Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videofiler i webbläsaren Firefox


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag vet inte om detta är fel forum, men Cecilia, eller någon, får gärna flytta tråden till ett lämpligare om nödvändigt !

Huvudsaken är att problemet hittar en lösning....

--------------------

 

Åter igen har jag stött på problem med att visa videofiler (.wmv) på webbläsaren Mozilla Firefox !

Videofilerna ingår i berättelser på min hemsida från mina resor m m.
Jag testar dem, var och en, samt hela webbsidan under utvecklingsarbetet, med Internet Explorer, där de fungerar alldeles utmärkt. Kör dessutom test med webbläsarna Safari och Chrome för säkerhets skull.

Men när jag kommer till Firefox kan någon, eller några, av filerna starta upp utan ljud ett par sekunder. Därefter stannar bilden och ljudet kommer. Bilden startar men blir ett enda blurr av svarta fyrkanter under flera sekunder innan den ordnar till sig.
Vissa subsidor med videofiler startar inte alls upp med Firefox.

Upppenbart måste det ha något att göra med inställningen på webbläsaren Mozilla Firefox !
Jag har version 23.0.1 och har provat att ändra inställningarna under Tools/Options m a p allt som har med video att göra från VLC Web Plugin över "Use Windows Media Player" till "Use VLC media player 2.0.8".
Ingenting av detta hjälper....

Har tidigare erfarit att webbsidor, innehållande videofiler, som jag har lagt ut på internet, har varit blurriga på samma sätt med Firefox. Då har jag kodat om dem från originalet AVI-fil och använt Adobe Premiere C6 direkt till WMV-fil i stället för att använda Nero Recode, och fick då ett bättre resultat. Men nu uppträder samma sak även på filer kodade med Adobe Premiere.
Jag vägrar tro att felet ligger i kodningen, eftersom filerna fungerar klanderfritt med såväl Internet Explorer, Chrome och Safari.
Men det känns trist att lägga ut videofiler på internet, som inte fungerar med Firefox, vilket många använder - även jag mestadels...

Finns det någon som har en lösning/förklaring, eller ska jag hålla på att koda om filerna igen och testa upprepade gånger tills att de fungerar även med Firefox, innan jag vågar lägga ut dem ?
Jag kan ju knappast behöva skriva en massa förbehåll till de som till äventyrs kör Firefox, att de ska ändra inställningarna si och så för att kunna köra mina videofiler.....

 

Jag kanske kan bifoga en av videofilerna (152 MB) som krånglar !

När jag startar den direkt med Firefox blurrar den inte på samma sätt efter den ljudlösa starten. Detta inträffar när den ligger inbäddad i en webbsida ! Men då måste jag skicka med både webbsidan och filen. Det tar vi om behovet uppstår....

Hälsningar

/Kalle

 

PS

Jag har lagt ut webbsidan på internetadressen http://karlerik39.no-ip.org/Test/AtlHa-Mo.htm

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.wmv är väl kanske inte det bästa formatet för att publicera filmer på internet.

 

Om du kan tänka dig att lägga upp filerna någon annanstans än på din egen server (och sedan bädda in därifrån) så kan det vara ett "enkelt" sätt att gå runt mycket av problematiken.

YouTube är ett alternativ, men det finns fler så som t.ex. Vimeo

 

Edit:  Flyttar tråden (tills vidare) till Webbutveckling övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Cluster !

 

Problemet är ju snarare, som sagt, mest vid användandet av webbläsaren Firefox, där jag inte fattar varför videon ska bli blurrig i början, för att sedan rätta till sig, eller varför problemet inte finns, eller visar sig, i de andra webbläsarna !

 

Jag har provat tidigare med SVF-filer, men med lika dåligt resultat..

 

Angående YouTube så var jag själv inne på detta, och har även lagt upp ett antal filmer där, som jag sedan tog upp inbäddningen från. Några gick för sig, medan en av filerna var så vanskapt (p g a någon klåfingrig editering av någon YouTube-gubbe) att jag knappast ens vill ha den kvar där, än mindre bädda in den i en webbsida på hemsidan.

