Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV-filmer, hur spara för framtiden?


Ky

Rekommendera Poster

Har ca 30 DV-band (1 timmes) på barnen som jag vill spara för framtiden.

Har för några år sedan lyckats konvertera en del av dom genom Pinnacle. Men filerna blev enorma och fick inte plats på en DVD. Därför ligger dom kvar på min hårddisk och tar plats.

 

Vad är bästa sättet att spara dessa för framtiden? DVD kommer väl att försvinna?

Har inte kvar Pinnacle.

Finns företag som gör om DV-film till DVD, men är osäker på hur kvaliteten blir med tanke på att när jag konverterade dom så behövdes 7 DVD skivor till ett entimmes band. Hur lyckas dom få in en timmesband på en DVD utan att kvaliteten försämras. (Har pratat med en som försäkrar att kvaliteten blir kanon, men vill inte berätta hur han gör.

 

Kommer naturligtvis spara DV-filmerna, men om några år kanske det inte går att koppla in videokameran i nyare apparater och då är allt förlorat

 

Någon som har några tips till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta gäller väl vanlig video och inte HD-video?

I såfall blir det ingen som helst kvalitetsförlust att skapa en DVD-skiva även om storleken där är rejält mindre.

 

Vad du gjorde i Pinnacle Studio var att importera råfilmen från banden i .AVI format.

Ja en en sådan fil blir då enormt stor, men det är just där ett videoredigerings program kommer till sin rätt.

 

Sedan man har skapat ett nytt projekt och därefter öppnat en sådan .avi fil i redigeringsprogrammet så kan man sedan redigera denna, tex. klippa bort valda delar som man inte vill ha med på den färdiga filmen. lägga till eget ljud och musik etc.

 

När man är nöjd med arbetet, vilket kan kontrolleras via den inbyggda förhandsvisningen så skapar man till sist en färdig film av projektet.

I denna slutfas väljer man vilket format filmen skall ha och där brukar kunna välja en uppsjö av olika tex. DVD-format och sen kan man rendera och skapa den färdiga filmen - som då blir mindre än råfilmen.

 

Alla ändringar man då gjort under redigering kommer då med på den färdiga filmen, men inte på orginal .avi filen som man arbetat med.

 

Dom flesta videoredigeringsprogrammen arbetar på liknande sätt och skall även klara av att importera och öppna dina existerande .avi filer, ja om det nu är .avi du har kvar på din dator.

 

I och med att du har kvar dom som filer på disk, givetvis med backup på annan disk, så kan du närsomhelst öppna och skapa till nya moderna format, tex. till en smartphone eller annat och har du en gång skapat ett projekt i något video redigeringsprogram så kan du alltid öppna upp detta projekt och skapa din redigerade film till annat format tex. .MP4 eller något annat av den uppsjö av olika format med samma program.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt när jag "tog in" filmerna till hårddisken och skulle bränna på DVD, så stod det nog där man valde till DVD att om man valde alternativet som fick plats på en DVD så var den komprimerade med lite försämrad kvalitet. Vilket gjorde att jag inte gick vidare, för jag vill inte ha sämre kvalitet. Men jag kanske är för petig? Det blir kanske inte så mycket sämre? Har inte kvar Pinnacle, så jag kan inte testa.

 

Vad föreslår ni jag ska göra?

Ska jag lämna till ett företag som fixar det till mig på DVD för 129 kr/1-timmes band

Eller ska jag köpa senaste Pinnacle och få in alla banden till en extern hårddisk (eller två)som jag sparar dom på för framtiden. Sen för tillfället bränna varje film på en DVD som jag kan ta fram och visa barnen och övrigt intresserade?

 

Har inte för avsikt att lägga tid på redigering utan tar in dom rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad föreslår ni jag ska göra?

Ska jag lämna till ett företag som fixar det till mig på DVD för 129 kr/1-timmes band

Eller ska jag köpa senaste Pinnacle och få in alla banden till en extern hårddisk (eller två)som jag sparar dom på för framtiden. Sen för tillfället bränna varje film på en DVD som jag kan ta fram och visa barnen och övrigt intresserade?

 

Har inte för avsikt att lägga tid på redigering utan tar in dom rakt av.

 

Ett alternativ bland fler är gratis programmet DVD Flick som man med hjälp av något brännarprogram kan skapa DVDskivor med eller nöja sig med en imagefil att spara på hårddisk för senare bränning till skiva.

http://www.dvdflick.net/

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ca 30 DV-band (1 timmes) på barnen som jag vill spara för framtiden.

Har för några år sedan lyckats konvertera en del av dom genom Pinnacle. Men filerna blev enorma och fick inte plats på en DVD. Därför ligger dom kvar på min hårddisk och tar plats.

