Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel språk i HTML-kod


Cecilia

Rekommendera Poster

Ständiga problem med stavningskontrollen i Firefox eftersom den tror att detta är en engelskspråkig webbsida.

 

När jag tittar på källkoden står det:

<!DOCTYPE html>
	<html lang="en" >
	<head>
		<meta charset="UTF-8" />
		<title>Senaste inläggen visar inte vilket underforum dessa ligger i... - Buggrapporter och önskemål om Eforum - Eforum</title>
		<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge" />
		<link rel="shortcut icon" href='http://eforum.idg.se/favicon.ico' />
		<link rel="image_src" href='http://eforum.idg.se/public/style_images/master/meta_image.png' />
		<script type='text/javascript'>
		//<![CDATA[
			jsDebug			= 0; /* Must come before JS includes */
			DISABLE_AJAX	= parseInt(0); /* Disables ajax requests where text is sent to the DB; helpful for charset issues */
			inACP			= false;
			var isRTL		= false;
			var rtlIe		= '';
			var rtlFull		= '';
		//]]>
		</script>

Observera rad 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara så svårt för den ansvarige / de ansvariga att fixa till språkproblem eftersom "One of the things we wanted to focus on for IPS Social Suite 4.0 right from the beginning was providing better support for sites which do not use English or use multiple languages (or, as it was scribbled on my whiteboard, "++ i18n/L19n"). In this blog entry I'm going to cover some of those changes and new features."
http://community.invisionpower.com/topic/392090-ips-40-internationalization-and-localization/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Enligt rapport ska detta vara fixat och det är ändrat i HMTL-koden som visas i inlägg 1, men det fungerar inte tycker jag, inte i Firefox i alla fall. Om jag högerklickar i textrutan och väljer "Inspektera element" står det så här i det som kommer upp:

<td id="cke_contents_editor_5233b72c70464" class="cke_contents" role="presentation" 
style="height: 180px; padding: 0px ! important;">
<span id="cke_61" class="cke_voice_label"> … </span>
<iframe frameborder="0" allowtransparency="true" tabindex="25" src="" 
title="Rich text editor, editor_5233b72c70464, press ALT 0 for help." aria-describedby="cke_61" 
style="width:100%;height:100%">
#document<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html class="CSS1Compat" lang="ipb" dir="ltr"> … </html>
</iframe>
</td>

lang="ipb

Är det något som påverkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det fungerar inte som det ska. När man ändrar språk i en tråd kommer Firefox ihåg det ett tag, men efter att man besökt någon annan (engelsk?) webbplats är språket tillbaka till engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det fungerar inte som det ska. När man ändrar språk i en tråd kommer Firefox ihåg det ett tag, men efter att man besökt någon annan (engelsk?) webbplats är språket tillbaka till engelska.

Samma problem här med FF och Eforum.

 

Dessutom blir det hela tiden samma problem nästa gång jag startar datorn och går in på Eforum, får manuellt ändra språk från engelska > svenska i stavningskontrollen.

 

Gäller både Linux Mint med FF och Windows 7 med FF ver.24.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:( Irriterande, gör att man inte orkar hålla på och byta språk så det blir stavfel i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är detta ett problem på forumet eller i Firefox? För Firefox för mig har aldrig klarat av att hålla fast vid det språk jag valt som standard, blir engelska hela tiden om jag har det språkpaketet installerat/aktiverat.

Iofs kanske det underlättar för FF om sidor är rätt kodade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig problem med förra versionen av Eforum, där var det alltid svensk stavningskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag hade aldrig problem med förra versionen av Eforum, där var det alltid svensk stavningskontroll.

Samma här, och vi kan väl konstatera att detta har med uppgraderingen av Eforum att göra, åtminstone efter att jag testat detta på åtskilliga andra sajter - utan problem - så därför utesluter jag Firefox som problemkälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

jag är lite lätt irriterad på Firefox i att jag inte lyckas sätta ett standardspråk, dvs Firefox ska strunta i vilket språk den tror att det är. Men det är en fråga för en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat här också, och det är konstant fel språk.

 

Överlag, så verkar det som att en hel del "fixa till", har upphört, eller inte verkar vara intressant längre att fixa till.

Men så var det också vid förra uppdateringen, när IP Board infördes, mycket gjordes klart direkt efter uppgraderingen,

men planade ganska fort ut direkt, men fixa-listorna blev kvar utan vidare åtgärd, dom är ju fortfarande kvar.

 

Detta fenomen verkar tyvärr ha uppstått igen., vi får se om det börjar hända något, när ny vecka börjar i morgon igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller nog även att vi som användare sätter ihop listor som en utvecklare kan ta tag i. Det är inte direkt som att IDG har en som ständigt jobbar med Eforum utan snarare tar tag i det som behöver fixas när det går över en tröskel så att säga.

Så upplever jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...