Dessutom har YouTube sina restriktioner angående musikstycken som jag lagt in på videoklippen, vilket gjorde att några av dem var spärrade för inbäddning...

 

Vimeo har jag inte provat alls !

 

Är f n lite frustrerad över att jag har gjort en hel drös med WMV-filer klara, i tron att kodningen genom Adobe Premiere C6 var lösningen på det tidigare upptäckta problemet, vilket visade sig inte stämma i alla fallen. Dumt nog kollade jag inte alla filerna mot Firefox innan jag gick vidare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
Eftersom du använt Adobes program ur CS6 sviten så har du väl kvar projekten på disk och där kan du öppna upp ett sådant projekt och ändra utan att originalet förstörs, ja du kan ju också först välja "Spara som" så att du arbetar med ett nytt projektnamn - en kopia.
 
Sedan, kan du inte testa att rendera om en eller ett par av filmerna till ett annat format än just .WMV tex.MP4 eller annat?

Högupplösta videofilmer med hög kvalitet på ljudet blir ju bra med Mpeg4 (.MP4) formatet (Codec h.264) och detta skall väl stödas av dom flesta mediauppspelare. Visst, det komprimerar en del, men knappt så det märks, men man sparar lite i storlek och formatet är väl spritt.

 

Jag tror dessutom att .WMV komprimerar på ett sådant sätt att resultatet inte blir lika bra.

 
Mvh
 
[Edit] http://sv.wikipedia.org/wiki/MPEG-4
men det finns också en uppsjö av andra format och kodningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan det vara så att en del av problemet ligger i den insticksmodul som används för att visa filmen?

För när jag följde länken fick jag upp "En insticksmodul behövs för att visa innehållet" i Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev lite fel när jag skulle dela upp svaret från Kalle Dator1 (och flytta en del av inlägget till en egen tråd).

Nedan är svaret:

 

Cecilia & Flyfisherman ! Tack för era svar !

Med tanke på att nedladdningstider, vid klickning på en videosite, kan vara långa för en och annan användare, försöker jag att minimera filstorlek  i mesta mån och dela upp videofilmer i mindre bitar.

 

Jag har för mig att mpeg-filer, typ mp4, är större vid samma upplösning och längd, varför jag fastnat för WMV-filer för att hamna i ett optimalt läge. Jag kanske har fel där, men rätta mig gärna i så fall....
SWF- och FLV-filer i all ära, men jag tycker att de ger sämre bildkvalité, även om de uppfyller kraven på storleksbegränsning...

Jag kollade mina knäppa wmv-filer på en annan dator, där också Safari och Chrome gick bet, så det verkar lite olika på olika håll. Dessutom, som jag skrev tidigare, ändrade jag optionerna på Firefox mellan VCL och WMP utan att någonting ändrades till det bättre...

Jag har inte märkt av något behov av insticksmodul för att använda Firefox till WMV-filer !

Emellertid !

Taskiga filer i samband med redigering har jag stött på tidigare, där man inte hittar något fel på filen, men där ändå en eller annan etta eller nolla tydligen halkat snett. Så verkade fallet vara även denna gång.
Jag plockade in grundfilerna (AVI) igen i Adobe Premiere, och skärskådade dem ruta för ruta, dock utan att hitta någon avvikelse. Men blurret kom vid ett visst läge i början av filen, vaför jag halshögg filen precis där och lade in en intoning.
SimSalaBim ! Men jag höll andan ända tills läget passerat - och bilden höll sig i skinnet efter konverteringen till WMV !
Upprepade trollkonsten på de andra missfostren med lyckat resultat... De blev någon sekund kortare, men skammen att lägga ut en fil med inledning liknande en bombkrevad torde jag nu slippa...

[Resterande inlägg utbrutet till egen tråd av moderator, se länk nedan]

 

/Kalle

 

 

Den nya frågeställningen återfinns i ny tråd: 

//eforum.idg.se/topic/342733-fortsätta-m-apache-på-windows-eller-byta-till-iis/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...