 

Vad är bästa sättet att spara dessa för framtiden? DVD kommer väl att försvinna?

Har inte kvar Pinnacle.

Finns företag som gör om DV-film till DVD, men är osäker på hur kvaliteten blir med tanke på att när jag konverterade dom så behövdes 7 DVD skivor till ett entimmes band. Hur lyckas dom få in en timmesband på en DVD utan att kvaliteten försämras. (Har pratat med en som försäkrar att kvaliteten blir kanon, men vill inte berätta hur han gör.

 

Kommer naturligtvis spara DV-filmerna, men om några år kanske det inte går att koppla in videokameran i nyare apparater och då är allt förlorat

 

Någon som har några tips till mig?

Jag håller just på med ett sådant projekt.

Jag tar in dv-banden via corel videostudio pro, (det finns naturligtvis andra) och ställer in den så att varje scen blir en egen file. Man får en bra överblick av DV-bandet. Sedan kopierar jag dom till en extern hårddisk. Den kan man lägga i bankfack om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ca 30 DV-band (1 timmes) på barnen som jag vill spara för framtiden.

Har för några år sedan lyckats konvertera en del av dom genom Pinnacle. Men filerna blev enorma och fick inte plats på en DVD. Därför ligger dom kvar på min hårddisk och tar plats.

 

 

 

Du menar väl inte på fullaste allvar att filmfilerna är lagrade på BARA EN hårddisk?

Backup är ett måste, flera olika diskar. Gärna en kopia hemma hos någon annan.

 

En hårddisk kan gå sönder, filsystemet kan lägga av, datorn kan bli stulen, huset brinna ner, mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har ca 30 DV-band (1 timmes) på barnen som jag vill spara för framtiden.

Har för några år sedan lyckats konvertera en del av dom genom Pinnacle. Men filerna blev enorma och fick inte plats på en DVD. Därför ligger dom kvar på min hårddisk och tar plats.

 

Vad är bästa sättet att spara dessa för framtiden? DVD kommer väl att försvinna?

Har inte kvar Pinnacle.

Finns företag som gör om DV-film till DVD, men är osäker på hur kvaliteten blir med tanke på att när jag konverterade dom så behövdes 7 DVD skivor till ett entimmes band. Hur lyckas dom få in en timmesband på en DVD utan att kvaliteten försämras. (Har pratat med en som försäkrar att kvaliteten blir kanon, men vill inte berätta hur han gör.

 

Kommer naturligtvis spara DV-filmerna, men om några år kanske det inte går att koppla in videokameran i nyare apparater och då är allt förlorat

 

Någon som har några tips till mig?

Jag har överfört alla mina till extern hd. Där får man varje scen som en file om man ställer in programmet så.

Sen kan man senare ta hand om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Köp en extern hårddisk på några TB. Importera (fånga, capture) DV-bandens filmer med ett videoredigeringsprogram, eller varför inte gratisprogrammet win.dv om videoformatet är 4:3, och exportera därefter från videoredigeringsprogrammet som avi-filer (= stora filer) på den externa hårddisken, eller helst flera externa hårddiskar.  Jag använde under många år Adobe Premiere Elements som videofångst- och videoredigeringsprogram (skapade DVD-filmer där efter redigering) men sedan några år tillbaka använder jag det, enligt min uppfattning, smidigare och enklare "Magix Movie Edit Pro" som klarar allt och lite till. 

Mina färdiga DVD-filmer bränner jag på DVD-skivor i tre exemplar, varav två förvaras i bankfack. Originalfilmerna är sparade på två externa hårddiskar (gamla DV-band som avi-filer och mts- och mp4-filer sedan videokamerorna började lagra filmen i kameran i dessa format, sparas på två externa hårddiskar. På en av dessa hårddiskar finns dessutom Magix-projekten säkerhetskopierade så att de kan tas fram för eventuell redigeringsändringar. Ja, hängslen och livrem förutom att de externa hårddiskarna förvaras i hemmet. En av diskarna borde ju förvaras på annan plats förstås.

Med ett antal gamla VHS-band med mina filmer, för vilka jag olyckligtvis inte har sparat de underliggande  DV-banden, har jag förfarit på liknande sätt. De finns numera sparade som digitaliserade avi-filer. För denna fångst har jag under senare tid använt Kjell & Companys Plexgear-pryl som nämns ovan samt videoredigeringsprogrammet Magix. Ett antal VHS-formatet 4:3-band har fångats med win.dv-programmet. 

Debut Video Capture-programmet (gratis) har jag lagt av med efter att ha fått tips/information/varning om att programmet för med sig en del skit in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...