Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft Office Starter 2010


DAL30

Rekommendera Poster

Vid mitt köp av den nya datorn ACER AX3990 I7 ingick programmet ordbehandlingsprogrammet Microsoft Office Starter 2010. Eftersom programmet "Microsoft Word Starter 2010" ofta har varit långsamt vid den första starten varje gång som jag använde datorn, försökte jag därför att använda "Reparera" i avdelningen "Program och funktioner" i Kontrollpanelen. Det visade sig, att detta inte lyckades. I stället kom hela det svenska ordbehandlingsprogrammet att försvinna.

Jag har då sökt att återinstallera programmet, men det gick endast att installera den engelska versionen. Det gör att användningen blivit betydligt svårare, eftersom funktionerna är svåra att förstå på engelska och svåra att översätta till svenska.

Dessutom har jag inte heller tillgång till Microsoft Excel Starter 2010 på svenska.

 

Jag har sökt en länk, där jag hittar den svenska versionen, så att jag kan installera den på nytt.

Men det verkar som om den svenska versionen endast finns i samband med köpet av dator.

 

Mina frågor är förstår:
Vad kan jag göra för att återinstallera versionen på svenska? Gratis förstås.

Kan jag gratis-installera ett annat bra ordbehandlingsprogram gratis?

Tacksam för hjälp och råd!
DAL30

 

Jag kan tillägga, att jag har försökt att använda programmet "Återställning" i Kontrollpanelen, men jag har inte lyckats att ta bort den engelska versionen och återfå den svenska versionen.

 

Alltså:
Mina ovanstående frågor återstår:

Vad kan jag göra för att återinstallera versionen på svenska? Gratis förstås.

Kan jag gratis-installera ett annat bra ordbehandlingsprogram gratis?

Tacksam för hjälp och råd!
DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du försökte återinstallera programmet men fick det på svenska?

 

Vad för sorts "Återställning" gäller det som du hittade i Kontrollpanelen, vad står det mer än "Återställning"?

 

Ett bra gratis ordbehandlings- och kalkylprogram är LibreOffice: http://sv.libreoffice.org/home/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du försökte återinstallera programmet men fick det på svenska?

 

Vad för sorts "Återställning" gäller det som du hittade i Kontrollpanelen, vad står det mer än "Återställning"?

 

Ett bra gratis ordbehandlings- och kalkylprogram är LibreOffice: http://sv.libreoffice.org/home/

Så här är det:

Jag försökte att repa den långsamma  starten av den svenska versionen av Word Starter genom att använda "Reparera" i avdelningen "Program och funktioner" i Kontrollpanelen. Men då det resulterade i att hela den svenska versionen försvann (togs bort), sökte jag att återinstallera den. Detta gick dock inte att göra.

 

Jag sökte då med hjälp av Google länken till Word Starter och installerade detta program i tron att sedan kunna hitta en svensk version/översättning. Det gick dock inte att göra.

Endast den engelska versionen blev installerad, och den är något svår att använda på grund av de många facktermerna.

 

Ett försök gjordes då att återställa den svenska versionen.

Jag använde programmet "Återställning" i Kontrollpanelen.

 

Där står det:

”Återställ den här datorn till en tidigare tidpunkt.

Systemåterställning kan lösa många systemproblem, och det är den bästa återställningsmetoden att prova med först. Vid allvarliga problem kan du använda de avancerade återställningsmetoderna.

Systemåterställning:

Ångra ändringar du gjort nyligen, men ändra inte filer, t.ex. dokument, bilder och musik. Den här åtgärden kan göra att program och drivrutiner som nyligen har installerats tas bort.

Länk: Öppna Systemåterställning

-Avancerade återställningsmetoder.”

 

Jag har inte dock inte lyckats återfå den svenska versionen. Endast den engelska versionen finns.

 

När jag tittar på länken till Microsoft Starter:

http://office.microsoft.com/sv-se/starter/

så får jag upp meddelandet:

 

Office Starter är endast tillgänglig som förinstallerad programvara på vissa nya datorer.

