Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routern kräver pinkod varje gång den startas


NackaBosse

Rekommendera Poster

Dator: HP Pavilion p6220sc med Windows 7

Router: ASUS RT-AC66U

Internet: Telenor mobilt bredband

USB-Dongel: Huawei E398

 

Varje gång allt varit avstängt och jag slår på datorn och routern, få routern kontakt med nätverket men ej med internet. Utropstecken vid nätverksloggan i nedre högra hörnet samt ett meddelande: "Det kan krävas ytterligare inloggningsinformation." Går jag in i routerns gränssnitt och min USB-dongel står det att det är problem med pinkoden. Matar då in den igen (fast den redan står där) och klickar på "tillämpa". Routern startar om och kopplar upp sig till internet. Klart att jag kan låta routern stå på hela tiden och bara stänga ned datorn, men tycker inte att det skall fungera så. Pinkoden är ju korrekt inmatad i routern, så den borde koppla upp sig direkt.

Lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinkoden för SIM-kortet?

 

Sätt in kortet i en telefon, ändra säkerhetsinställningarna så att pinkod ej behöver anges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinkoden för SIM-kortet?

 

Sätt in kortet i en telefon, ändra säkerhetsinställningarna så att pinkod ej behöver anges.

Gjorde som du sa och fann till min förvåning att telefonen indikerade att alla koder var "av". Satte tillbaks simkortet i dongeln och startade om datorn och nu kopplade den upp sig direkt. Kollade i routerns gränssnitt och där stod pinkoden för simkortet kvar.(??) Mystiskt men nu funkar det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 Kollade i routerns gränssnitt och där stod pinkoden för simkortet kvar.(??) 

Är inte detta bara något som är sparat i aktuell webbläsare?

 

 

 

och startade om datorn

Datorn har väl inget med detta att göra egentligen?

 

USB-modemet sitter väl i routern.

En omstart av routern möjligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...