt påpekende som onödigt utan en klar upplysning om att Gigabytes villkor är identiska med andra tillverkare.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Anledningen till att jag nämnde detta med andra tillverkare, var att jag ville betona riskerna för Admini, med att använda sina minnen utan att ändra spänningen. Därför tycker jag att din kommentar är onödig.

   Med största sannolikhet kan man inte i BIOS välja alternativet 1,5 V utan man kan endast öka minnesspänningen i ett par steg några hundra delar,se exempelvis ASUS motsvarande moderkort(+56mV och +112mV).Observera att valet för aktuellt Gigabytekort ligger under MB tweaker .

 

Uppmaningen blir då att kontrollera att minnesspänningen ej överstiger 1,5 V efter igångsättning, det är ju oklart om läget AUTO innebär 1,5 V eller anpassning till minnets angivna 1,65v spänning.  Detta för att ej riskera livslängden. 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

   Med största sannolikhet kan man inte i BIOS välja alternativet 1,5 V utan man kan endast öka minnesspänningen i ett par steg några hundra delar,se exempelvis ASUS motsvarande moderkort(+56mV och +112mV).Observera att valet för aktuellt Gigabytekort ligger under MB tweaker .

 

Uppmaningen blir då att kontrollera att minnesspänningen ej överstiger 1,5 V efter igångsättning, det är ju oklart om läget AUTO innebär 1,5 V eller anpassning till minnets angivna 1,65v spänning.  Detta för att ej riskera livslängden. 

 

LARSA

 

På mitt Asus moderkort (Sandybridge) kan man välja minnesspänningen från 1,20V-2,20V. Skulle förvåna mig om inte Gigabyte också har den valmöjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
1,65V minnen stressar processor och "memory controller" mer och kan inte rekommenderas.
Och till alla Intels processorer av 2:a 3:e och 4:e generationen (SandyBridge, IvyBridge och Haswell) Intel Core i3, i5 och i7  så skall du endast använda minnen på 1,5 V plus/minus 5% för att inte riskera kortare livslängd eller att processorn går sönder i värsta fall pga. ökad påfrestning vid högre spänning.
 
Jag utgår från att du har en CPU ur ovanstående lista.
 
Ex.
2nd Generation Intel® Core™ Processor Family Desktop Datasheet, Vol. 1

http://www.intel.com...emory%20voltage
 

What are the Intel® Core™ i5 processor series DDR3 memory voltage limitations?

Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts, plus or minus 5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

 
http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/products/desktop/processor/processors/corei7-900/tech/tech_ref/faq/429011.htm

What are the Intel® Core™ i7 desktop processors DDR3 memory voltage limitations?
Intel recommends using memory that adheres to the Jedec memory specification for DDR3 memory which is 1.5 volts. The Intel® Core™ i7 processors should not be used with DDR3 memory that is rated for voltage over 1.5V ±5%. Anything over this voltage can either damage the processor or significantly reduce the processor life span.

 
 
Vid överklockning kommer saken i ett annat läge, där man ofta måste höja minnesspänningen för att det skall fungera med högre frekvenser och "timings" men det är ju en risk alla överklockare tar.
 
Underklockning av minnesspänningen är en risk i sig, att dessa kanske inte fungerar som dom skall, det får man helt enkelt testa.

Som alltid bör man köra en minnestest efter att man bytt minnen eller ändrat på dess inställningar i BIOS Setup.
Guide - Minnestest
 
Helst en stresstest också, men kanske är lite av överkurs i det här fallet.
 
Vill dock säga att på mina Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CML8GX3M2A1600C9) så kör minnena som standard på 1333MHz @1,5V men numera på 1600MHz @1,5V efter aktivering av XMP i BIOS på mitt Asus P8Z68 Deluxe moderkort och med en Intel Core i7 2600K processor.
Mvh
 
[Edit] Att välja rätt minnen till moderkortet:  Tips - Primärminne (RAM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt Asus moderkort (Sandybridge) kan man välja minnesspänningen från 1,20V-2,20V. Skulle förvåna mig om inte Gigabyte också har den valmöjligheten.

       Vad sjutton har Sandybrige med den här att göra. Läser du första inlägget så framgär det att det är ett moderkort med Intel Atom D525 processor och chipset NH10 .Det gäller flera i tråden som borde uppmärksamma det.

 

På ASUS motsvarande moderkort finns bara valet AUTO ,+56mV och + 112 mV

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1,65V minnen stressar processor och "memory controller" mer och kan inte rekommenderas.

Och till alla Intels processorer av 2:a 3:e och 4:e generationen (SandyBridge, IvyBridge och Haswell) Intel Core i3, i5 och i7  så skall du endast använda minnen på 1,5 V plus/minus 5% för att inte riskera kortare livslängd eller att processorn går sönder i värsta fall pga. ökad påfrestning vid högre spänning.

 

Jag utgår från att du har en CPU ur ovanstående lista.

 

   

 

 

 Det borde du inte utgå ifrån ,TS har nämligen länkat till moderkortet saken gäller.Ett moderkort med Intel Atom D525 processor troligen inlödd.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...