Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV som datorskärm


Torparen

Rekommendera Poster

Använda TV:n som datorskärm (PC)

Installera datorprogramvaran (baserad på Windows OS)

Hur det faktiskt ser ut på datorns skärm beror på vilken Windows-version och

vilket videokort datorn har, men samma grundinställningar gäller nästan alltid. (Om

inte kontaktar du din datortillverkare eller din Samsung-återförsäljare.)

Såhär står det i manualen till min TV, kan någon tipsa mig om programmet som nämns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar inte behöva något särskilt program i Windows XP och senare Windows-versioner. I och för sig beror det väl på hur du ansluter teven, men det normala är att man använder en VGA- eller en HDMI-kabel mellan datorns grafikkort och teven samt tar fram inställningarna för Bildskärm (Kontrollpanelen) och konfigurerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ingenting av vad du har skrivit, men det har ingen betydelse. För att använda TV:n som datorskärm, räcker det att du kopplar ihop TV och dator med, t.ex. en hdmi sladd, om du har en hdmi kontakt på grafikkort och TV. Det behövs inget speciellt program för att använda TV:n som skärm istället för en datorskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använda TV:n som datorskärm (PC)

Installera datorprogramvaran (baserad på Windows OS)

Hur det faktiskt ser ut på datorns skärm beror på vilken Windows-version och

vilket videokort datorn har, men samma grundinställningar gäller nästan alltid. (Om

inte kontaktar du din datortillverkare eller din Samsung-återförsäljare.)

Såhär står det i manualen till min TV, kan någon tipsa mig om programmet som nämns?

 

Vilken TV är det?

Fabrikat?

Modell?

 

Vilken dator har du?

Fabrikat?

Modell?

vilken Windowsversion har du?

Windows XP?

Windows Vista?

Windows 7?

Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vi har en sak gemensamt det är att vi inte förstår vad jag skrivit. Texten är kopierad från manualen, jag förmodar att det menas något annat än att använda TV-n som bildskärm.

 

 

 

 

Jag förstår ingenting av vad du har skrivit, men det har ingen betydelse. För att använda TV:n som datorskärm, räcker det att du kopplar ihop TV och dator med, t.ex. en hdmi sladd, om du har en hdmi kontakt på grafikkort och TV. Det behövs inget speciellt program för att använda TV:n som skärm istället för en datorskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken TV är det? Leed 46"

Fabrikat? Samsung

Modell? UE46EH5005K

 

Vilken dator har du? Dell bärbar

Fabrikat? Dell

Modell? Inspiron 7720

vilken Windowsversion har du?

Windows XP?

Windows Vista?

Windows 7?

Windows 8? Ja

 

Nu hoppas jag att du är nöjd med svaren annars återkom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Enligt den lilla manualen som du har säger att det krävs en viss programvara för att kunna använda din TV som datorskärm.

 

post-124092-0-64980900-1376551053_thumb.jpg

 

 

Men oftast (som Cecilia säger) med dagens teknik så räcker det ofta med en HDMI-kabel som går via datorn till tv:n (finns VGA men den används allt mindre idag pga hdmi:n)

 

 

 

Vad jag kunde se så har din dator ett HDMI-uttag. Har TV:n ett HDMI uttag så använd en HDMI kabel (hdmi har bra upplösning)

post-124092-0-02936400-1376551069_thumb.jpg

 

 

Har din TV: DVI och inte alls har HDMI uttag så kan jag rekommendera dig en adapter som omvandlar från DVI till HDMI

 

Ja vi har en sak gemensamt det är att vi inte förstår vad jag skrivit. Texten är kopierad från manualen, jag förmodar att det menas något annat än att använda TV-n som bildskärm.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt instruktiva svar, nu bara en fundering till: Jag avser visa foton, min kamera levererar bilder med förhållandet 1,5. Vore bra om jag slapp göra om dem (många bilder) kan man fixa det på annat sätt?

 

 

 

 

Jo. Enligt den lilla manualen som du har säger att det krävs en viss programvara för att kunna använda din TV som datorskärm.

 

post-124092-0-64980900-1376551053_thumb.jpg

 

 

Men oftast (som Cecilia säger) med dagens teknik så räcker det ofta med en HDMI-kabel som går via datorn till tv:n (finns VGA men den används allt mindre idag pga hdmi:n)

 

 

 

Vad jag kunde se så har din dator ett HDMI-uttag. Har TV:n ett HDMI uttag så använd en HDMI kabel (hdmi har bra upplösning)

post-124092-0-02936400-1376551069_thumb.jpg

 

 

Har din TV: DVI och inte alls har HDMI uttag så kan jag rekommendera dig en adapter som omvandlar från DVI till HDMI

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan visa fotona på datorn kan du visa dem när du använder teven som bildskärm. Fotona kommer ju inte att fylla ut hela teverutan, eftersom formatet inte är samma, men syns gör de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedärja Samsung TV UE46EH5005K

information finns här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1180433

Enligt prisjakt har TVn två HDMI ingångar och pixelmapping

(pixelmapping=TVn kan fungera som datorskärm.)

