Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Router

Qvirre

Recommended Posts

Hej igen!

Jag nollställde min router D-link Dir-635,och konfigurerade om den,enligt anvisningar i en annan tråd "uppkoppling" men det blev inget bättre för det,20-50 mB till min bärbara i köket.

Ska prova med en ny lite mordärnare Router, någon som har erfarenhet av Dir-845L eller Dir-857, vilken är den bästa osv,fick känslan att dom verkar vara lika bra.

Qvirre

Har du högre hastighet med din bärbara på andra platser än i köket så är troligen inte problemet din router.

Det kan lika gärna vara

din dator

eller

väggar och golv mellan routern och köket.

Det är därför man på många företag inte använder trådlöst utan använder nätverkskabel. Ger snabbare förbindelse än trådlöst.

Jag blir inte så imponerad av dessa produkter

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1471018

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1163533

Routrarna med högst omdömen på prisjakt

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s139344915&o=produkt_betyg#prodlista

Har själv ASUS RT-N66U hängande på väggen för bästa kylning.

(Antennerna är över varandra, men det är sekundärt, det viktiga är att då kan luft strömma uppåt i kanalerna i den inbyggda kylflänsen, kanalerna är vertikala när routern hänger med två antenner vertikalt över den understa antennen.)

Men här körs alla datorer med nätverkskabel utom två. Två som är 2 golv och 3 väggar bort.

Och för dom är internet nog långsammare än i ditt kök ;-)

Ja min stationära som går via kabel,  ligger på enligt bredbandskollen mellan 90-97 Mbit

Nätverks kortet i min bärbara är "Realtek RTL8723AE LAN 802.11n PCI-E-NIC"

Så det ska egentligen inte var nåt problem.

Väggar och tak ja,tänkte på det,och placerade den bärbara bredvid Routern, men det hände inget med hastigheten,men däremot när jag satt en kabel emellan,då fick den samma hastighet som den stationära.

Kan väl säga också att jag får inte högre hastighet på den bärbara,var jag än placerar den,samma hastighet fick jag när jag provade hos grannarna,så jag tro i alla fall att jag får införskaffa en modernare router.

Qvirre

Har den bärbara någonsin/hos någon kopplat upp till högre hastighet än vad du får ut hemma?

Om inte kan ju problemet ligga i datorn.

Alternativt att du bjuder hem någon med en bärbar som man vet kan koppla upp till en högre hastighet.

Sedan återstår ju att det kan vara en olämplig konfigurering av routern, t ex en kanal som många andra i närheten använder sig, för många standard (11b/g/n) är aktiverade, felriktade antenner, samt för för mycket annat som stör, t ex Bluetooth-prylar (inkl. den i datorn), bärbara telefoner och dess basstation.

Hej igen!

Jag nollställde min router D-link Dir-635,och konfigurerade om den,enligt anvisningar i en annan tråd "uppkoppling" men det blev inget bättre för det,20-50 mB till min bärbara i köket.

Ska prova med en ny lite mordärnare Router, någon som har erfarenhet av Dir-845L eller Dir-857, vilken är den bästa osv,fick känslan att dom verkar vara lika bra.

Qvirre

Problemet du har ligger i din router.

Beklagar att jag inte läste din första tråd ordentligt innan jag svarade i den.

Nu har jag läst den ordentligt!

När du kopplar datorn trådbundet till internet kopplar du den direkt in i modemet utan att gå via routern. Då får du maxhastigheten som din uppkoppling tillåter, d.v.s. nästan 100Mb/sek.

När du ansluter din dator trådlöst gör du det via routern och dess trådlösa uppkoppling. Routern är kopplad med kabel till ditt modem. Du tappar hastighet och får en hastighet som ligger mellan 20-50Mb/sek ut på internet.

Med en D-Link DIR-635 är detta helt normalt!

Om du kopplar din dator med tråd till din D-Link DIR-635 och låter routern vara kopplad till ditt bredbandsmodem kommer du att få ungefär samma hastighet, 20-50Mb/sek på internet.

Det är inget fel på din router. Den är bara inte anpassad för hastigheter högre än den teoretiskt maximala 100Mb/sek!

Skälet är att de trådbundna anslutningarna, LAN, på din D-Link DIR-635 är 10/100Mb/sek-anslutningar. Teoretiskt kan du komma upp i 100Mb/sek men praktiskt så gör du inte detta. Maxhastigheten med ett nätverkskort som har stöd för 100Mb/sek blir runt 50Mb/sek.

När du kopplar din dator trådlöst till routern kan du uppnå en hastighet mellan datorn och routern på maximalt 300Mb/sek om du använder båda kanalerna (varje kanal tillåter maximalt 150Mb/sek) i D-Link DIR-635. Men ut från routern, via kabelansluten LAN, kommer hastigheten att sjunka till ca. 50Mb/sek eller lägre.

För att bekräfta det jag skriver kan du ansluta din dator med tråd till en av ingångarna på din router. Låt routern vara kopplad till modemet och testa hastigheten.

Vad du skall köpa är en router som har nätverksuttag som har stöd för Gb-LAN (1000Mb/sek). Trådlöst skall den ha stöd för n-WLAN. Med en sådan kommer du att komma upp i ca. 70-80Mb/sek med din dator trådlöst på internet som mest.

Enligt D-Links hemsida har dessa stöd för Gb-LAN:

http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/routers/dir-636l-cloud-gigabit-router-n300

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311698

http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/routers/dir-826l-cloud-gigabit-router-n600

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1311699

Enligt Netgears hemsida har denna router Gb-LAN.

http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-gateways/gigabit-ethernet-routers-gateways/WNR3500L.aspx#

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Ovanstående är enbart några exempel på routrar med n-WLAN och Gb-LAN.