 

Jag har tidigare använt ordbehandlings- och kalkylprogrammet LibreOffice, men jag tyckte att det var alltför invecklat för en mera ovan användare.

 

Frågor:

-  Kan det vara så, att jag skall uppsöka affären, där jag köpte datorn och där försöka få den svenska versionen?

-  Finns det någon annan väg att gå för att återställa den svenska versionen?

-  Kan jag t.ex. använda programmet Recuva Portable för att återställa den svenska versionen:

www.piriform.com/recuva/features/portable-version

-  Är programmet Microsoft Word 2010 ett enkelt och bra gratis-program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis löser Larsas länk problemet med att återfå svensk Office Starter och här kommer svar på några av dina andra frågor.

 

Recuva är till för att återskapa borttagna egna filer som man har råkat ta bort av misstag. Det kan inte återställa ett helt programs funktion.

 

Microsoft Word 2010 är inte gratis.

 

Det vanligaste klagomålet på LibreOffice och OpenOffice.org brukar vara att de är innehåller färre funktioner än Microsoft Office och fungerar som ett gammalt Office-paket 2003.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, LARSAS,  för din hjälp!

Jag öppnar länken, som du angett för Acer-datorn.

Jag väljer i punkt 5:

Program - Acer Recovery Management, version v5.00.3502.

När jag sedan klickar på "Installera", får jag upp

1. Install Shield Wizard:

Recovery Management Installationsprogrammet förbereder Guiden InstallShield som vägleder dig genom resten av installationen. Vänta.

 

Samtidigt får jag upp:

2. "Fråga"

Vill du helt ta bort valt program och alla dess funktioner?  JA   ---   NEJ

 

Det är naturligtvis mycket svårt att välja något annat än "NEJ", eftersom hela programmet och dess funktioner försvinner. Dessutom vet jag förstås inte, om ett "JA"  kan tänkas medföra kommande problem.

 

När jag nu väljer "NEJ", så försvinner båda förslagen 1 och 2.

 

Min okunniga och oroliga frågor är förstås:
-  Vad skall jag göra? 

-  Törs jag verkligen klicka på "JA"?

 

Tacksam för ytterligare hjälp!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis löser Larsas länk problemet med att återfå svensk Office Starter och här kommer svar på några av dina andra frågor.

 

Recuva är till för att återskapa borttagna egna filer som man har råkat ta bort av misstag. Det kan inte återställa ett helt programs funktion.

 

Microsoft Word 2010 är inte gratis.

 

Det vanligaste klagomålet på LibreOffice och OpenOffice.org brukar vara att de är innehåller färre funktioner än Microsoft Office och fungerar som ett gammalt Office-paket 2003.

Tack, Cecilia, för ditt svar!

Jag har sökt följa LARSAS förslag att använda hans länk, men jag har stött på problem, som jag beskrivit.

Du skriver att Microsoft Word 2010 inte är gratis.

Fråga:

-  Finns det något bra ordbehandlingsprogram, som är gratis?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, LARSAS,  för din hjälp!

Jag öppnar länken, som du angett för Acer-datorn.

Jag väljer i punkt 5:

Program - Acer Recovery Management, version v5.00.3502.

När jag sedan klickar på "Installera", får jag upp

1. Install Shield Wizard:

Recovery Management Installationsprogrammet förbereder Guiden InstallShield som vägleder dig genom resten av installationen. Vänta.

 

Samtidigt får jag upp:

2. "Fråga"

Vill du helt ta bort valt program och alla dess funktioner?  JA   ---   NEJ

 

Det är naturligtvis mycket svårt att välja något annat än "NEJ", eftersom hela programmet och dess funktioner försvinner. Dessutom vet jag förstås inte, om ett "JA"  kan tänkas medföra kommande problem.

 

När jag nu väljer "NEJ", så försvinner båda förslagen 1 och 2.

 

Min okunniga och oroliga frågor är förstås:

-  Vad skall jag göra? 

