Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska man kunna ta bort sin gillamarkering?


mbgtmari

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att de inlägg jag har gillat har fått två markeringar (knappar) bredvid varandra:

1. Du gillar detta 2. X Gilla inte

Har man gillat så har man gillat. Varför ska man kunna ta bort det? Det blir ju en förtäckt form av minuspoäng, vilket jag inte gillar. Om Gilla inte-knappen tillkommit för att en och samma person inte ska kunna ge mer än ett poäng för ett och samma inlägg så får detta lösas på annat sätt. Det funkade ju bra förr.

 

post-55300-0-52910100-1379111627.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en Gilla-inte-knapp ska ju den vara ett alternativ till Gilla.

Så att man kan visa missnöje över ett dåligt inlägg.

 

Fast personligen tycker jag inte detta (inte-gilla) ska finnas här på eforum. Kan vara bra bland kommentarena på Aftonbladet osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att de inlägg jag har gillat har fått två markeringar (knappar) bredvid varandra:

1. Du gillar detta 2. X Gilla inte

Har man gillat så har man gillat. Varför ska man kunna ta bort det? Det blir ju en förtäckt form av minuspoäng, vilket jag inte gillar. Om Gilla inte-knappen tillkommit för att en och samma person inte ska kunna ge mer än ett poäng för ett och samma inlägg så får detta lösas på annat sätt. Det funkade ju bra förr.

 

attachicon.gifGilla inte knapp.jpg

Det skulle ju kunna vara bra för det fall man råkar klicka av misstag.

Men för mig spelar det ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är jag nu till viss del tveksam; men efter att jag tänkt lite mer på saken så är jag enig med Cecilia.

Därmed tog jag också bort mitt "Gilla" i första inlägget.

Naturligtvis inget illa menat om inlägget eller personligt, mbgtmari. :)

Jag tycker det är ett rätt bra exempel på hur man kan göra med en sådan sak; eftersom jag inte vill att det skall synas att man "gillar" en sak och sedan skriver något helt annat. Det kan också röra sig om en lösning man från början trodde fungerade och "gillade", men sedan visade sig denna att det bara blev kacka.

"Gilla" skall ju också ses som ett hjälpmedel för besökare och medlemmar, att vissa inlägg "gillas", sådana som kan ha bidragit med hjälp till lösning till trådskaparen eller andra medlemmar på forumet med samma problem.
 

En stor nackdel däremot, för att inte säga rent bedrövlig, vore det om medlemmar dessutom kunde ge minuspoäng på inlägg, då skulle vi nästan närma oss ja jag vet inte...?

Men sådant är vi förskonade från på Eforum. Detta har visst förekommit tidigare?

Jag menar då att man inte skall få möjlighet att visa missnöje över ett inlägg genom att ge minuspoäng, sådant skall då helst skrivas i klartext som ett svarsinlägg.

 

Men visst, det gamla poängsystemet var anonymt, men i mina ögon rätt kasst och man kunde heller inte se i sin egen profil vem som hade gett poäng på vad - vilket man nu kan se.
Jag vet att en del tyckt att det skulle slopats helt, men detta nya nu med "Gilla knappen" anser jag är väl värt ett försök och poängen ges ju fortfarande - eller tas bort... ;)

 

Ja, bara mina synpunkter på saken.

Mvh :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är jag nu till viss del tveksam; men efter att jag tänkt lite mer på saken så är jag enig med Cecilia.

Jag tycker det är ett rätt bra exempel på hur man kan göra med en sådan sak; eftersom jag inte vill att det skall synas att man "gillar" en sak och sedan skriver något helt annat. Det kan också röra sig om en lösning man från början trodde fungerade och "gillade", men sedan visade sig denna att det bara blev kacka.

"Gilla" skall ju också ses som ett hjälpmedel för besökare och medlemmar, att vissa inlägg "gillas", sådana som kan ha bidragit med hjälp till lösning till trådskaparen eller andra medlemmar på forumet med samma problem.

 

Ja, bara mina synpunkter på saken.

Mvh :)

 

Jo det är ju sant att ett tips kan ha gett problem istället för hjälp men att man skulle ha gillat fel inlägg förekommer väl inte så ofta eftersom flertalet (speciellt nya) medlemmar inte ens "gillar" det lösningsförslag som fungerade för dem. Det är klart, några enstaka trådskapare "gillar" ju vartenda svar de får, vilket är onödigt eftersom det är bra att kunna se vilken lösning som fungerade.

 

En ny funktion som är bra är att en tråd kan markeras som Löst av trådskaparen. OBS! buggfixare, ändra "besvarad" (answered) till "löst", dvs. den beteckning som ett IP.Boardforum som  alltomwindows använder. http://www.alltomwindows.se/forum/

 

Att en fråga blivit besvarad, vilket de flesta frågor blir, behöver inte betyda att den är löst. Nu finns ju knappen "Markera löst" i varje inlägg så det är väl bara en tidsfråga innan Answered ändras till Löst i trådöversikten för forumet Buggrapporter och önskemål om Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju sant att ett tips kan ha gett problem istället för hjälp men att man skulle ha gillat fel inlägg förekommer väl inte så ofta eftersom flertalet (speciellt nya) medlemmar inte ens "gillar" det lösningsförslag som fungerade för dem. Det är klart, några enstaka trådskapare "gillar" ju vartenda svar de får, vilket är onödigt eftersom det är bra att kunna se vilken lösning som fungerade.

