Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapas ingen dold systempartition i Win 8?


bgjo

Rekommendera Poster

Vid installation av Windows 7 skapas det en dold systempartition, "reserverad av systemet".

 

Skapas inte motsvarande partition vid installation av Windows 8?

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på vilken version av Windows 8 du har.

 

I Windows 8 PRO så skapas denna partition då den har funktioner som kräver en sådan partition.

 

Jag tror t.ex. inte att budgetversionen Windows 8, som saknar massa bra funktioner har denna partition!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Windows 8 PRO med Media Center men det finns ingen dold eller synlig partition av detta slag.

 

Jag hade lite problem i samband med att jag bytte HD'n mot en SSD för ett par månader sedan men efter det har den fungerat bra.

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du HDD inkopplat på första SATA porten samtidigt som du installerade Windows på SSD ansluten på en annan SATA port än första; så ligger sannolikt nu denna 100MB dolda Boot partition på HDD istället för på SSD.

 

Kontrollera hur det ser ut i Diskhanteraren vilken disk den ligger på och sedan även i BIOS Setup och där i Boot Prioritet; vilken disk som står som första boot enhet.

 

Normalt skall ju SSD där Windows är installerat ligga först i Boot prioritet, men om nu den lilla dolda 100MB Boot partitionen istället hamnat på HDD så måste denna ligga först i Boot prioritet - annars bootar inte datorn upp och kan starta Windows.

 

Om så är fallet så måste du flytta denna till den disk där Windows är installerat dvs. SSD

I annat fall kan det bli problem om du plockar bort HDD (eller ändrar Boot prioritet) ur systemet och då kan inte Windows bootas upp.

 

EasyBCD Non Commercial (gratis) bör klara detta utan problem om det är så att 100MB dolda Boot partittion ligger på fel disk.

 

Jag rekommenderar alltid att endast ha en disk inkopplad under Windows installation, just för att slippa ev. krångel i efterhand, sedan när allt är installerat och systemet har startat om och allt fungerar, stänger man av datorn och kopplar in övriga diskar.

 

Eller har du nu endast en SSD och inga andra diskar i datorn?

Som sagt hur ser det ut i Diskhantering? Bifoga ett skärmklipp hur det ser ut.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

 

Denna sitter i en bärbar dator med endast en disk. Tror att SSD'n satt i en extern USB-kapsling när jag "klonade" den och därefter flyttades över till den bärbara datorn.

 

Jag upptäckte att den dolda partitionen saknades först igår när jag skulle säkerhetskopiera disken. Datorn fungerar bra helt utan problem så anledningen till att jag frågar är bara att jag vill veta hur den kan fungera utan denna.

 

Det är en enkel, Standard, NTSF, System, Systemstart, Växlingsfil, Aktiv, Primär partition på 223,57 GB.

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

Gör ett nytt försök med att bifoga ett skärmklipp av diskhanteraren för SSD'n.

Är intresserad av om det är riktigt eller ej att ingen "Dold Partition" finns?

Tacksam om någon kan ge mig svar på detta.

/bgjo

post-72308-0-94124100-1378041343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att du inte har någon dold partition på den disken..

 

En tänkbar orsak är att du installerade denna disk samtisdigt som datorn du installerade via hade en annan hårddisk som 1:a hårddisk.. Det är just den som den dolda partitionen skapas på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte finns någon dold partition på denna SSD är helt klart.

Jag är nästan övertygad om att jag klonade min gamla HD till denna SSD men förstår fortfarande inte hur datorn kan fungera utan denna. Är det inte på den reserverade partitionen som Boot-informationen finns? Kan det bli problem framöver som inte visat sig ännu? Vad innehåller den dolda partitionen i Win8 och var finns denna information nu i så fall? Det blev en massa frågor men jag skulle uppskatta om det är någon som kan hjälpa mig att reda ut detta.

Tack för att ni tar er tid.

Hälsningar

bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom min (Windows 7) reserverade partition är märkt som "System" medan din C: är märkt som "System" antar jag att det betyder att de nödvändiga uppstartsfilerna ligger i din C:, precis som de gjorde i Vista och äldre Windows-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall ha tack men jag tycker detta är så intressant så jag kan inte släppa det :blink:  .

