Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Internet Security 2014 - tips och frågor


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Om du redan har Norton Internet Security 2013 så kan du öppna programmet och klicka Support > Sök efter ny version > ett webbläsarfönster öppnas och följ instruktionerna på sidan för att ladda ned och installera uppgraderingen.

 

Obs. Om din nuvarande prenumeration löper ut om säg 149 dagar, så blir det samma antal dagar efter uppgraderingen - men den är gratis för dom som har giltig licens.

 

Norton Internet Security har enligt min erfarenhet bara blivit snabbare och tar mindre systemresurser i anspråk för varje generation.

Även NIS 2014 tar upp mindre resurser än NIS 2013.

 

Hur det är med datasäkerheten jämfört med andra antivirus produkter kan jag däremot inte svara på.

 

  • Ge gärna tips om inställningar eller ställ frågor om dessa i tråden som rör Norton Internet Security.

 

Tex. Inställningar för tyst läge och där har jag användardefinierat vissa resurskrävande program som Adobe Premiere, Adobe Media Encore, Pinnacle studio, Spel - Steam, UbisoftGameLauncher och Origin etc.

 

Och pga. att jag ibland kör tunga och resurskrävande applikationer, har jag avaktiverat Prestandaövervakning för att slippa ha detta körande i bakgrunden och komma upp med varningar om tex. hög CPU belastning etc.

 

Jag har även avaktiverat Optimering vid inaktivitet eftersom jag har en SSD som startvolym och är osäker på om Norton självmant detekterar denna och låter bli defragmentering eller inte. En SSD skall aldrig defragmenteras.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du tar upp Norton Internet Security och att detta säkerhetspaket "tar mindre systemresurser i anspråk för varje generation" eftersom många datorer levereras med det förinstallerat. Tidigare var ju Norton känt för att vara resursslukande. De som får det förinstallerat nu kanske skulle tjäna på att prova det under gratisperioden för att se hur det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng.
 

 

Tidigare var ju Norton känt för att vara resursslukande.

 

 

Ja det stämmer bra.

 

Jag har ju av och till använt Nortons antivirus sedan i början av 90-talet men "perioden av den segare delen" kan nog sägas vara i första halvan av 2000-talet.

 

Så där lade jag av och gick till något som var fruktansvärt resursslukande - McAfee Antivirus - vilken dynga. :P

 

Och jag bryr mig inte ett dugg om hur bra ett antivirusprogram är rent säkerhetsmässigt - påverkar det datorn i sån grad att den knappt går att använda, ja då klassar jag det som helt värdelöst.

 

Men sen har jag återgått till Norton (numera Symantec) och tycker faktiskt att det är riktigt bra, ja i den bemärkelsen att det inte tar upp systemresurser som jag ofta behöver till annat.

 

Givetvis måste man sätta sig in i inställningarna och ställa in så det passar ens behov, men detta är ju mer eller mindre nödvändigt oavsett om det är AVG Internet Security (som jag faktiskt också har på en annan maskin).

 

Som sagt, säkerhetsmässigt får nån annan uttala sig om.

 

Mvh :)

 

Ps. Jag skall ge ett tips också (med tanke på rubriken):

Bättre att använda ett bra antivirusprogram - än ett sämre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Norton verkligen tar mindre resurser i anspråk går att se här (sidan 11). http://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2013/05/avc_per_201304_en.pdf

eller här (sidan 6, 57 och 58). http://www.passmark.com/ftp/totalprotectionsuites-may2013.pdf

 

Edit.

Förvisso visas version 2013 men jag väljer att tro att det inte har blivit sämre i version 2014. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant och ändå var detta förra versionen dom testat och denna NIS 2014 har Norton själva sagt skall vara mindre, ge snabbare uppstart av Windows och vara effektivare vid genomsökningar än föregångaren, men det är ju vad dom säger.

 

Men mindre är den, det märkte jag på en gång i Aktivitetshanteraren att den tar upp mindre minne efter uppgraderingen och datorn bootar så snabbt ändå med SSD så där kunde jag inte avgöra.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Norton verkligen tar mindre resurser i anspråk går att se här (grafen på sidan 11).

http://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2013/05/avc_per_201304_en.pdf

"System Impact Score (lower is better): Symantec 1,3, Avast 1,3, Kaspersky 0,4" och NIS 2014 kanske har ett ännu lägre resultat.

