Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läser från fil och får "" på köpet


ottarpslisa

Rekommendera Poster

Jag läser in inställningar såhär:

 

Public Function LäsInställningar()

fil = FreeFile

s = ""

Open "C:\Mappen\Settings.txt" For Input As #fil

Line Input #fil, s

Close #fil

end Function

 

Och får "C:\Mappen\" tillbaka, fast jag ville ju så mycket hellre ha bara "C:\Mappen\" eftersom jag ska länka till C:\Mappen\databasen.mdb" i nästa funktion (och ja jag vet att .mdb är uuurgammalt men så uuuurgamla versioner kör min användare med).

 

Om jag ska vara lite mer frågvis så undrar jag ju hur det har kunnat fungera så många gånger för att sedan helt plötsligt INTE göra det men den frågan har jag inte så stor förhoppning om att få svar på, är mest glad för att det är jag som sitter vid tangentbordet och inte någon annan.

 

Snälla söta rara säg att någon har haft ett liknande fel eller ännu hellre inte haft det eftersom de har lärt sig innan.

 

Lisa

 

Tillägg:

och ja, jag har tagit bort de tre första tecknen och fortsatt men det stör mig att jag ska behöva göra det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl BOM som ställer till det. Spara (i t.ex. Anteckningar/Notepad) om filen som UTF-8 utan BOM så borde det lösa sig.

Nu har jag kollat och läst och läst lite till men jag får inte riktigt till det. Försöker lagra i UTF-8 men tecknen är fortfarande kvar när jag läser in texten.

 

Någonstans är det något jag inte förstår alltså. Såhär gjorde jag:

1. läst Office supports sida

2. skapat en testfil.txt

3. öppnat den med Word

4. ändrat till övrig kodning - unicode UTF-8

5. kör koden och tittar på resultatet och...

... de är fortfarande kvar.

 

Jag missförstår säkert någonting men kan någon förklara vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl BOM som ställer till det. Spara (i t.ex. Anteckningar/Notepad) om filen som UTF-8 utan BOM så borde det lösa sig.

Nu har jag kollat och läst och läst lite till men jag får inte riktigt till det. Försöker lagra i UTF-8 men tecknen är fortfarande kvar när jag läser in texten.

 

Någonstans är det något jag inte förstår alltså. Såhär gjorde jag:

1. läst Office supports sida

2. skapat en testfil.txt

3. öppnat den med Word

4. ändrat till övrig kodning - unicode UTF-8

5. kör koden och tittar på resultatet och...

... de är fortfarande kvar.

 

Jag missförstår säkert någonting men kan någon förklara vad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word är (i detta sammanhang) inte en lämplig texredigerare. Notepad/anteckningar är i så fall bättre, men som bekant väldigt begränsad. Är osäker på huruvida den lägger till BOM eller ej (man kan iaf inte välja det själv så vitt jag vet). 

 

Rekommenderar en annan texteditor så som t.ex. Notepad++

Där får du mycket bättre kontroll över det mesta (samt en hel del annat som underlättar utveckling på köpet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är lätt att ändra format i Notepad++ och det fungerar superbra meeeen... om användaren öppnar filen i notepad utan plus och sparar där ändras formatet till UTF-8 med BOM. Visst hade jag kunnat if-a bort det men det är ju inte helt optimalt. Någon som har något förslag på hur man ska kunna hindra filen att öppnas i Notepad utan + ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog tvärtom då. Bättre att du kollar filen och om den börjar med BOM så får du kodmässigt skala bort det. Att styra användarna(s beteende) är mycket svårare än att hantera deras misstag  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...