Hittar jag någon bra förklaring så kommer jag igen. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Win 7, men ingen 100 MB partition. Jag tror att det är så, att om hela hårddisken, som Windows installeras på, är formaterad och partitionerad, finns det inget utrymme för Windows att skapa 100 MB partitionen. Då kommer den att hamna tillsammans med resten av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Win 7, men ingen 100 MB partition. Jag tror att det är så, att om hela hårddisken, som Windows installeras på, är formaterad och partitionerad, finns det inget utrymme för Windows att skapa 100 MB partitionen. Då kommer den att hamna tillsammans med resten av Windows.

Hej,

Har du 32 eller 64 bitars?

 

Har för mig att jag läst nånstans att 32-bitars versionen installeras annorlunda än 64-bitars och därmed saknas den lilla dolda 100MB partitionen på 32-bitars system - men kan naturligtvis minnas helt fel för det var så länge sedan. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du 32 eller 64 bitars?

 

Har för mig att jag läst nånstans att 32-bitars versionen installeras annorlunda än 64-bitars och därmed saknas den lilla dolda 100MB partitionen på 32-bitars system - men kan naturligtvis minnas helt fel för det var så länge sedan. ;)

Jag har 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder 64-bitars versionen av Windows 8 Pro på min bärbara som bilden på diskhanteraren ovan visar. Dessutom har jag en separat HD till min stationära dator med Windows 8 Pro som också är en 64-bitars version. Jag skall se om jag får tillfälle att ansluta denna i morgon kväll.

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Win 7, men ingen 100 MB partition. Jag tror att det är så, att om hela hårddisken, som Windows installeras på, är formaterad och partitionerad, finns det inget utrymme för Windows att skapa 100 MB partitionen. Då kommer den att hamna tillsammans med resten av Windows.

Efter att ha läst på lite, så är det som du säger vertpre.

 

Här finns ytterligare info:

HDG Explains – What is the System Reserved Partition?

Ovan gäller för Windows 7, men i huvudsak samma för Windows 8, med den skillnaden att om en sådan dold Partition skapas under Windows 8 så bör den vara på c:a 350MB istället för 100MB - utom i dom fall där man uppgraderat från Windows 7 till Windows 8 och där då Windows 7 disken redan hade en sådan på 100MB - då blir den också fortsättningsvis på 100MB på Windows 8.

 

Denna skapas bara på ett oallokerat utrymme och opartitionerad disk, ej på en redan partitionerad och formaterad disk där Windows installeras.

Och den skapas i så fall alltid på Disk 0.

 

Mer info:

 

Why did Windows 7 make the 100MB "System Reserved" partition

 

100MB System Reserved Partition regarding clean install [solved

 

Men har du den inte så är det Ok, men har man denna dolda system partition så kan man inte ta bort den.

 

Mvh

 

Ps. Har man planer på att kryptera sin disk med Windows BitLocker (som bara finns i särskilda Windows utgåvor) så används också denna dolda systempartition för information så att man slipper formatera om hela systemdisken för BitLocker.

Mer info om detta: http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh831507.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har nu monterat min extra HD med Windows 8 i min stationära dator. Denna har en dold partition, Reserverad av systemet, på 100MB samt en systempartition Win8 (C:\). Jag lyckades inte klistra in skärmklippet så jag bifogar den som en word-fil (.docx). Detta är från början ett Windows 7 Ultimate x64 som är uppgraderad med Windows 8 Pro x64. Här är den dolda partitionen 100MB. Har inte hunnit läsa den info ni refererat till i tidigare inlägg men skall ta tag i det i kväll. /bgjo

Win8Disk.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och det stämmer bra med vad jag skrev ovan ang. att en sådan på 100MB redan fanns på Windows 7 disken och blir då samma efter uppgradering till Windows 8.

