Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionera en hårddisk till både Mac och Windows?


MadMaster

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen införskaffat en hårddisk för att kunna säkerhetskopiera filer.

Problemet är att jag har både en Mac och en PC, och vardera kräver sitt egna filsystem för att kunna hantera fullt ut. Jag blev tillsagd att jag behövde två hårddiskar, en med vardera filsystem för att mätta mitt behov. Min fråga var då; Kan man inte dela upp hårddisken i 2 partitioner med varsitt filsystem, ett som fungerar med Mac och ett som fungerar med PC (kommer inte ihåg namnen, men om ni vill tipsa mig om vilken det är jag behöver vore det snällt).

Min fråga är alltså, kan man ha en hårddisk med 2 partitioner, med var sitt filsystem, ett som passar Mac och ett som passar PC?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag blev tillsagd att det gick att hämta filer från det filsystemet med en Mac men inte lagra, samt att det är väl restriktion på 4GB per fil?
Dessutom skulle jag helst vilja köra Time Machine med Mac vilket kräver att Mac måste formatera hårddisken/partitionen(?) då den kräver ett filsystem från OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är FAT32 som har en begränsning på 4 GB per fil, inte NTFS.

 

Troligen går det att ha en hårddisk med två partitioner så att både Windows och Mac kan använda den fullt ut, men jag har inte prövat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns billiga program som löser problemet. Formatera disken med HFS och komplettera Windowsdatorn med ett program för 20 USD så kan du både läsa och skriva från/till disken.

 

http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/features.html

 

Finns fler program, men detta har jag kört vid en diskåterställning av mac-filer på en windows-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag ser att detta är gammalt men jag kan tipsa om att det går fint att dela disken i två partitioner, en för Mac och en för Windows för jag gjorde det på min första externa disk från seagate. Jag gjorde tom en mindre tredje partition som var FAT formsterad som jag kunde använda till bägge för att föra över filer mellan bägge ( men där är det storleksbegränsning på fil). Minns jag rätt så gjorde jag alla tre partitionerna från macen och lämnade den tredje delen oformaterad. Anslöt till sist til PCn och formaterade den sista. Voila, tre olika så samma hårddisk till alla tre :)

Det är idag kanske enklare att fixa en nätverksdisk och då behöver man inte hålla på...men då är disken inte heller lika flyttbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...