Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ikonerna försvann plötsligt


helpmenow

Rekommendera Poster

//eforum.idg.se/topic/324901-ikonerna-f%C3%B6rsvann/

 

googlade och hittade tråd rörande mitt problem men behöver vidare hjälp. tur att jag har två datorer. 

datorn funkade bra tidigare idag men nu finns inte en enda ikon tillgänglig. bara ett tomt skrivbord.

jag har virusprogram men det har inte indikerat något problem under dagen. security essentials. windows xp har jag.

 

kan inte högerklicka på skrivbordet.

 

via aktivitetshanteraren/ny aktivitet/C:\Windows\explorer.exe så får jag fram en massa mappar etc och till vänster så listas allt upp som finns på datorn. skrivbord högst upp och klickar jag på det så visas allt som ska finnas där när man startar datorn.

 

har testat att trycka f8 när jag startar datorn men det funkar inte. vad ska jag göra nu?

 

kan jag hitta återställningspunkter via aktivitetshanteraren? eller vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma åt systemegenskaper via kontrollpanelen som vanligt, så kan du kolla om systemåterställningen är aktiverad.

post-13429-0-12876300-1377965808_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft en till skärm/teve inkopplad?

 

Vad gjorde du vid datorn när det fungerade, (av)installerade eller uppdaterade något?

Körde du något (hemskt) optimerings- eller registerstädningsprogram, defragmentering, test av hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta handlar om ett troligt systemfel som uppstått, så har du nog inte så mycket att välja på, men vi kan först se vad du har för svar på Cecilias frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft en till skärm/teve inkopplad?

 

Vad gjorde du vid datorn när det fungerade, (av)installerade eller uppdaterade något?

Körde du något (hemskt) optimerings- eller registerstädningsprogram, defragmentering, test av hårddisken?

 

Ingen tv. Datorskärm till pcn har jag.

 

Jag gjorde en återställning i morse och allt funkar nu som vanligt. Men jag funderar ändå på varför det blev som det blev. Allt funkade när jag stängde av datorn men när jag skulle använda den igen ett par timmar senare var alla ikoner borta och skrivbordet helt tomt, bortsett skrivbordsbilden.

 

Kan inte sätta samband med något som skedde under tiden jag använde/jobbade med datorn.

 

Det enda som var lite märkligt och som strulade under nån minut var när jag googlade efter bilder och skulle klicka på en bild. En helt vanlig bild på en gubbe. Efter att jag klickat på bilden så upplevde jag att något kärvade först och att det sedan såg ut att ladda någonting, ungefär som att ett program började starta eller liknande.

 

Jag försökte klicka bort det via övre högra hörnet via det röda krysset och sen via ctrl/alt/delete/avsluta aktivitet. Efter lite strul avslutades alla program och alla fönster jag hade uppe. Och jag forsatte att jobba som om inget hänt och allt funkade som vanligt. Och sen när jag arbetat klart stängde jag av datorn som vanligt.

 

Ett antal timmar senare skulle jag använda den igen och upptäckte då problemen. Samtidigt som det här strulet varade i nån minut så började det laddas en handfull ikoner av samma slag nere i det högra hörnet på skrivbordet. Till vänster om klockan. Men de försvann samtidigt alla program/fönster avslutades.

 

Ingen varning från virusprogram etc.

 

Tittade precis nu och såg att ikonen för security essentials inte finns nere i högra hörnet men i säkerhetscentret verkar allt som det ska när det gäller brandvägg/virus/uppdateringar. Det lyser grönt och allt är på. Ikonen dyker väll upp förr eller senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ha varit något skadligt som kom in i datorn och eftersom MSE inte är toppenbra är det bäst att kolla mer.

