Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd ang. datorköp för bild/videoredigering samt 3D


Andrewbot

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver hjälp med att hitta en lämplig dator alt. komponenter för att sätta ihop själv. Programmen jag kommer att köra är Photoshop, Premiere Pro, After Effects och Blender. Eventuellt kommer jag att köra 3ds Max eller Maya framöver. Jag kommer kanske även att spela Star Wars - The Old Republic men annars inget spelande.

 

Jag har tittat lite på http://www.inet.se/produkt/1517083/vox-pro-i7 Den verkar ju bra men jag undrar om det går att få något bättre till ungefär samma pris eller t.om. billigare, om möjligt.

 

Hur är det med komponenterna i VOX Pro i7? Jag är inte så insatt men det här paketet har funnits ganska länge hos Inet så jag antar att det borde finnas nyare komponenter. Är den framtidssäker?

 

Operativsystem har jag så det är inget jag behöver köpa om jag istället skulle sätta ihop ett eget paket. 

 

Jag skulle även vilja ha en så tyst dator som det bara är möjligt.

 

Tacksam för hjälp.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

När du räknar upp dessa "tunga" program så kan jag direkt säga att du behöver en processor Core i 7 samt minst 8GB Primärminne (RAM) helst 16GB.

 

Datorn du länkade till har detta och är helt klart bra för det du vill göra.
 

Framtidssäker? Det är nog den frågan som är svårast att svara på. Ingen vet ju vad framtiden har att bjuda på och när det gäller datorer i synnerhet; idag kan man göra en bra affär, imorgon har en ny generation med bättre prestanda kommit  - till samma pris.
Sånt får man helt enkelt leva med.

 

 

Om du vill kontrollera CPU Core i7, 3770K (socket 1155) mot andra så gör en jämförelse här:

AnandTech: Bench Cpu där du kan jämföra olika CPU mot varandra.

Här är  i varje fall den enskilda och hur den står sig i deltesterna.

Obs. att vissa deltester skall ha så högt nummer som möjligt och andra så lågt som möjligt. Infon står på sidan om varje deltest.

http://www.anandtech.com/bench/product/551

 

Vad jag kan se och inte bara av dessa deltester, är att enligt AnandTech anser det vara en bra processor.

Men - ingen CPU för överklockning.

Anledningen är att med Ivy Bridge så har man i rak motsats mot Sandy Bridge valt att använda en särskild limmad plastfilm som skall avleda värme från die (chipet) till höljet och då detta dessutom är en CPU som bygger på 22nm teknik (Sandy Bridge på 32nm) så blir det helt enkelt för mycket värme, på för liten yta.

På Sandy Brige serien så har man däremot valt att löda ihop die (chipet) mot processorkroppen och får därmed bättre värme avledning.

 

Med senaste Haswell serien (socket 1150) som också bygger på 22nm teknik har Intel gjort om det hela.

 

Men skall du inte överklocka så ger denna mycket bra resultat. och den är värre än min Intel Core i7 2600K  (visserligen överklockad till 4,2GHz) och den fungerar mycket bra i lag med Adobe Premiere.

 

 

Se denna ingående The Intel Ivy Bridge (Core i7 3770K) Review

 

Chassit ja, har ingen erfarenhet av detta, vad är det?.

Men det står inte vilket moderkort det är? Den stora frågan?

 

[Edit]

 

Gör så här istället, välj ut delarna själv, med viss hjälp och få det senaste istället inkl. CPU, för datorn har ett minst ett år gammalt grafikkort och när man inte vet vilket moderkort det är eller datorlåda, ja jag skulle göra om allt.

På Inet kan man ju själv skräddarsy sin dator och sedan väja att antingen montera ihop den själv eller låta dom göra det för c:a 775:- men då ingår garantin på hela datorn istället.

 

Det kan gott vara att det går att få din dator med bra prestanda för bättre pris...

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...