Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blocka Internet på natten


GunnarMqt

Rekommendera Poster

Jag har tonårsproblem med för mycket datorspelande på nätterna.

Finns det nåt enkelt sätt att blockera internet access vissa tider via brandväggen i routern? Jag vill inte installera nåt program på datorerna och vill helst kunna konfigurera automatisk "blockering" mellan vissa tider.

Just nu har jag en THOMSON TG789vn Wireless-n Multi-Service VoIP Ethernet WAN & VDSL2 Gateway från Telia, men är beredd att skaffa en annan router om det krävs för att lösa problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår du kontaktar Telia. Maila supporten kan vara det minst tidskrävande. Och ett mailat svar med instruktioner är i varje fall för mig mycket bättre än att försöka göra det med hjälp av en röst i telefonluren.

Har på den tiden det var aktuellt (han är nu 19 år och sköter sitt jobb i byggbranschen, hans väckarklocka ringer 05:30 från måndag till fredag)

en router som heter Linksys WRT54GL

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

Men om den funkar med Telia?????

Telia vill ju inte sälja internet utan en massa internetbaserade tjänster. Tex telefon(!), TV osv. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg om att idag fungerar bara Telias egna prylar med Telias ADSL internet.

På WRT54GL var det i varje fall inga problem (när jag väl kommit på hur det gick till)

att utgående från de olika datorerna i nätverket ställa in vilka timmar på var och en av veckans dagar varje enskild dator kunde ansluta sig till internet.

Men det tog inte många dagar innan min son upptäckt att min dator fungerade när hans dator var blockad !

Lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jannejanne är inne på, en datorkunnig yngling kan ofta ta sig runt problem som detta.

 

Bästa är givetvis om ni kan övertyga tonåringen på annat vis, locka eller hota med olika medel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att blocka för hela familjen för att undvika de mest uppenbara kringgående rörelserna och att kombinera med lock och pock (är pock samma sak som hot? :-)

Den routern som jannejanne pekade på verkar vara mest uppskattad av dem som flashar om den vilket ligger way beyond mina möjligheter. Nån router som fixar mitt problem out of the box?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller sätt en timer på modemet, en som bryter strömmen mellan x och y... gäller bara att din tonåringen inte kan komma åt den.

 

Men som sagt, rim och reson är bästa vägen då det ofta går att ta sig runt. Exempelvis kanske han delar ut internet från sin telefon istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att blocka för hela familjen för att undvika de mest uppenbara kringgående rörelserna och att kombinera med lock och pock (är pock samma sak som hot? :-)

Den routern som jannejanne pekade på verkar vara mest uppskattad av dem som flashar om den vilket ligger way beyond mina möjligheter. Nån router som fixar mitt problem out of the box?

 Jag utnyttjade WRT54GL med originalfirmwaren när jag skulle blockera internet. Efter några år upphörde WRT54GL att fungera och när inte återställning osv enligt manualen fungerade så Flashade jag den med Tomato. Som ett sista försök innan elektronikåtervinningen. Och det fungerande,  liket började fungera igen! Men i Tomato hittade jag inte nått för blockering motsvarande originalfirmwaren.

 

Det absolut största problemet som jag ser det är att fungerar WRT54GL med Telia?

Den enkla lösningen är att du helt enkelt tar ett snack med alla berörda.

Så att de eventuellt i varje fall en gång är överens med dig.

Sedan tar du och sätter en vanlig timer som bryter strömmen till nätadaptern till Thomsonroutern varje kväll vid samma klockslag. Och så tar du när du lägger dig och plockar bort routern och lägger den under din madrass. Och sover på den.

Funkar inte det här, ja då bli det beställa tid hos Familjerådgivningen.

För Familjen.

Det fick vi göra här i Göteborg. Och vi/jag/vårson/hansmor fick bra hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

 Den enkla lösningen är att du helt enkelt tar ett snack med alla berörda.

Så att de eventuellt i varje fall en gång är överens med dig.

Sedan tar du och sätter en vanlig timer som bryter strömmen till nätadaptern till Thomsonroutern varje kväll vid samma klockslag. Och så tar du när du lägger dig och plockar bort routern och lägger den under din madrass. Och sover på den.

Funkar inte det här, ja då bli det beställa tid hos Familjerådgivningen.

För Familjen.

Det fick vi göra här i Göteborg. Och vi/jag/vårson/hansmor fick bra hjälp.

 

Tack för hjälpen, du beskriver med kuslig precision hur det har blivit för oss. Läget är Ok just nu, hoppas din förutsägelseförmåga även gäller hur det hela slutar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...