-  Törs jag verkligen klicka på "JA"?

 

Tacksam för ytterligare hjälp!

DAL30

I punkt 5 skall du väl välja Office start ? .Jag har ingen Acer ,men så fattar jag instruktionen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I punkt 5 skall du väl välja Office start ? .Jag har ingen Acer ,men så fattar jag instruktionen.

 

LARSAS

Bland alla de 16 program som visas i "Acer Launch Center" finns inte Office Start med.

De program som finns med är:

Acer Updater, Acer Registration, Acer Identity Card, Acer eRecovery Management,  Acer Clear.fi, Acer Clier.fi Client.

Frågan är: Vilket av dessa skall väljas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bland alla de 16 program som visas i "Acer Launch Center" finns inte Office Start med.

De program som finns med är:

Acer Updater, Acer Registration, Acer Identity Card, Acer eRecovery Management,  Acer Clear.fi, Acer Clier.fi Client.

Frågan är: Vilket av dessa skall väljas?

    Tittade på videon och slutsatsen blir nog att det ej går att använda eRecovery för återställning av enbart Office Starter.Tyvärr!

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i Acers forum och enda sättet att återfå Starter-paketet verkar vara att återställa datorn till leveransskick (installera Windows).

 

Finns det något bra ordbehandlingsprogram, som är gratis?

LibreOffice, OpenOffice.org, Google Docs med fler, se följande sidor för genomgångar:

http://pctidningen.se/program-spel/det-basta-for-det-skrivna-ordet

http://blogg.tkj.se/studenttips-gratis-alternativ-microsoft-office/

http://www.pcadvisor.co.uk/features/software/3452325/whats-best-free-word-processor/

http://www.techsupportalert.com/content/word-processor-replacement.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Tittade på videon och slutsatsen blir nog att det ej går att använda eRecovery för återställning av enbart Office Starter.Tyvärr!

 

LARSAS

Stort Tack, LARSAS, för dina trägna försök!

Jag funderar vidare!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade i Acers forum och enda sättet att återfå Starter-paketet verkar vara att återställa datorn till leveransskick (installera Windows).

 

LibreOffice, OpenOffice.org, Google Docs med fler, se följande sidor för genomgångar:

http://pctidningen.se/program-spel/det-basta-for-det-skrivna-ordet

http://blogg.tkj.se/studenttips-gratis-alternativ-microsoft-office/

http://www.pcadvisor.co.uk/features/software/3452325/whats-best-free-word-processor/

http://www.techsupportalert.com/content/word-processor-replacement.htm

Tack, Cecilia, för dina tips!

Jag fortsätter att söka lösningar.

Den engelska versionen av Word Starter är inte så "aptitlig".

Det tar ju ibland mycket tid att förstå vad vissa engelska termer i programmet innebär.

Jag fortsätter att tänka på ett nytt ordbehandlingsprogram.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia, för dina tips!

Jag fortsätter att söka lösningar.

Den engelska versionen av Word Starter är inte så "aptitlig".

Det tar ju ibland mycket tid att förstå vad vissa engelska termer i programmet innebär.

Jag fortsätter att tänka på ett nytt ordbehandlingsprogram.

DAL30

 

http://office.microsoft.com/sv-se/starter-help/ange-sprak-for-redigering-eller-skarmtips-HA010337947.aspx

 

Kanske värt att testa,,verkar ju inte så omständligy.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack, LARSAS, för dina trägna försök att hjälpa mig!

Tyvärr klarar jag inte upp att använda länk-programmet fullt ut:

http://office.microsoft.com/sv-se/starter-help/ange-sprak-for-redigering-eller-skarmtips-HA010337947.aspx

 

I avdelningen "Lägga till ett redigeringsspråk" klarar jag förstås t.o.m. punkt 4. 

Sedan kommer jag i "Word Options" till sidan "Set the Language Preferences".

När jag skall där lägga till redigeringsspråk "Svenska", klicka på "Add" och sedan gå vidare, då blir det stopp. Det fortsätter inte då. 

