Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
doobidoo

Hyperlänka i Powerpoint

Rekommendera Poster

doobidoo

Jag har ett bildspel gjort i Powerpoint 2007, med hyperlänkar som hänvisar till några wordmallar (dotx).

Länkarna fungerar alldeles utmärkt förutom att de öppnar själva mallen i redigeringsläge. 

Jag vill ju att den skall öppna mallen precis som när man dubbelklickar på en mall, t.ex. mall.dotx, och som man därefter sparar som en ny fil. (Högerklick och välja Öppna, öppnar ju mallen så att den går att redigera). 

Förstår ju rent logiskt att om hyperlänken pekar på min mall så öppnar den filen så att den går att redigera men det vill jag ju inte. 

Finns det nåt sätt att gå runt det?

Hoppas ni förstår hur jag menar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_

En variant är att använda "Åtgärd" istället för hyperlänk. Då kan du kalla på Word med växeln /t som gör att den öppnar din mall som ett nytt dokument baserat på mallen XXX

PP 2010:

Du markerar texten där du vill ha länken. Välj infoga->länkar->Åtgärd (bredvid hyperlänkar) 

I händelse vid musklick väljer du "kör program" och skriver in en sökväg i stil med:

winword.exe /t"C:\minamallar\mall1.dotx"

OBS! det är väldigt kinkigt med mellanslag osv. Testa dig fram till korrekt skrivning via Startmenyn->Kör  ([win]+R)

Microsoft om startflaggor till word:

http://support.microsoft.com/kb/210565/sv

annars vet jag inte. Duger det inte så kan du säkert hitta något om du goolgar på: 

Powerpoint Hyperlink Word Temlate Dotx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
doobidoo

Tack för svaret! Skall göra ett försök med dina tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...