Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musinställning vid 2 skärmar


Iggesörping

Rekommendera Poster

Jag använder 2 bildskärmar med win 8.

Normalt så för man muspekaren åt höger för att komma till den andra skärmen. Hur ändrar man så att man t.ex. för musen åt vänster för att komma till den andra skärmen? Den kan ju vara placerad till vänster om den ordinarie bildskärmen.

 

Eller, som i mitt fall, hur gör man för att för att komma till den andra bildskärmen genom att föra musen uppåt, eftersom jag har bildskärm 2 på en hylla ovanför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte inställningar för mus du ska kolla utan Bildskärmsinställningarma.

Edit: så här är mina skärmar placerade just nu, när jag har en extern skärm +den bärbaras skärm. Och, ja de är placerade precis så (olika) i höjdled.

post-52940-0-01715700-1377150996_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte inställningar för mus du ska kolla utan Bildskärmsinställningarma.

Edit: så här är mina skärmar placerade just nu, när jag har en extern skärm +den bärbaras skärm. Och, ja de är placerade precis så (olika) i höjdled.

post-52940-0-01715700-1377150996_thumb.png

 

 

Ja, men hur får man den över den andra. Jag vill kunna nå den övre skärmen genom att dra muspekaren uppåt när jag ska dit, och inte åt höger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på dessa inställningar kan du dra skärmarna i bilden så att de motsvarar hur de ser ut i verkligheten.

 

Klicka på Identifiera så ser du vem som är 1 och vem som är 2.

post-52940-0-65135200-1377160181_thumb.png

post-52940-0-06651600-1377160183_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael :thumbsup:

 

 

 

Om du går in på dessa inställningar kan du dra skärmarna i bilden så att de motsvarar hur de ser ut i verkligheten.

 

Klicka på Identifiera så ser du vem som är 1 och vem som är 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej.

Nu har jag också läst era råd om 2 skärmar och storlekar.. Lärde mig då att dra muspekaren åt vänster för att komm a tillbaka på den första skärmen.

Men jag har ett annat proplem. På den lilla TFT-slärmen 31x18 cm Thinkvision, har jag bara min skrivbordbild. Ingen rad med Startknappen eller program nedlagda på menyraden längst ner. Den finns inte. Inte heller ikonbilderna på skrivbordet, som finns på den större skärmen. Jag kör Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nu har jag också läst era råd om 2 skärmar och storlekar.. Lärde mig då att dra muspekaren åt vänster för att komm a tillbaka på den första skärmen.

Men jag har ett annat proplem. På den lilla TFT-slärmen 31x18 cm Thinkvision, har jag bara min skrivbordbild. Ingen rad med Startknappen eller program nedlagda på menyraden längst ner. Den finns inte. Inte heller ikonbilderna på skrivbordet, som finns på den större skärmen. Jag kör Windows XP.

Nu kommer jag inte ihåg hur det var i XP men i senare versioner finns ett val som heter primär skärm som bestämmer på vilken av skärmarna startknappen mm visas. Om du skulle vilja ha tvärtom är det den inställningen du behöver ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte ihåg hur det var i XP men i senare versioner finns ett val som heter primär skärm som bestämmer på vilken av skärmarna startknappen mm visas. Om du skulle vilja ha tvärtom är det den inställningen du behöver ändra.

OK!

När jag laddat in drivrutinen för den nya lilla skärmen (3 ggr) så jag den lilla ikonen där man skulle gå in och välja skärminställningar. Lärde mig småningom att jag ville ha speglad bild på de båda skärmarna. Då fick jag knappar och ikoner som jag ville ha det. Och hur man för muspekaren från den ena till den andra skärmen.

Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Fast vid delat skrivbord flyttas ju inte musmarkören mellan skärmarna utan visas lika, till skillnad mot utökat skrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Musen ställer du in via Kontrollpanelen--skärminställning--musmapp. men det behövs oftast inte! utan du för musen ut i till kanten på den primära skärmen så hoppar den automatiskt över till den sekundära skärmen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...