Jag kommer alltså inte längre.

Jag frågar djärvt och undrar:

Vad kan jag göra i fortsättningen?

Mycket tacksam för förslag!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir stopp torde bero på att det i din länk står: "Office Starter 2010 har inte stöd för språkpaket. Om du vill ha språkverktyg på flera språk får du uppgradera till en fullständig version av Office genom att klicka på Köp..."

 

Jag har både Microsoft Office och OpenOffice och använder mest Word, som heter Writer i OpenOffice. Tycker nog att Word är bättre än Writer med ett undantag: writerdokument (.odt) som inte innehåller bilder blir mindre (färre kb) än microsoftdokumenten.

 

Men visst vore det bra om du kunde få tillbaks ditt svenska Office Starter. Och då verkar enda möjligheten vara den Cecilia skrev: enda sättet att återfå Starter-paketet verkar vara att återställa datorn till leveransskick (installera Windows).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack, LARSAS, för dina trägna försök att hjälpa mig!

Tyvärr klarar jag inte upp att använda länk-programmet fullt ut:

http://office.microsoft.com/sv-se/starter-help/ange-sprak-for-redigering-eller-skarmtips-HA010337947.aspx

 

I avdelningen "Lägga till ett redigeringsspråk" klarar jag förstås t.o.m. punkt 4. 

Sedan kommer jag i "Word Options" till sidan "Set the Language Preferences".

När jag skall där lägga till redigeringsspråk "Svenska", klicka på "Add" och sedan gå vidare, då blir det stopp. Det fortsätter inte då. 

Jag kommer alltså inte längre.

Jag frågar djärvt och undrar:

Vad kan jag göra i fortsättningen?

Mycket tacksam för förslag!

DAL30

Ja då kan man konstatera att din efterinstallerade version av Office Starter ej har stöd för svenska som redigeringsspråk . Svenska låter ju sig ej installeras.

 

LARSAS

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det blir stopp torde bero på att det i din länk står: "Office Starter 2010 har inte stöd för språkpaket. Om du vill ha språkverktyg på flera språk får du uppgradera till en fullständig version av Office genom att klicka på Köp..."

 

Jag har både Microsoft Office och OpenOffice och använder mest Word, som heter Writer i OpenOffice. Tycker nog att Word är bättre än Writer med ett undantag: writerdokument (.odt) som inte innehåller bilder blir mindre (färre kb) än microsoftdokumenten.

 

Men visst vore det bra om du kunde få tillbaks ditt svenska Office Starter. Och då verkar enda möjligheten vara den Cecilia skrev: enda sättet att återfå Starter-paketet verkar vara att återställa datorn till leveransskick (installera Windows).

 

Tack, mbgtmari, för ditt svar!

Ja, tyvärr börjar jag  att ana att jag inte kan återinstallera den svenska Office Starter.

Detta betyder, att jag antingen får nöja mig med den engelska versionen eller köpa ett annat ordbehandlingsprogram.

Men det betyder väl också, att jag förlorat Excel-delen?

Hoppas att en Excel-del finns med i en köpt Word-version. 

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kan man konstatera att din efterinstallerade version av Office Starter ej har stöd för svenska som redigeringsspråk . Svenska låter ju sig ej installeras.

 

LARSAS

 

LARSAS

Tack, LARSAS, för dina många försök att hitta en hjälpande lösning!

Det är nog så, att jag får ge upp försöket att hitta den svenska versionen.

Undrar förstås, om jag skall nöja mig med den engelska versionen, där jag har tillgång till både Word och Excel. 

Sedan funderar jag på, om det är värt kostnaden att köpa ett Word-program samt om i så fall Excel-delen ingår?

Du får en poäng för dina många försök!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper just Word ingår inte Excel.

 

Ta och installera gratisprogrammen och se hur du upplever dem innan du överväger att köpa något. I både LibreOffice och OpenOffice ingår det även kalkylprogram som liknar Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper just Word ingår inte Excel.

