Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator slocknar. Mysterium?


Ellsen

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett mystiskt problem med min bärbara Dell Studio (vet faktiskt inte om den heter något mer..)

Den är väl ca 4-5 år gammal, men allt utom själva minnet byttes ut för ca 1.5 år sedan pga att usb-portarna inte funkade. Efter det så blev batteriet otroligt dåligt, och håller bara i ca 20 min utan kabel.

 

Nu har den börjat bli riktigt konstig. Helt plötsligt jan den bara helt slockna, utan förvarning, med laddningskabel i. Sätter jag på den igen frågar den om jag vill starta i felsäkert läge, men det brukar jag inte välja.

Oftast slocknar den igen efter ca 5-10 min.

Låter jag den vila funkar den bättre IBLAND, ibland slocknar den även om den fått vila länge.

 

Har försökt reda ut om jag gör något särskilt när den slocknar, men det tycka vara olika varje gång.

Ibland kan jag spela The sims 3 i timmar och ha 10 olika internetflikar och samtidigt streama Svt play med den och den säger inte ett pip, men vissa dagar slocknar den bara jag streamar en film.

Det händer både när den är lite för varm (fläkten är utkass, men har en extern) och när den är helt sval.

 

Har öppnat den och kollat, och den är inte något vidare dammig, vad jag kan se iaf.

 

Vad tror ni?

Kan det vara att den helt enkelt börjar ge upp, att livslängden håller på att ta slut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bärbar dator som beter sig på detta vis, som är 4-5 år gammal.

 

Tja, ja, det känns som det kan finnas läge att pensionera denna. Låter som ett hårdvarufel i kretsar som rör strömförsörjningen.

Fast säker kan jag givetvis inte vara, det är bara en teori det.

Om batteriet kass, kör du helt utan batteri? Om inte testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan batteri..? Plocka bort det, menar du, och fortsätta med bara kabeln?

Är det bra? Kan det hjälpa?

 

Man kan naturligtvis köra utan batteriet men då måste kabeln vara i hela tiden. Hjälper inte det så är det inte fel på batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sig mår en bärbar dator bra av att köras utan batteri, med kabel ansluten. Eller rättare sagt batteriet kan må bättre av att ligga vid sidan av datorn och vila istället för att alltid vara spänningssatt. Om man använder datorn som en stationär mer än mobil det vill säga.

 

Testa, datorn fungerar precis lika bra med som utan batteri om du bara ger den ström hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ellsen

 

Jeg vil råde dig til, at prøve at køre en PSA på maskinen, for at teste den for eventuelle hardwarefejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og herefter vælge "Diagnostics". 

 

Såfremt den finder nogle fejl på dele, vil der fremkomme en fejlkode. Du kan få nærmere info om de forskellige fejlkoder & eventuelle løsninger her: http://www.dell.com/support/troubleshooting/se/se/sedhs1/KCS/KcsArticles/ArticleView?c=se&l=se&s=dhs&docid=266787_da

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar  og Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, DellLyssnar.

Jag testar det du föreslog just nu, och allt gick bra i ca 15 min. Den sa då att inget fel hittats hittills, och jag fick frågan om jag vill fortsätta testningen, (rekommenderat) som skulle ta ca 30 min. Jag tryckte ja, och den fortsatte. Men nu verkar den ha fastnat där på 0% (se bifogad bild) och går inte vidare. Har varit så ca 1 timme. Ska jag låta den vara eller "abort testing"?

post-72928-0-15012200-1378404388_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har också en några år gammal Dell Studio med i7 processor och HD-bildskärm.

Tyvärr har tydligen just denna datortyp problem av diskussioner på nätet att döma.
Fläkten går igång väldigt fort och det har jag inte hört på andra bärbara.

Själv råkar jag ut för att den, snarare än helt lägger av, hänger sig  och måste starta om.
Den är då väldigt varm på undersidan och det tyder på hög strömförbrukning,
vilket skulle förklara din korta batteritid.
Jag har den på ett underlägg med fläkt för extra kylning och kör nästan alltid nätansluten.
Kanske det hjälper att dammsuga så du får bort det damm som minskar kylningen.
Jag tror att processorn eller någon annan krets helt enkelt blir för varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Bliver maskinen meget varm ved brug? Da den går igennem PSA, så kunne det godt tyde på, at det er varmen der forårsager problemet. 

 

Mit umiddelbare bud er at den skal have ny kølepasta, muligvis ny heatzink & fan. 

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar  og Facebook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej, mn dator blir inte mycket varm, har alltid kylplatta.

Peter I , jag har öppnat den, och inte mycket dam syns. :/ annars vore det en bra anledning.

 

Set konstiga är att vissa dagar kan jag ha igång datorn hela dagen, och köra datorspel, internet och youtube på samma gång, mesans andra dagar slocknar den bara jag går in på Facebook.

En gemensam nämnare är i alla fall Windows movie maker. När jag startar detta program slocknar datorn oftast ganska snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...