 

En ny funktion som är bra är att en tråd kan markeras som Löst av trådskaparen. OBS! buggfixare, ändra "besvarad" (answered) till "löst", dvs. den beteckning som ett IP.Boardforum som  alltomwindows använder. http://www.alltomwindows.se/forum/

 

Att en fråga blivit besvarad, vilket de flesta frågor blir, behöver inte betyda att den är löst. Nu finns ju knappen "Markera löst" i varje inlägg så det är väl bara en tidsfråga innan Answered ändras till Löst i trådöversikten för forumet Buggrapporter och önskemål om Eforum.

 

Ja det håller jag med om att det kanske inte sker så ofta; samt att några är dåliga på att återkoppla och man ibland (rätt ofta faktiskt) måste skriva ett nytt inlägg i en tråd för att fråga; fungerar det nu eller är det fortfarande problem eller också; vilket av svaren var det som gjorde att det fungerade?

 

Den absolut bästa knappen är just "Löst" men samtidigt så är heller inte benämningen på denna helt bra, men har tyvärr inget bättre förslag där.

Tom's Hardware UK så används liknande system dvs. Solved i översikten och sen i tråden Best Solution.

Samt att på Tom's har man ett annat belöningssystem, där ett inlägg som markerats som "Best Solution" ger fler poäng och man går vidare till ett sk. Badge system, man har då möjlighet att välja utifrån intjänade poäng ett särskilt märke som sedan visas bredvid medlemsnamnet i varje inlägg (jag har inte orkat göra detta och bryr mig heller inte), men det är till för att uppmuntra medlemmar att göra så bra svarsinlägg som möjligt så att problem kan lösas.

 

Men däremot på Tom's så kan man enkelt sortera trådarna i ett underforum efter tex."Solved" och detta ger ju en fördel för den som är ute efter att läsa just sådana och där det är ointressant  med att tugga sig igenom en massa olösta trådar i evighet för att finna något intressant. Å andra sidan är det också många fler trådar där per dag och fler aktiva medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gilla-knapp, visst, istället för poängknapp, men tycker inte man ska kunna backa tillbaka, man lär sig att inte klicka av misstag, det enda är att det ska vara möjligt för driftansvariga att kunna ta bort, om misstanke finns om felklickning har förekommit.

 

Ingen kunde ju backa/ta tillbaka en poäng tidigare, då borde det inte vara möjligt nu heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng eller Gilla, rent personligen så har det aldrig riktigt triggat mig på något forum. Men visst förstår jag drivkraften poängen/gillandet ger. Skulle vilja kunna dela ut gillanden anonymt vilket inte verkar gå längre. Det jag vill peka på är att vi riskerar att skapa en kultur, en klubb för inbördes beundran. Tro mig, det skapar problem. Som Eforum var uppbyggt tidigare så var det kul att kunna ge någon poäng anonymt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare.

Jag kunde "gilla" ett inlägg i en tråd som jag i övrigt inte hade något intresse för.

Bra eller roligt skrivet/svarat bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gilla-knapp, visst, istället för poängknapp, men tycker inte man ska kunna backa tillbaka, man lär sig att inte klicka av misstag, det enda är att det ska vara möjligt för driftansvariga att kunna ta bort, om misstanke finns om felklickning har förekommit.

 

Ingen kunde ju backa/ta tillbaka en poäng tidigare, då borde det inte vara möjligt nu heller.

Fast då var poäng-knappen väldigt liten och mer för sig själv, tidigare idag var jag väldigt nära att klicka på Gilla i stället för Markera löst eftersom de är precis ovanför varandra och ungefär lika stora.

 

Poäng eller Gilla, rent personligen så har det aldrig riktigt triggat mig på något forum. Men visst förstår jag drivkraften poängen/gillandet ger. Skulle vilja kunna dela ut gillanden anonymt vilket inte verkar gå längre. Det jag vill peka på är att vi riskerar att skapa en kultur, en klubb för inbördes beundran. Tro mig, det skapar problem. Som Eforum var uppbyggt tidigare så var det kul att kunna ge någon poäng anonymt.

 

Håller med föregående talare.

Jag kunde "gilla" ett inlägg i en tråd som jag i övrigt inte hade något intresse för.

Bra eller roligt skrivet/svarat bara.

Det beror kanske på vilket Eforum man först vande sig vid. Innan Eforum var baserat på IP Board kunde man alltid se vem som gett en poäng och man visste att man tackade rätt person för poängen. När det sedan blev IP Board och det inte gick att se vem som gett poäng var det många som klagade mycket och ville ha tillbaka den funktionen.

 

På den tiden det gick att se vem som gav poäng hade vi inte någon sorts klubb för inbördes beundran utan det var för det mesta frågeställaren som gav poäng för lösningen, men var det bra skrivna och utförliga svar så gav ju andra poäng också (precis som Mikael63 skriver "bra eller roligt skrivet/svarat bara"). Alla som svarade mycket hade ungefär i snitt ett poäng per 10 inlägg de skrev. I det enda forum där jag har märkt att det förekom poänggivande på ett underligt sätt (viss person som fick poäng på nästan allt personen skrev även om det bara innehåll två frågor) var poänggivandet anonymt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet förtydligande. Med mitt inlägg i post #9 så ville jag visa på en eventuell risk. Försöker ofta hitta en annan tänkbar syn och infallsvinkel. Det är väl bäst att göra det nu i ett tidigt skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ingen risk med att kunna känna till vem som uppskattar ens inlägg, kan vara bra också om man vill ge feedback tillbaka till den som har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...