 

Mvh :)

 

[Edit]

 

Jag lyckades inte klistra in skärmklippet

Du klickar under först på knappen "Använd fullständig editor" och sedan på knappen "Välj filer" som finns under "Bifoga filer" underst till vänster i redigeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att den reserverade systempartitionen endast skapas vid installation av Windows Pro, Ultimate etc där disk-kryptering (BitLocker) är möjlig som du skrev tidigare. Den SSD med Windows 8 som saknar denna partition är en uppgradering från Windows 7 Home och den andra disken, där den dolda partitionen finns, är en uppgradering från Windows 7 Ultimate. Jag tror, efter att ha läst den information som refereras till ovan, jag fått någorlunda insikt i hur detta fungerar. Tack för hjälpen och visat intresse :thumbsup: . /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina guider så skapas det ALLTID en 350MB "system-reserverad"-partition.. Även om någon installerar budgetversionan av Windows 8 (den som bara heter Windows 8, utan pro etc. efter)

 

Varför! Enkelt, Det är ytterst troligt att de som i dag har budgetversionen senare kommer att vilja uppgradera funktionaliteten till motsv. Windows 8 Pro, för att de t.ex. vill få Bitlockerkryptering (om ni t.ex. har en bärbar dator) eller vill köra Windows 8 media Center, eller liknande som kräver Windows 8 PRO..

 

Så ni som installerar windows 8 manuellt, bör ev. framtidssäkra er installation genom att skapa denna 350MB partition.. Så slipper ni installera om osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara så att den reserverade systempartitionen endast skapas vid installation av Windows Pro, Ultimate etc där disk-kryptering (BitLocker) är möjlig som du skrev tidigare. Den SSD med Windows 8 som saknar denna partition är en uppgradering från Windows 7 Home och den andra disken, där den dolda partitionen finns, är en uppgradering från Windows 7 Ultimate. Jag tror, efter att ha läst den information som refereras till ovan, jag fått någorlunda insikt i hur detta fungerar. Tack för hjälpen och visat intresse :thumbsup: . /bgjo

Technet står det så här:

If you install Windows 7 on a clean disk with no existing partitions, it creates a System Reserved partition at the beginning of the disk and uses the remainder of the unallocated space to create your system drive.

...

If you’re confident you’ll never use BitLocker and prefer to do without the additional complexity of this System Reserved partition, your best bet is to make sure it’s never created.

...

Create a single primary partition using all unallocated space, and then point the installer to the newly created partition as the setup location.

Inget om att det skulle bero på typ av Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag skrev ovan:

 

 

..//...

Ovan gäller för Windows 7, men i huvudsak samma för Windows 8, med den skillnaden att om en sådan dold Partition skapas under Windows 8 så bör den vara på c:a 350MB istället för 100MB - utom i dom fall där man uppgraderat från Windows 7 till Windows 8 och där då Windows 7 disken redan hade en sådan på 100MB - då blir den också fortsättningsvis på 100MB på Windows 8.

 

Denna skapas bara på ett oallokerat utrymme och opartitionerad disk, ej på en redan partitionerad och formaterad disk där Windows installeras.
Och den skapas i så fall alltid på Disk 0.

..//..


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där gick min teori åt skogen och jag som trodde att det hela var löst :wacko:  men var händer då om jag aktiverar BitLocker på en disk (OS) som inte har denna reserverade partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så blir det omformatering(?), men jag rekommenderar att du läser på om BitLocker i Microsoft länken jag gav i tidigare inlägg.

 

Men den första frågan du bör ställa dig; har du verkligen behov av att kryptera en volym?

Har man inte så känsliga data på sin dator (om det inte är en företagsdator som man använder på resor) så skall man tänka på att detta är också något som tar prestanda av datorn, systemresurser av både processor och att läsning/skrivning till disk tar lite längre tid pga. krypteringen.

 

Förövrigt så anser jag inte att du har något egentligt problem med att du saknar denna dolda lilla systempartiton.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där gick min teori åt skogen och jag som trodde att det hela var löst :wacko:  men var händer då om jag aktiverar BitLocker på en disk (OS) som inte har denna reserverade partitionen?

 

Då skapas en systempartition. I alla fall med Win 7.

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/set-up-your-hard-disk-for-bitlocker-drive-encryption

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara detsamma för Windows 8.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/bitlocker

 

Det är nog dessutom sant som Flyfisherman skriver att jag inte behöver oroa mig för avsaknandet av den dolda systempartitionen, men det har varit intressant att ha fått lära sig lite om tekniken bakom. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...