Det vanliga är att TVapparater skalar om bilden (saknar pixelmapping) i försök undvika svarta kanter på sidorna eller upp/nere, tex visas en gammal film i format 3:4 så sträcks filmen ut så den fyller hela TV-rutan och skådespelare ser ovanliga runda, bilar ser långa/breda ut osv.)

 

OBS det är ofta bara den ena HDMI ingången på TVn som har pixelmapping. Och därför är bäst lämplig ansluta till dator.

Men med bara två HDMI ingångar går det fort prova sig fram till rätt ingång.

 

Sedärja Dell Inspiron 7720

och den har HDMI utgång !

och upplösning 1920x1080 dvs samma som TVn ! Bra!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1736756

 

Det enda som behövs för att koppla datorn till TVn är en HDMI kabel.

 

HDMI kabel kan du köpa hos Kjell&Co i Jönköping

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-kablar/nikabe-hdmi-kabel-10-m-p69678

eller hos Biltema i Jönköping

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/HDMI-kabel-84733/

 

eller från nån webbshop.

 

Sedan är det bara koppla ihop dator och TV med HDMI kabeln.

Jag skulle göra det, hopkopplingen med HDMI-kabel) med 230V kontakterna utdragna ur väggen på både dator och TV.

Och blir bilden inte bra, stäng av, dra ut 230V kontakterna ur väggen på både dator och TV

och flytta HDMI-kabeln till det andra HDMI uttaget på TVn.

 

OBS rättat en del fel nu 14:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till alla som kommit med en massa tips. Jag drar slutsatsen att det som är skrivet i manualen för TV:n

är förmodligen skrivet av en supertekniker, något speciellt program behövs inte.

 

Sedärja Samsung TV UE46EH5005K

information finns här

http://www.prisjakt....t.php?e=1180433

Enligt prisjakt har TVn två HDMI ingångar och pixelmapping

(pixelmapping=TVn kan fungera som datorskärm.)

Det vanliga är att TVapparater skalar om bilden (saknar pixelmapping) i försök undvika svarta kanter på sidorna eller upp/nere, tex visas en gammal film i format 3:4 så sträcks filmen ut så den fyller hela TV-rutan och skådespelare ser ovanliga runda, bilar ser långa/breda ut osv.)

 

OBS det är ofta bara den ena HDMI ingången på TVn som har pixelmapping. Och därför är bäst lämplig ansluta till dator.

Men med bara två HDMI ingångar går det fort prova sig fram till rätt ingång.

 

Sedärja Dell Inspiron 7720

och den har HDMI utgång !

och upplösning 1920x1080 dvs samma som TVn ! Bra!

http://www.prisjakt....t.php?e=1736756

 

Det enda som behövs för att koppla datorn till TVn är en HDMI kabel.

 

HDMI kabel kan du köpa hos Kjell&Co i Jönköping

http://www.kjell.com...bel-10-m-p69678

eller hos Biltema i Jönköping

http://www.biltema.s...MI-kabel-84733/

 

eller från nån webbshop.

 

Sedan är det bara koppla ihop dator och TV med HDMI kabeln.

Jag skulle göra det, hopkopplingen med HDMI-kabel) med 230V kontakterna utdragna ur väggen på både dator och TV.

Och blir bilden inte bra, stäng av, dra ut 230V kontakterna ur väggen på både dator och TV

och flytta HDMI-kabeln till det andra HDMI uttaget på TVn.

 

OBS rättat en del fel nu 14:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ytterst sällan det behövs, HDMI är toppen :D

 

Ett stort tack till alla som kommit med en massa tips. Jag drar slutsatsen att det som är skrivet i manualen för TV:n

är förmodligen skrivet av en supertekniker, något speciellt program behövs inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nu nöjd med alla tips ni bjudit på så tack för hjälpen, föreslår att vi lägger handlingarna i arkivetthumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att avlägga rapport då jag är klar. Nu är det så att jag har fått i present en liten maskin, som medger att jag kan trådlöst få in hårddisken i TV:en. Om jag inte får till denna facilitet så använder jag mig av en USB_pinne. Men nu förts av allt skall jag men hjälp av lightroom exportera bilderna så att jag får rätt storlek och konvertering från raw till JPEG. Jag kommer att formatera bilderna till 1620X1080.

 

Så hav nu tålamod så hör jag av mig, ni måste också ta hänsyn till att jag är en äldre tonåring på 77 år.rolleyes.giflaugh.gif

 

Tänk att ingen reagera på 1620X1080 formatet finns inte på TV det skall vara 1920X1080 alltså förhållandet 1,77 hälsningar vän av ordning.tongue.gif

Håller med Cecilia :)

 

Hur går det för dig? :D :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...