Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS i router, används den?


.M

Rekommendera Poster

Jag har en RT-N56U router och märkte i början när jag köpte den för något/några år sedan att dns inställningen var lite skakig. Sedan dess har det kommit en stor uppdatering av firmware för routern.

 

Jag kör opendns, tycker det fungerar fint, men märker nu att den inte verkar användas. Om jag ställer in dns i router och lämnar inställningen i Windows blank, villen dns används då? Är det routerns inställning? Eller är drt min isp standard dns som används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du har förmodligen 3 rader för att ange önskad/önskade dns-servrar. I de 2 första anger du opendns servrar.

Nummer lämnar du ifylld med nollor så ramlar din isp;s primära dns-server in här. Hur det ser bör du kunna se under fliken status i routerns användargränssnitt. Knappar du in ipconfig /all i kommandotolken ser du också vilka dns-servrar som används.

 

Har vid några tillfällen haft hjälp av opendns "blacklist" då jag blivit omdigerad via länkar till skadliga siter. Ett informationsfönster har poppat

upp med en varning och en knapp med texten "Tag mig härifrån".

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm efter en stunds labbande så har jag kommit fram till att om jag använder inställningen i windows "obtain dns automagicly" så kommer jag inte åt feber.se då den resolvar till något helt annat. Om jag istället anger opendns i windows så fungerar det fint.

 

Så det kanske lutar åt att routerns dns-cache har fastnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan altid starta om routern. Ett annat alternativ är att rensa historiken i webbläsaren. Ta bort gamla cookies etc.

Rensning av "internetcache" är att rekommendera. Denna brukar ställa till problem då

websiter "ändrar" adress.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...