Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cpu throttling


rammega
 Share

Rekommendera Poster

Hej. Har fått order om att stänga av CPU throttling i Win7 enligt en rapport om latency.

det gäller ett ASUS P6T SE.

Kan någon hjälpa mig med det?

I windows och Bios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har fått order om att stänga av CPU throttling i Win7 enligt en rapport om latency.

det gäller ett ASUS P6T SE.

Kan någon hjälpa mig med det?

I windows och Bios.

 

Hej,

 

Normalt sett så är detta en bra funktion på ditt moderkort.

http://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/#overview

 

CPU throttling betyder egentligen i korthet att processorn ökar på klockfrekvens och därmed prestanda när belastning sker, för att därefter omedelbart gå ned i en lägre klockfrekvens när belastningen på denna sjunker.

 

När denna CPU throttling är i bruk så fungerar den så att när CPUn belastas så kopplas den ur för att kunna ge CPU (Processorn) maximal fart, men så fort belastningen på denna går ned under ett visst tal (bestäms av processor och BIOS) så kopplas åter CPU Throttling in och därmed sparas både el och värme.

 

På Laptop processorer brukar detta betyda Idle mode för att spara batteri.

 

Detta heter på dom datorer som har detta och som finns i BIOS Setup;

Intel ® SpeedStep™ och på vissa AMD kallas det för Cool n' Quiet

 

 

På ditt moderkort gör du så här för att stänga av Intel SpeedStep:

Direkt vid uppstart av datorn > tryck omedelbart på [Del] > in i BIOS Setup >  Avanced > CPU Configuration > skrolla ned på sidan tills du hittar  Intel ® SpeedStep Tech > den står nu på [Enabled] => [Disabled]

Save & Exit [F10]

 

 

  • Är det något problem du har så du måste göra detta?

 

Ps. Jag avråder från att använda något som helst 3:e partsprogram för att utföra något som egentligen är till för en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Flyfisherman

Detta är en gammal tråd som blivit aktuell se //eforum.idg.se/topic/348951-throttling/

så vi fortsätter i denna tråd.

 

I Windows så kan du också ändra på energialternativen för hur processorn (CPU) skall arbeta, normalt sett så är balanserad en bra grundinställning på en stationär dator.

 

Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Energialternativ => välj balanserad i normalfallet.

 

post-73434-0-71299600-1432829622_thumb.png

 

Sedan klicka Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > Ny ruta Energialternativ kommer upp > Klicka Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga > expandera Energisparfunktioner för processorn och jag har dessa standardvärden på alla mina datorer:

 

Rullgardinsfliken står här på Balanserat (aktiv) som visas i bilden, men det går att ändra.

post-73434-0-87594900-1432829179.png

 

Men vill du koppla ur energisparfunktionen väljer du Hög prestanda istället.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej Fiyficherman.

Jag gick igenom denna tråds råd och rön igen.

Och allt är satt till det du föreslår. Bios enablad speed cpu.

I Windows High performance

och detta är det alternativ som finns i advance setting den medskickade filen.

Ändå så klagar latencymoon på CPU trohttling.

Ahhhhrgg!!!

 

post-61379-0-59472400-1439918763.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiyficherman.

Jag gick igenom denna tråds råd och rön igen.

Och allt är satt till det du föreslår. Bios enablad speed cpu.

I Windows High performance

och detta är det alternativ som finns i advance setting den medskickade filen.

Ändå så klagar latencymoon på CPU trohttling.

Ahhhhrgg!!!

Jag är inte säker på vad du menar med det som jag har rödmarkerat. Om du har satt Intel ® SpeedStep till Enable, så är det fel. Den ska vara Disable i bios, som Flyfisherman redan har nämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har knaster och Latencymoon applikationen säger att det beror på CPU throttling. Kanske dags att byta burk?