 

Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Avbocka alternativet Remove found threats
Bocka för Scan Archives

Klicka på Advanced Settings
Bocka för:
Scan for potentially unwanted applications
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Scan

När skanningen är klar klicka på List of threats found, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Documents and Settings\comp\Lokala inställningar\Temp\jar_cache1734036276090642679.tmp Java/Exploit.Agent.NWX trojan
C:\Documents and Settings\comp\Lokala inställningar\Temp\jar_cache4568337146118508578.tmp a variant of Java/Exploit.CVE-2012-1723.AM trojan
C:\Documents and Settings\comp\Lokala inställningar\Temp\jar_cache7736845952232892561.tmp multiple threats
 

 

Sen försökte jag via start/alla program klicka på Microsoft Security Essentials och möttes då av pop-up "C:\Program\Microsoft Security Client\msseces.exe" "Systemet kan inte komma åt filen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hittades visar att du vid något tillfälle har surfat till en webbsida med skadligt Java-program och programmet försökte utnyttja ett säkerhetshål som finns i en gammal Java-version. Jag tycker att det ger underlag för att kolla upp datorn mer. Följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går.

 

Klicka på knappen "Följ detta ämne" ovanför ditt första inlägg i tråden för att få e-post när någon skriver ett svar till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte stänga av virusskyddet eftersom jag inte kommer åt mitt program? Ikonen är borta och jag vet inte hur jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa då över det.

 

dds funkar inte det stannar på ca 70% sen händer inget.

 

I alla fall rörande mitt virusprogram. försökte ta bort det från ta bort program men när jag klickade på det så dök det upp en pop-up som sa att det inte gick eftersom det redan var borttaget.

 

Försökte installera MSE på nytt men det gick inte pga felkod 0x80070643. Laddade ändå ner den version som ska vara till min dator.

 

Säkerhetscentret indikerar att jag har virusskydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis kört ESET online Scanner igen. Den hittade

 

C:\Documents and Settings\comp\Lokala inställningar\Temp\jar_cache1734036276090642679.tmp Java/Exploit.Agent.NWX trojan
C:\Documents and Settings\comp\Lokala inställningar\Temp\jar_cache4568337146118508578.tmp a variant of Java/Exploit.CVE-2012-1723.AM trojan

 

Tidigare idag körde jag f-secure online scanner och den tog bort 3 skadliga program. Vet inte hur skadligt det egentligen var. W32/Malware 2st och 1st hosts file.

 

Efter f-secure online scanningen installerade jag f-secure och gjorde en fullständig genomsökning Mål: C:\ E:\ F:\ G:\ H:\ + system + rootkits.
Inga skadliga program hittades.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det lär ju vara samma filer som Esets skanner hittade tidigare. Vill du kolla upp din dator mer?

 

Kan vi göra men varför försvann alla ikonerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ha varit en polistrojan som var på väg in i datorn via säkerhetshål i Java. De innehåller kod för att låsa datorn tills man har matat in en kod som visar att man har betalat in pengar till de kriminella som ligger bakom. Du har ju inte fått in allt av den men kanske just den del som låser skärmen,

 

Låt Secunias Software Inspector kolla upp vad det finns för gamla programversioner med säkerhetshål i datorn och fixa de problem som den rapporterar. Den engelska sidan http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/detect-vulnerable-programs-with-secunia-psi/ beskriver hur man installerar och använder programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med detta program är att få lite hjälp att ha koll på så program är uppdaterade, enligt bilden så finns det tydligen 11 st program som det finns uppdateringar till, du borde veta om du använder alla dessa program, om du gör det, så låt detta Securia uppdatera alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En version av java räcker, så du kan ta bort java 6, om du har java 7 installerad.

Man ska bara ha den senaste versionen av java installerad, allt annat tar man bort, man riskerar säkerhetshål med gamla versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med detta program är att få lite hjälp att ha koll på så program är uppdaterade, enligt bilden så finns det tydligen 11 st program som det finns uppdateringar till, du borde veta om du använder alla dessa program, om du gör det, så låt detta Securia uppdatera alla program.

Och program du inte använder är det bäst att du avinstallerar. Om det är något program som Secunias program inte kan uppdatera får du göra det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...