 

Efter vad jag har förstått, Thirteen så använder du Avast men i din signatur har du skrivit Kaspersky Anti-Virus. Varför? Har du använt det tidigare eller har du det på en av dina datorer om du nu har flera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till 2000 jämna, mbgtmari :)

 

post-73434-0-45612500-1378597108.png

 

 

Norton kör en drive nu, genom att hämta rabattkoden på sidan så ger dom 20% på en massa av sina produkter, exakt vilka som är undantagna har jag inte kollat.

http://symantec-norton.com/default.aspx?lang=sv-SE&par=goo_sebroad_norton&gclid=CL2xj5a7urkCFe97cAodFwIA2Q

 

Här finns deras forum Norton Community

 

För övrigt så ingår i licensen upp till 3 datorer och gratis support efter registrering.

Det som i huvudsak skiljer mellan Norton 360 och NIS är att den förra har Backup och återställning och kostar lite mer än NIS.

 

Se produktjämförelse över funktioner längre ned på sidan http://buy-static.norton.com/norton/ps/3up_se_sv_n

 

Mvh

 

[Edit] Funkar dåligt att klistra in länkar, så jag fick bädda in länken i en avklippt adress - den sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag har förstått, Thirteen så använder du Avast men i din signatur har du skrivit Kaspersky Anti-Virus. Varför? Har du använt det tidigare eller har du det på en av dina datorer om du nu har flera?

 

Använder numera sedan en tid Kaspersky Anti-Virus. När något ska rekomenderas så rekomenderar jag Avast Free. Allt är till sist en fråga om tycke och smak vad man föredrar bland erkänt bra program där även Norton Internet Security ingår.

 

Vill påminna om att det här är en tråd om Norton Internet Security 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder numera sedan en tid Kaspersky Anti-Virus. När något ska rekomenderas så rekomenderar jag Avast Free.

Ja det förklarar ju saken. Tack för upplysningen Thirteen!

 

Och tack för gratulationerna Flyfisherman och Laso! Trodde aldrig att jag skulle göra så många inlägg på Eforum men era inläggssiffror kommer jag aldrig att komma upp till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Flyfisherman inte har varit med så länge, så handlar det om att vara flitig på knapparna, men man har ju ett vanligt liv också utanför forumet, och du är väl mest bara i något eller några forum mbgtmari, så det är väl inte så noga heller hur många inlägg man har, bara att man bidrar med något, och det har ju du verkligen gjort.

 

Beträffande Norton, så har jag också kört detta, men trivdes aldrig, så jag bytte redan för många år sedan till det jag har idag, och som fungerar utmärkt för mig och mitt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu gjorde jag alltså en redigering i inlägget ovan, för flera minuter sedan, men det syns ingenting av detta alls, detta måste åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

 

Beträffande Norton, så har jag också kört detta, men trivdes aldrig, så jag bytte redan för många år sedan till det jag har idag, och som fungerar utmärkt för mig och mitt nätverk.

 

Javisst skall man använda dom program som man trivs med, fungerar för ens behov och i övrigt känns bra att jobba med.

I bland kan man behöva prova på något nytt för att se att det finns annat än det som man är van vid.

 

När det gäller användargränssnittet på Norton samt dess funktioner, så har mycket förändrats och den största förändringen har jag för mig tillkom i NIS 2013.

 

Det ingår också Föräldrakontroll i NIS och Norton 360 och en särskild sajt för detta finns också https://onlinefamily.norton.com/familysafety/loginStart.fs?ULang=swe

 

Dessutom finns någon typ av säkerhets-app för smarttelefoner i NIS, men den har jag inte testat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 


 

Här finns det ett ännu bättre erbjudande på Norton Internet Security

15 mån kostar 339,00 SEK spara 210,00SEK

24 månader kostar 591,00 SEK spara 390,00 SEK

36 månader kostar 849,00 SEK spara 550,00 SEK

Registrering är ett måste annars kan man inte handla.

Jag fick erbjudandet på HPs Support sida.

Så jag bytte ut mitt Norton 360 (322 dagar kvar) till NIS 2014 och fick 366 dagar samtidigt som jag kunde fylla på med billigt tillägg. Jo jag har använt erbjudandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det mbgtmari, klockan var lite mycket  (skyller på det) Kl.00:31 hade egentligen lagt mig men kunde inte somna så jag gick upp och lade in inlägget för ett så bra erbjudande måste man ju dela med sig av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett har 1 års Norton för 299 kr: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761318&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

och det finns ställen som är ändå billigare men eftersom jag inte känner till butikerna länkar jag inte direkt till dem: http://www.prisjakt.nu/search.php?query=Norton+Internet+Security

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett har 1 års Norton för 299 kr: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761318&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

och det finns ställen som är ändå billigare men eftersom jag inte känner till butikerna länkar jag inte direkt till dem: http://www.prisjakt.nu/search.php?query=Norton+Internet+Security

Hej,

Din första länk till Komplett gäller nog bara om du köper en ny PC eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...