Men ibland snurrar det på bra. Men inte i 48 khz längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en inställning till i bios som påverkar CPU frekvensen. Det är CPU TM Function.(TM står för Thermal Monitor) Om denna är satt till Enable, sänks frekvensen om CPU:n blir för varm, för att kyla ner CPU:n. Du kan ju prova att sätta den till Disable och se om latencymon reagerar på det. Blir det ingen skillnad så sätt funktionen till Enable igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde även en rengörning av CPU fläkt med kylare. Lite igensatt va den. men känns inte som det skulle vara problemet. Kanske  CPU over teperatur error försvinner. vad vet jag.

Ska hämta ner en  ny Latencymoon så får vi se.

48 khz funkar inte att spela upp utan att det knastrar och sprakar.

Kanske 32 bit pluggarna spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knastret och sprakandet låter nästan som det är glappkontakt av något slag?

Det borde väl inte knastra för att man har olika frekvenser vid uppspelningen?

 

Såvida ditt program inte stöds av din hårdvara eller dess drivrutiner?

Vad står det på deras supportsida, vilken hårdvara som stöds och ev. annat?

 

Ang. CPU Throttling hur mycket resurser drar detta program egentligen?

Starta programmet och kör som du brukar så det belastar systemet, samtidigt har du resursövervakaren i gång för att se hur mycket CPU det och övrigt drar.

Se denna tråds inlägg #2 för tips hur du skall göra:  http://eforum.idg.se...ost__p__1598319

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja glapp vette fan. Då skulle det glappa på 44100 också.

Jag nämde att jag tog bort cpu fläten och gjorde rent. men nu får jag hela tiden cpu overteperatur error. press F1 to resume eller va det nu stog.

Kan det vara så att jag måste lägga på ett nytt lager med gucka mellan cpu och kylkroppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tog du bort fläkt och kylare?

Jag tipsade om en dammrengörings-guide i din förra tråd //eforum.idg.se/topic/349685-chkdsk-kommando-inte-giltigt-win7/?p=1661088

Och ingenstans står där nämnt att man skall plocka av CPU kylaren för att rengöra kylflänsarna från damm som satt igen dessa samt övriga ställen i datorn.

 

Nu måste du rengöra processorns kylplatta (ovansidan) samt kylarens undersida.

Då är viktigt att man noga torkar av all gammal kylpasta med en tygbit och sedan tvättar av det hela med Isopronanol (Isopropylalkohol) som finns att köpa lite överallt tex. på Kjell & Company.

Man fuktar alltså tygbiten med Isopronanol - inte spolar direkt över CPU:s kylplatta så man sköljer ut resterna av kylpastan över elektroniken.

 

Sedan lägga på en liten klick stor som ett risgryn ungefär och sedan återmontera detta.

 

Annars får du inte tillräcklig kylning och det är mycket viktigt att man gör detta korrekt, så kylaren verkligen får kontakt med processorns kylplatta.

 

Se här ett viktigt tips om hur du skall göra för montering av CPU och kylare i denna tråds inlägg #2

Tips: NordicHardware Datorbyggarskolan

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tog du bort fläkt och kylare?

Jag tipsade om en dammrengörings-guide i din förra tråd //eforum.idg.se/topic/349685-chkdsk-kommando-inte-giltigt-win7/?p=1661088

Och ingenstans står där nämnt att man skall plocka av CPU kylaren för att rengöra kylflänsarna från damm som satt igen dessa samt övriga ställen i datorn.

 

Nu måste du rengöra processorns kylplatta (ovansidan) samt kylarens undersida.

Då är viktigt att man noga torkar av all gammal kylpasta med en tygbit och sedan tvättar av det hela med Isopronanol (Isopropylalkohol) som finns att köpa lite överallt tex. på Kjell & Company.

Man fuktar alltså tygbiten med Isopronanol - inte spolar direkt över CPU:s kylplatta så man sköljer ut resterna av kylpastan över elektroniken.

 

Sedan lägga på en liten klick stor som ett risgryn ungefär och sedan återmontera detta.

 

Annars får du inte tillräcklig kylning och det är mycket viktigt att man gör detta korrekt, så kylaren verkligen får kontakt med processorns kylplatta.