 

Ta och installera gratisprogrammen och se hur du upplever dem innan du överväger att köpa något. I både LibreOffice och OpenOffice ingår det även kalkylprogram som liknar Excel.

Tack, Cecilia, för din hjälp med olika förslag!

Jag funderar vidare på hur jag skall göra ...

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt att återfå din ursprungliga Microsoft Office Starter 2010, och det är att återställa datorn i leveransskick, eftersom denna version av Offiice, är en enkel lightversion av Office paketet, som ingår i programsponsringen vid köpet av datorn, och alltså har flera begränsningar, som inte det fullständiga Office inte har.

 

Vill du inte göra en sådan återställning av datorn till leveransskick, så återståll bara att antingen köpa det kompletta Office, eller att testa en annan version enligt framkomna förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett sätt att återfå din ursprungliga Microsoft Office Starter 2010, och det är att återställa datorn i leveransskick, eftersom denna version av Offiice, är en enkel lightversion av Office paketet, som ingår i programsponsringen vid köpet av datorn, och alltså har flera begränsningar, som inte det fullständiga Office inte har.

 

Vill du inte göra en sådan återställning av datorn till leveransskick, så återståll bara att antingen köpa det kompletta Office, eller att testa en annan version enligt framkomna förslag.

Tack, Laso, för ditt förslag!

Jag har funderat på olika eventuella lösningar - även en återställning av datorn. Men jag är av förståeliga skäl mycket osäker, tveksam och orolig för att göra en sådan återställning, då jag inte vet vad som eventuellt kan hände, om det "går något snett"!

Vad tror du om ev. risker med en återställning?

Tacksam för ytterligare synpunkter!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid en fabriksåterställning, så blir ju datorn som när du köpte den, allt du eventuellt har installerat försvinner, allt du har tagit bort, återkommer, alla installningar du gjort återgår till som det var innan du ändrade, som sagt, du får börja om från ruta 1.

 

Men om du redan tidigare upplevde att denna Office Starter gick segt, som du säger, så kanske det inte blir bättre om du gör en återställning, kanske bättre då att satsa på ett annat paket, och avinstallera Office Starter, valet är ditt om hur du vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid en fabriksåterställning, så blir ju datorn som när du köpte den, allt du eventuellt har installerat försvinner, allt du har tagit bort, återkommer, alla installningar du gjort återgår till som det var innan du ändrade, som sagt, du får börja om från ruta 1.

 

Men om du redan tidigare upplevde att denna Office Starter gick segt, som du säger, så kanske det inte blir bättre om du gör en återställning, kanske bättre då att satsa på ett annat paket, och avinstallera Office Starter, valet är ditt om hur du vill göra.

Tack, Laso, för dina synpunkter!

Bland annat det att allt återgår till "fabriksinställningen", gör att jag inte vill använda denna möjlighet. Jag köpte nämligen datorn den 25 dec. 2011, vilket betyder, att jag gjort en mängd inställningar, programmeringar, filer, mappar m.m., som kanske då helt försvinner.

Jag får alltså tänka mig att köpa ett nytt Word- och Excelprogram.

-  Problemet är bara vilket program?

Beträffande mitt Word- och Excel-program så gäller ju, att jag av någon anledning i samband med försöket att lösa vissa problem i den svenska versionen, fick installerad den engelska versionen av både Word och Excel.

Jag har frågat den lokala försäljaren av datorn om möjligheten att få hjälp med ett nytt återställande av den svenska versionen av Word Office-programmen. Men det verkar inte att vara möjligt att få.

-  Det jag också funderar på är, om det finns någon som helst möjlighet att vända sig till huvudförsäljaren i landet av min dator, som är MediaMarkt?

-  Jag funderar också, om det finns möjlighet att få hjälp av huvud-leverantören (i landet) av programmet Word Office? 

Det är förstås några "vilda tankar", som skapat dessa två frågor.

 

Du får en poäng för dina försök att hjälpa mig!

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...