Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilek bärbar dator passar mig?


MrPeter

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska köpa en ny bärbar dator och då undrar jag vilken jag borde köpa! 

 

Det jag gör med datorn är:

Spelar spel såsom: World of Warcraft, Heroes of might and magic V (Kommer även spela VI när det kommer ut).

Jag brukar även streama / lyssna på musik etc SAMTIDIGT som jag spelar, alltså stänger av ljudet på spelet och lysnnar på något helt annat samtidigt.

Jag streamar och kollar på film via VLC ofta, och då kopplar jag ofta upp mig mot min TV på 50 ". 

 

Det är nog det mest "krävande" saker jag gör på min bärbara dator och jag vill ju självklart kunna spela dessa spel laggfritt på min nya dator! Vill även kunna se filmer på min TV men relativt bra kvallité. 

 

Väldigt tacksam för hjälp i detta träsket!!! 

 

Mvh Peter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är dålig på att ge tips om just bärbara, men några saker som först kanske måste besvaras:

 

1. Hur stor bildskärm hade du tänkt dig,  eftersom du ändå hade tänkt koppla upp den mot teve/annan skärm kanske du inte behöver så stor skärm?

 

2. Budget, vilken prisklass hade du tänkt dig på ett ungefär, eller är det något som kan anpassas, beroende på en värre modell som du kanske hellre vill ha?

 

3. Skall du ofta bära med dig datorn så vikten är av betydelse?

 

4. Om du skall spela spel bl.a. så kräver dessa installationsutrymme, så en SSD kanske inte är bästa alternativet pga. begränsad storlek, utan du kanske skall välja en med hyfsat snabb hårddisk istället på säg 1TB?

 

Börja med att kolla in på PC För Allas KÖPGUIDE: DATOR

Och inte minst HardwareLUXX Tester - bärbara

 

Denna är nog den bästa tekniksajten, tyvärr på engelska, men ofta kan även dom som inte är så haj på engelska hänga med så pass i slutomdömena på sista sidan i testerna ändå få en uppfattning.

AnandTech: Notebook reviews

AnandTech: Ultrabook reviews

 

Missa heller inte: AnandTech - Bench Mobile där man dels kan se resultaten från olika tester dom genomfört, men även jämföra två olika enheter mot varandra.
Obs. att vissa av staplarna i deltesterna är högst poäng det bästa, i andra deltester skall det vara så låga nummer som möjligt, vilket framgår i varje deltest.

 

Samt NordicHardWare: recensioner och nyheter om bärbara där dom även ger olika utmärkelser efter testerna, fast där har dom tyvärr inte så många under senaste året av bärbara.

 

 

Försök efter att ha kollat lite på sajterna ovan finna ut ett par, tre, kandidater och posta dessa här, så kan det bli lite lättare att sedan ge råd för den som skall hjälpa till.

 

Och eftersom det ändå är ett köp som bör räcka ett tag framöver, så kan det vara bra att redan från början ta lite höjd på prestandan, även om vi inte pratar extremt, för i framtiden kanske du vill köra nåt mer krävande än du nu räknat upp.

 

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Jag tänkte mig en på ca 15 tum eftersom det är ganska okey att sitta vid även när man inte har TV inkopplad.

2: Inte så särsklit knivit för min del. behöver en dator som klarar det jag ska ha den till men någonstans mellan 5 000 - 10 000 tycker jag är rimligt.

3: Jag bär med mig den mellan 2 olika hem. inte särskilt viktigt om den väger mycker eller lite.

4: Ja det håller jag med om! Vill inte att själva enheten är en SSD disk men jag har hört talas om något om att man har en SSD disk till bara windows så det går snabbt, men kan inget om den biten :P (tror inte att det har någon betydelse för min del.)

 

 

 

Och eftersom det ändå är ett köp som bör räcka ett tag framöver, så kan det vara bra att redan från början ta lite höjd på prestandan, även om vi inte pratar extremt, för i framtiden kanske du vill köra nåt mer krävande än du nu räknat upp.

Jo men absolut så jag tänkt mig! tänkte mig prestanda som iallafall överstiger lite så jag har lite framtid med den men om jag kommer börja med något väldigt krävande senare så får jag ta den smällen då! :P

 

 

 

 

Jag har ett annat önskemål som jag inte tagit upp i texten! på musplattan på datorn vill jag hellst att knapparna (höger och vänster klick) är på en egen ruta och inte "ihopbyggd" med själva plattan :P 

 

jag har försökt kolla på dina tips-sidor men jag känner mig helt ute och cyklar när jag är där =/ 

 

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. ditt önskemål om musplattan, se inte detta som ett hinder - använd en trådlös mus istället. :)

Jag hittade precis denna LENOVO THINKPAD EDGE E531 CI7 2.2 8GB/1000 + 24 SSD GT740M FHD 15.6" W8 BLACK

Just nu kampanj hos Dustin och det betyder förstås att modellen inte är av senaste snitt, men med bra prestanda.

 

Grafikkortet är i mellanklasen och bör klara 2013 års spel i medel till höga inställningar, beroende på spel naturligtvis, undantaget dom mest extrema som tex. Crysis 3 (med mina inställningar) där grafikinställningarna måste ställas ned för att det skall flyta - men då är detta spel nog också dagens mest extrema.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-740M.89900.0.html

 

Processorn Ivy Bridge Intel Core i7 3632QM 2,2 GHz är bra:

http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i7-3632QM-Notebook-Processor.80049.0.html

Den skall klara det mesta och den bör inte att bli en flaskhals i spelen, inkl. dom mer krävande.

 

Den har en hybrid håddisk/SSD 1000 GB, 24 GB SSD, Hybrid, 5400 RPM

Ingen erfarenhet eller kunskap om dessa, men just att det är en sådan bör göra att datahanteringen rejält snabbas upp än jmfrt. med endast en hårddisk.

 

Bara ett förslag att fundera på, eller åtminstone så du har något att jämföra pris kontra prestanda mot, fler dyker nog upp.

Mvh :)

 

[Edit] Jag har heller ingen kunskap om Lenovo, men är säkert bra, men jag personligen skulle nog annars funderat på någon utav ASUS olika modeller, dessa har erkänt bra kyllösningar och i regel bra kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå en annan sak, med en sådan laptop som kommer att gå med fullfart emellanåt med spel och annat krävande - fundera allvarligt på en separat kylplatta, men se det inte som en nödvändighet.

 

PC För Alla Extreme (NH): 10 laptopkylare testas

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...