 

Se här ett viktigt tips om hur du skall göra för montering av CPU och kylare i denna tråds inlägg #2

Tips: NordicHardware Datorbyggarskolan

 

Mvh

Har det inte framgått att du har med en idiot att göra? Det ena benet var löst så jag tänkte att det va lika bra.

Ok bara att köpa kylpasta då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ny kylpasta en liten tub. Bör finnas på vilken datoraffär som helst eller på Kjell & Comapany

 

Men var ena benet löst, vilket ben?

Det kan ju vara grundproblemet om inte CPU-kylaren har suttit korrekt monterad och därmed orsakat värmeproblem.

 

Kontrollera att inget är skadat i kylarens plastfästen. Är kylarens fästen på något sätt trasiga så måste du köpa en ny.

 

Se på videon jag länkat ovan i ett av inläggen, hur en Intel orginalkylare skall monteras korrekt.

 

Mvh :)

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ny kylpasta en liten tub. Bör finnas på vilken datoraffär som helst eller på Kjell & Comapany

 

Men var ena benet löst, vilket ben?

Det kan ju vara grundproblemet om inte CPU-kylaren har suttit korrekt monterad och därmed orsakat värmeproblem.

 

Kontrollera att inget är skadat i kylarens plastfästen. Är kylarens fästen på något sätt trasiga så måste du köpa en ny.

 

Se på videon jag länkat ovan i ett av inläggen, hur en Intel orginalkylare skall monteras korrekt.

 

Mvh :)

Tack det ska jag göra. Åker till webbhallen nu och införskaffar lite pasta. En hundring för ett riskorn?!! Nja benet hade liksom glidit upp lite från fästet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag skall förtydliga mig lite bättre när det gäller att applicera kylpastan.

 

Det skiljer lite grann beroende på processortyp och du skall applicera en vertikal sträng  på din processor.

Och detta för att själva processorerna sitter olika under processorns kylplatta på olika typer av processorer.

 

Arctic Silver en tillverkare av kylpasta har detta väldigt bra förklarat för olika processortyper.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#

 

Du har väl en Intel Core™ i7 Processor Extreme Editions 1366 CPU?

I såfall är det den du skall välja i listan ovan, denna skulle det då vara: http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_method_vertical_line_v1.1.pdf

Bläddra ned till sidan 5

 

Ungefär så här. Notera hur processorn är orienterad.

post-73434-0-82219300-1440084111.png

 

Dra inte ut strängen för långt, för då riskerar det att komma kylpasta utanför när sedan kylaren spänns fast och så att säga smetar ut strängen.

 

Obs. Kontrollera först så att inte kylarens fästanordningar har några skador, för om inte kylaren monteras korrekt så fungerar inte värmeavledningen och därmed - överhettning och CPU "Throttlar" pga. för hög värme.

 

[Edit] Passa samtidigt på att köpa en tryckluft på burk, så du nu och i framtiden kan blåsa rent kylflänsarna från damm som i exemplet på videon:  Ta bort damm i en stationär dator

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Intel Core i7 920 sitter i sockel 1366 då är det som jag skrev ovan.

Ok tack. Då är det bara att börja rensa och applisera pasta på rättt sätt och kylare. usch känns skakigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara, ta det lugnt och metodiskt.

Se till att du får bort all gammal kylpasta så ytorna blir skinande rena enligt tipset i tidigare inlägg i tråden.

:thumbsup:

 

Sedan är det bara att trycka ut en smal sträng som på bilden.

 

Men jag kan inte nog poängtera att du skall kontrollera fästena på kylaren innan du applicerar ny pasta och monterar dit den igen.

Du sade att ett ben var löst, vad menade du då?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flugfiskaren. Det va enklare än jag trodde.

Nu får jag inget klagomål på overheating eller overteperatur error.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också konstatera att denna CPU kylare var felmonterad.

Två klickar kylpasta hade kletats dit. Nu går även lantensymoon pass.

 

Yes!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...