Det är kravet för att få en snabb trådlös uppkoppling ut på internet med hastigheter på mer än 50Mb/sek.

Det kommer en ny snabbare standard för trådlös uppkoppling, WLAN-ac. Det kanske kan vara värt att se om det kan vara en idé att köpa en sådan. Priset lär nog vara betydligt högre än för routrar som har stöd för n-WLAN.

Beklagar igen att jag inte läste din första tråd ordentligt innan jag svarade. Jag har ju en D-Link DIR-635 själv och kom på varför jag inte längre använder den. Även jag har 100Mb/sek och med min DIR-635 fungerar det inte att komma upp i 100Mb/sek ens med tråd.

Åge

Gäller inte det som du skrev i din tidigare tråd?

//eforum.idg.se/topic/342478-uppkoppling/

Från bredbands utaget går alltså en kabel till Routern,och från routern går det en kabel till min stationära dator

...

den stationära ligger på mellan 90-98 mB

Dvs att du får nästan 100 Mbit/s när datorn är ansluten med nätverkskabel via routern.

Hej!

Jo då, det är så det är, och jag får också nästan 100Mbit/s på den bärbara när jag ansluter den till routern via en kabel,det är när jag kör den trådlöst som det sjunker till mellan 20-50 Mbit/s och det oavsett om jag ställer den bärbara bredvid routern eller går ner till grannen.

Eftersom jag inte har något trådlöst nätverkskort i min stationära dator,så köpte jag ett, också D-link som skulle matcha routern, och jag skulle slippa kabel.

Men samma sak hände där,jag kunde inte använda det,för datorn blev så långsam,och ändå står den stationära bara en meter från routern.

Jag har också provat utan router,men med eller utan router får jag samma hastighet 90-97 Mbit/s. Ja så här ligger det till.

Qvirre

Men samma sak hände där,jag kunde inte använda det,för datorn blev så långsam

Men en dator kan ju inte bli "så långsam" bara för att man har anslutning på 20 Mbit/s. Man får sämre resultat på Bredbandskollen men det ska ju gå bra att surfa i den hastigheten. Menar du att datorn blev långsam även när du inte använde internet?

ändå står den stationära bara en meter från routern.

När en av mina routrar var rätt ny och jag inte hade gått igenom (och förstått) alla inställningarna hade jag problem med att ansluta en dator när datorn var en meter ifrån routern, men det gick bra när jag tog in datorn i rummet bredvid. Det började fungera även i samma rum när jag i routern slog av en funktion för att sända med extra kraftig signal, troligen blev det sånt virrvarr av ekon i rummet att datorn inte kunde förstå (eller vad det nu kan ha varit).

eller går ner till grannen

Menar du att du ansluter datorn till grannens trådlösa nätverk eller att du ansluter till ditt från grannens lägenhet?

Att ansluta datorn till någon annans nätverk är en mycket bra felsökningsåtgärd.

Hej.

Nej då jag menar att att datorn blev långsam mot internet,och vist går det bra att surfa,men det tar tid när man ska ladda hem nånting,och går in på sidor som ATG.

Ja det skulle det ju kunna vara,att den stod för nära,nu har jag bara nån meter till bredbandsuttaget så routern står emellan den stationära och uttaget så det blir en meter kabel till routern och från den en meter kabel till datorn,så där är det lungt och jag har mina 90-97 Mbit/s

Nej jag ansluter till mitt eget nätverk,brukar spela trav med grannen och dom har ingen dator,men i hastighet är det ingen skillnad,det håller 20-50Mbit/s där som hemma.

Ska väl också säga att det går fortare på nätterna och tidiga mornar,men det kanske beror på att det finns 5-6 trådlösa nätverk runt omkring mig,som jag kan se,men dom är låsta liksom mitt nätverk.

Men tack för tipset,ska ta datorn med mej till den IT-ansvarige för bostadsområdet,vet att han satt in en ny router,så får vi se hur det går.

Qvirre

Ps

det går ju bra och surfa md NET1 också fast det inte är mer än 1-3,5 Mbit/s :)

Ska väl också säga att det går fortare på nätterna och tidiga mornar,men det kanske beror på att det finns 5-6 trådlösa nätverk runt omkring mig,som jag kan se,men dom är låsta liksom mitt nätverk.

Då verkar ju ett av problemen vara att ditt trådlösa nätverk blir stört. I routern finns det möjlighet att ställa in andra kanaler för att undvika krockar med andras trådlösa nätverk. Se Åges beskrivning: //eforum.idg.se/topic/342478-uppkoppling/?do=findComment&comment=1613291

Minska Channel Width om det går.

Hej.

Ja jag har följt Åges anvisningar,

Channel Width stod då på 20,men jag höjde den till 40 enligt anvisningarna.

Men som sagt jag ska testa med en annan router. i ett annat nätverk så återkommer jag,

Du ska ha tack så länge

Qvirre

Det är bra att testa med båda kanalbredderna och med olika kanaler, ibland kan det ju vara flera grannar som ligger på höga kanalnummer och då är det ju bättre att ta en låg i stället.

Hej!

Nu har jag testat lite,var till min dotter dom har "Bredbandsbolaget" och dom har även en nyare router,men jag testade även min router där, Hastigheten blev bättre både med min router och deras 50-70 Mbit/s låg den på.(gäller min bärbara)

Vi har "All tele" och det är en bostadsrättsförening,som delar på "linan" så det är nog normalt med dom hastigheter jag har.

Kollade nu på morgonen med "bredbandskollen" och då låg hastigheten på min stationära på runt 85 Mbits/s (mätserverer Sundsvall).

Kollade även på "ac.net" och där låg hastigheten på 98 Mbit/s.

Qvirre

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...