Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation över internet?


~Sixten

Rekommendera Poster

Beror på vilken distribution du vill använda dig av. Vill du ha RedHat så ladda hem ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat/redhat-7.1-en/os/i386/images/bootnet.img

till en disket, starta om datorn med denna disket och följ anvisningarna. Du får då välja vilket ställe du vill hämta från med mera. Bra idee att skriva ner sökvägen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte troligt att ADSL-inloggningen har med Linuxinstallationen att göra.

När du väl är inloggad mot Internet skall det vara raka rör överallt, och en Linuxinstall över Internet är inte märkvärdigare är att köra en vanlig FTP-klient.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna alla!

 

Kan meddela att installationen rullar på utav bara den! RH 7.1 installeras på en dator som har tillgång till internet från en dator som i sin tur kommer åt internet genom en dator som använder Windows 2000 och dess Internetsharingservice. Telias är det som levererar ADSL till "första" datorn. :)

Lång väg att gå, men det funkar!! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.. Nu fattar jag.

Bra fråga. Du kanske kan logga in dig med en vanlig Windows-burk och sedan byter du ut den mot den du skall ha in Linux på, INNAN Teila hinner koppla ner dig pga inaktivitet.. kanske?

Eller så kanske du kan logga in dig hos Telia med Lynx (en textbaserad webläsare), om du får in det på bootdisketten.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte kontakta det statliga televerkets kundtjänst och be om inloggningsförfarandet för linux & tillhörande installation.

 

antagligen lyckas de inte heller med det, men det är alltid kul att peka på deras inkompetens..

 

;)

 

 

/pihl..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ISP tror du kan hjälpa dig med en sådan fråga?

Ditt uttalande är bara fjantigt.

 

Jag antar att du inte klassar dig själv som inkompetent så då kan ju du svara på hur man gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du han antagligen men den ipadress du fick på Windowsmaskinen är knuten till MACaddressen på det kortet.

För att lyckas måste du flytta över nätkortet till den dator du ska installera Linux på.

I installationen väljer du sedan att få en ipadress via DHCP, med lite tur kommer du då att behålla den session du fick i windows ( läs MYCKET tur ).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MAC-adressen är bara knuten så länge man leasar IP-adressen.

Om man gör Release innan man stänger ner Windows, tappar man verkligen sessionen då?

Man behöver väl inte logga in på nytt hos Telia efter att man gjort en snabb omstart?

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

robert ->

På vilket sätt är det fjantigt ?

 

Borde inte ett kundorienterat bolag som nu televerket utger sig för att vara kunna svara på sina kunders frågor och tillgodose sina kunders önskemål ? Eller är du av sorten som försvarar telias agerande och deras kundpolicy ?

 

Tyvärr så hjälper antagligen inte detta sixten, men han löste ju problemet på det sätt jag själv skulle gjort. Jag räknar mig själv knappast som inkompetent men utger mig inte för att vara nått jag inte kan leva upp till.

 

dessutom kan det vara käckt med en viss glimt i ögat.

 

Mvh

/pihl

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia har ingen skyldighet att tillgodose alla kunders önskemål. Om de inte har uttalat någon support för Linux skall man inte vänta sig att få det hos dem heller.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej antagligen inte.. men låter det kundorienterat tycker du ?

 

hade inte tänkt att starta ett verbalt krig om televerkets vara eller icke vara på det här forumet, då jag anser att forumet faktiskt är mycket bra, men jag kunde inte låta bli att inflika lite kritik mot telia.. Man kan aldrig nog kritisera detta bolag.

 

.. men den diskutionen kan vi ta i ett annat forum

 

;)

 

/pihl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telias fåniga inloggning (jag bävar inför dagen jag tvingas vända mig till telia för lina) är knappast en grundläggande funktion för internet =D

 

Och inte går det bättre med Windows, eller? Nätverksinstallation av Windows över Telia Forcelogin-lina alltså (varför man nu skulle vilja göra det) - låter inte som en realitet heller? ;)

[inlägget ändrat 2001-09-16 21:00:47 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Philz:

 

"Eller är du av sorten..."

Vet inte vilken sort du pratar om.

Jag tillhör väl den sorten som har tillräckligt med sunt förnuft för att inse det orimliga i att ha en kundtjänst som kan svara såna frågor när

tjänsten inte innehåller någon som helst support för Linux/FreeBSD/BEOS/Amiga etc etc...

 

Bara för att allt Telia gör inte är bra så är inte allt Telia gör dåligt.

Om man tycker det så bör man nog fundera på om man har lätt att falla för grupptryck och svårt att bilda sig en egen uppfattning ( alternativt bli reporter på Aftonbladet ).

 

Och för att rätta dig lite: Inkompetent tror jag inte du är innan du saknar kompetens för att utföra det jobb du ska göra.

Polia har nog förstört ordets mening lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så vitt jag har förstått det så har Telia valt att ha en inloggning pga det ska gå att hitta en ansvarig vid bla abuseärenden, inte för att "fåna" sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en väldigt genomskinlig ursäkt. Det är bara för att knyta användarna till sin hemsida/sina tjänster så mycket de bara kan... tyvärr, inget jag eller någon jag känner direkt mår bra av. Mängden folk som droppar från telia ADSL till bonet står nog i direkt proportion till hur många av Telias kunder som avskyr att bli påtvingade detta fåneri ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått det så har Telia valt att ha en inloggning pga det ska gå att hitta en ansvarig vid bla abuseärenden, inte för att "fåna" sig.

 

Inte för att jag är någon expert på de interna rutinerna hos olika ISP's, men... skulle inte min leverantör (Bonet) kunna hitta mig via min IP-adress om jag höll på med dumheter på nätet? Eller menade du inte så?

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, med ipadressen kommer de väl iaf till ditt modem/dator ... men hur ska de veta vem som sitter bakom den, det gör man med en inloggning ( eller iaf vet man vem som är ansvarig ).

 

weyland:

 

Det är iaf det jag har hört, och jag kan förstå det resonemanget, likväl förstår dem som tycker det är onödigt och krångligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller iaf vet man vem som är ansvarig

 

Egentligen inte ens det. Om någon kommer över mina inloggningsuppgifter och utnyttjar dessa för olagligheter innebär inte det att jag är ansvarig för det som hänt. Inte ens om jag varit oaktsam med inloggningsuppgifterna.

 

Och då har vi inte ens berört möjligheten att systemet hackas.

 

Men, okej, jag fattar din poäng och medger att det eventuellt kan tänkas vara så att inloggningsförfarandet inte är fullkomligt meningslöst i alla avseenden :)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...