Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen signal - Laptop till TV


tomlun68

Rekommendera Poster

Hej!
 

Har en Sharp LC-60LE741S och när jag försöker koppla in laptopen via hdmi får jag "ingen signal" på TV:n.

* Xbox 360 funkar utan problem, i samtliga (4) hdmi-uttag.
* Har kopplat in laptopen till 2 andra tv-apparater, samma kabel, utan problem.
* Laptopen "ser" TV:n och jag väljer att spegla bildskärm.
* Har uppdaterat grafikkortets drivrutiner. (ati mobility radeon hd 5650)
* Provat olika upplösningar. 

* Har stängt av, satt på tv först - dator sen.
* Har använt win+p.
* Uppdaterat firmware i tv.
 
 
Tagit med laptopen till butiken där jag köpte tv:n och testat med likadan tv, samma där - ingen signal, även med annan hdmi-kabel.
 
Vga fungerar.
 
Känns som jag provat allt, men ändå "INGEN SIGNAL"!!!
 
Hjälp!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du kopplar in en vanlig monitor via HDMI, någon bild då?

 

Det ligger ju annars nära att säga att HDMI-kontakten på din dator är skadad/trasig. men testa mot en monitor, kanske via DVI, om du har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du kopplar in en vanlig monitor via HDMI, någon bild då?

 

Det ligger ju annars nära att säga att HDMI-kontakten på din dator är skadad/trasig. men testa mot en monitor, kanske via DVI, om du har möjlighet.

 

Tack för svar!

 

Har tyvärr ingen möjlighet att testa med monitor. 

 

Om Hdmi-kontakten är trasig skulle det ju inte funka mot de andra tv-apparaterna heller...?

 

Jag funderar på om det kan vara nån konflikt med just Sharp-TV...  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, missade den raden. Sorry.

Den fungerar alltså mot annan modell av TV-apparat.

Mystiskt.

Windows upptäcker skärmen men ingen bild. Du kan ändra egenskaper för skärmen men inget dyker upp? Du har testat olika (720p, 1080i, 1080p, 640x480, 800x600 och vad som kan tänkas) upplösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att utöka skrivbordet i stället för att klona/spegla det?

Fördelen är ju att upplösningarna på skärmen och teven blir oberoende av varandra.

 

Vår teve hade någon sorts automatisk avkänning på HDMI-anslutningen men då märkte den inte att datorn var ansluten utan jag fick ändra till att den alltid skulle acceptera att man kunde välja HDMI som ingång även om teven ansåg att det inte fanns något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att utöka skrivbordet i stället för att klona/spegla det?

Fördelen är ju att upplösningarna på skärmen och teven blir oberoende av varandra.

http://www.sharp.se/cps/rde/xchg/se/hs.xsl/-/html/product-details.htm?product=LC60LE741S&cat=111

 

Ja då finns ju möjlighet att testa upplösningarna som finns på sidan 54 i manualen.1920 x 1080 är väl den som eftersträvas .

 

Nu skriver du inte vilken upplösning datorn har(?) ,men rätt troligt är 1366 x 768 och då för att få den eftersträvade upplösningen gäller utökat alternativt avstängd bildskärm på datorn.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, Cecilia och LARSAS!

 

Jag har gjort exakt som ni skriver och resultatet blir.....

 

INGEN SIGNAL!   :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa att gör TVn till din primära skärm, kanske slå av datorns egna.

 

Kanske ger resultat? Men såhär svårt ska det inte vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, HDMI 1.4 är helt bakåtkompatibelt.

Ska inte ha någon betydelse.

 

Men om vi tar det från början, vi tar dummy-versionen så vi inte missar något

1: Stäng av dator och TV (behövs egentligen inte men...)

2: Anslut HDMI kabel mellan de båda

3: Starta upp dator

4: Öppna Windows skrivbordsegenskaper.

5: Där ska det synas att en andra skärm anslutits, utvidga skrivbordet till denna.

6: Ställ in TVn på rätt ingång

7: Kontrollera upplösning och andra egenskaper på denna signal, denna skärm. Din TV ska klara 1080p, 50 HZ och säkert många fler, se manual. Men detta borde datorn och TV komma överens om tämligen automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-(

trist, då vetta tusan vad det är som går fel. Du har inte VGA ut från datorn? Inte bästa lösningen men en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi! Nu missade du en rad från mitt första inlägg igen! "Vga fungerar"  ;)

 

Stort tack för att du velat hjälpa till!  :thumbsup: (ni andra också)

 

Jag kämpar vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update.

 

Tog med laptopen till en kompis som också har en likadan tv. Samma där - ingen signal.

 

Men så provade vi hans laptop och vips - inga problem... 

 

Borde alltså vara nåt problem mellan min laptops grafikkort och just Sharp-Tv?

 

Håller just nu på och systemåterställer laptopen och hoppas att nån uppdatering har ställt till problemet.

 

Återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt sa räven.

 

Jag har nog inget mer att komma med annat än att du kan ta kontakt med Sharp support för att påtala problemet eller se om de har en väg runt. Ja, kolla om det finns en uppdatering även för TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara omöjligt. Har provat IGEN med en LG-tv som jag har och där funkar det direkt! Har skrivit till Sharp support men ännu inte fått svar...

 

Återigen, tack för ditt engagemang. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 4 veckor senare...

är du säker på att laptopen har en fungerande HDMI-utgång? För mig låter det som om laptopen är kass vad gäller HDMI-utgången.

Har du kollat TV:s menyprogram om det behöver ställas in för mottagning via HDMI.

Kollade du din egen laptop mot kompisens TV via HDMI-utgången- fick du bild då? annars får du reparera laptopen

På nya TV apparater känner de direkt av ifall man kopplar in HDMI. likaså på nyare laptopar. Det har ingen betydelse om du har ställt laptopen på primär eller sekundär skärmvisning - bägge skärmarna lyser upp om du inte gör ngn ny inställning på laptopen.

Märklig verkstad du var på innan som inte löste problemet medan du var hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till TV:s menyprogram och ställ in den så att den känner av HDMI, eftersom HDMI kabeln fungerar mellan andra TVapparater och din laptop så är det en inställning som skall göras på TV-kolla din användarmanual

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar datatokig.

 

* Laptopen funkar alldeles utmärkt i två andra tv-apparater jag har här hemma.

* TV:n känner av HDMI, (Xbox)

* Samma fenomen hos polaren, också Sharp-TV. Hans egen laptop funkade däremot i hans tv...

* Jag har inte varit på nån verkstad. Det var i butiken där jag köpte TV:n. Jag tog med laptopen dit. Och resultatet blev samma - Ingen Signal på Sharp-TV.

 

Det enda jag kan tänka mig är att det är nån konflikt mellan mitt grafikkort i laptopen och Sharp-TV. Men kan det verkligen vara så??? Har provat att uppdatera firmware i TV och drivrutiner till grafikkortet. Ingen skillnad.

 

Blir också datatokig snart. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...