Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word 2000 kraschar


Viking 41

Rekommendera Poster

När jag högerklickar i ett dokument i Word 2000 kraschar programmet omedelbart och jag måste starta om det så allt är förlorad.

Detta har tidigare inte hänt. Jag kör Win7.

Har någon en idé?

Gert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Word, klicka på "Hjälp", klicka sedan på "Identifiera och reparera", följ sedan anvisningarna.

För att det ska funka så måste du ha installationsmediet i behåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske är det så enkelt att reparera Word 2000 i Windows 7.  

Jag har haft Word 2000 i tidigare OS och minns att programmet kunde krascha ibland och då berodde det på att normal.dot, den globala dokumentmallen, blivit korrupt p.g.a. grammatikkontrollen. Du borde se Normal.dot om du i ett worddokument klickar på Verktyg > Mallar och tillägg > och klickar längst ned på Mallhanteraren. I Mallhanteraren ser du  "Formatmallar tillgängliga i Normal.dot (global dokumentmall)". Förr löstes problemet genom att man helt sonika raderade filen normal.dot i felsäkert läge. När man sen startade Word igen skapades en ny normal.dot med standardinställningar.

 

Jag har hittat en MS-kb som tar upp detta med att reparera som Bo föreslår: http://support.microsoft.com/kb/822005/sv

(Se Reparera Word under rubriken Mer Information)

 

Senare tillägg: Jag har inte haft några problem med mitt Word, som inte är Word 2000, i Win 7, men nu fick jag plötsligt problem med Writer (OpenOffices wordprogram). Helt plötsligt kunde jag inte öppna något odt-dokument och inte heller skriva något nytt. Då gick jag in i felsäkert läge (F8) och öppnade ett odt-dokument utan problem och skrev litet i det. Sedan startade jag om i normalt läge och vips kunde jag öppna alla min odt-dokument där också. Kanske kan denna felsäkert  läge-metod också användas för att reparera ditt Word om du inte skulle kunna göra som Bo föreslår p.g.a. att du inte har installationsCDn.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske är det så enkelt att reparera Word 2000 i Windows 7.  

 

Jag har haft Word 2000 i tidigare OS och minns att programmet kunde krascha ibland och då berodde det på att normal.dot, den globala dokumentmallen, blivit korrupt p.g.a. grammatikkontrollen. Du borde se Normal.dot om du i ett worddokument klickar på Verktyg > Mallar och tillägg > och klickar längst ned på Mallhanteraren. I Mallhanteraren ser du  "Formatmallar tillgängliga i Normal.dot (global dokumentmall)". Förr löstes problemet genom att man helt sonika raderade filen normal.dot i felsäkert läge. När man sen startade Word igen skapades en ny normal.dot med standardinställningar.

 

Jag har hittat en MS-kb som tar upp detta med att reparera som Bo föreslår: http://support.microsoft.com/kb/822005/sv

(Se Reparera Word under rubriken Mer Information)

 

Senare tillägg: Jag har inte haft några problem med mitt Word, som inte är Word 2000, i Win 7, men nu fick jag plötsligt problem med Writer (OpenOffices wordprogram). Helt plötsligt kunde jag inte öppna något odt-dokument och inte heller skriva något nytt. Då gick jag in i felsäkert läge (F8) och öppnade ett odt-dokument utan problem och skrev litet i det. Sedan startade jag om i normalt läge och vips kunde jag öppna alla min odt-dokument där också. Kanske kan denna felsäkert  läge-metod också användas för att reparera ditt Word om du inte skulle kunna göra som Bo föreslår p.g.a. att du inte har installationsCDn.

 

 

 

Tack alla snälla! Jag har följd alla råd utan att lyckas. Jag har nu installerad LibreOffice för att prova.

Tack än en gång.

Gert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

LibreOffice är gratis och kompatibelt med MS Office.

 

Lite OT men tyvärr är inte Libre Office helt kompatibelt med Office.

 

Jag påbörjade någonstans en utvärdering men jag hade lite svårt med motivationen. Dock var det inga problem att snabbt hitta fem saker som inte riktigt fungerade..

Jag tycker faktiskt att SoftMakers FreeOffice stämmer bättre. Dock kan man inte spara vissa programinställningar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

LibreOffice i all ära men Gert jag tycker fortfarande att du ska försöka få tillbaks Word. Eftersom Reparera Word inte funkade, testa detta:  Prova igen att högerklicka på ett Worddokument, välj "öppna med" Microsoft Word. (Bocka i att du alltid vill öppna med detta program och tryck OK.) Att Word kraschade för dig tidigare kan bero på att Microsofts senaste säkerhetsuppdatering för Office innehöll en bugg, som trasslade till det för många användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LibreOffice i alla ära men Gert jag tycker fortfarande att du ska försöka få tillbaks Word. Eftersom Reparera Word inte funkade, testa detta:  Prova igen att högerklicka på ett Worddokument, välj "öppna med" Microsoft Word. (Bocka i att du alltid vill öppna med detta program och tryck OK.) Att Word kraschade för dig tidigare kan bero på att Microsofts senaste säkerhetsuppdatering för Office innehöll en bugg, som trasslade till det för många användare.

Otroligt!! Funkade! Och så enkelt! Hjärtligt tack ska du ha.

Gert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...