Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Danne

D-link dir-652 som trådlös repeater

Rekommendera Poster

Hallå.

Jag skulle vilja använda min dammiga dir-652 som trådlös brygga/repeater mellan en trådlös router och min dator.

I teorin borde det gå om routern (min alltså) kan ta emot en ipadress via dhcp och routra den i ett eget trådlöst nät, men det verkar krångligt att få till, om det nu går. Vore kanon om det går då jag har stor lägenhet i ett äldre hus med massor av skrot i väggarna som hindrar signalen.

Nån som har några tips?

Nej, jag har inte möjlighet att köpa en repeater i dagsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logga in på DIR-652 och ta bort DHCP, samt sätt fast IP-adress på den i området där inte första routern ger DHCP. Dra sen en kabel (tyvärr bästa lösningen!) från LAN-port till LAN-port på routrarna. Välj gärna olika SSID på routrarna, så du ser vilken som fungerar bäst på olika ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Logga in på DIR-652 och ta bort DHCP, samt sätt fast IP-adress på den i området där inte första routern ger DHCP. Dra sen en kabel (tyvärr bästa lösningen!) från LAN-port till LAN-port på routrarna. Välj gärna olika SSID på routrarna, så du ser vilken som fungerar bäst på olika ställen.

Det hade funkat i det fall routrarna var lämpliga att dra kablage mellan. Jag lånar nät av en granne och behöver förstärka den signalen mellan hennes lägenhet och platsen där min dator står. Det jag är ute efter är att ha min router som wifi-brygga mellan ett trådlöst nätverk och min trådlöst anslutna dator..

Jag tror inte att det går att få det att fungera, men jag ville inte lämna möjligheten obeprövad..

Tack för svar dock.

// Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Inställningarna för det du efterfrågar torde finnas i konfigurationsdelen av accesspunkten. Där bör du kunna ange hur du vill använda accesspunkten. Bör även kunna ses i manualen. Routern används inte, så dhcp skall stängas av. Accesspunkten konfigureras såsom en klient/trådlöst nätverkskort bryggat till lanportarna.

/ Jari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...