Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsad nätverksåtkomst vid ominstallation


daniello

Rekommendera Poster

Jag testade nu idag att ta med datorn till en kompis och koppla in den i deras nätverk och datorn fungerade klockrent. Inga problem alls. Men varför går den då inte hemma hos mig? När jag testat med flera olika datorer att koppla upp mig på nätverket och de fungerar utan problem, men inte med denna. Blir det någon IP-adress krock eller är det någon inställning jag måste göra. Men grejen är den att jag sätter i nätverksladden direkt från Motorola-modemet från Comhem till datorn nätverksuttag baktill på datorn. Jag har ingen router mellan modemet och datorn som begär någon kryptering eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en router utan kopplar direkt till modemet så är det ISP:ens DHCP, som skall ge dig ett IP-nummer. Men om du tidigare har haft en annan dator inkopplad så ger DHCP-servern inget IP-nummer förrän lånetiden gått ut för den förra datorn.(lånetiden är vanligen c:a en halv timme. Du måste vänta tills lånetiden gått ut eller köra kommandot ipconfig /release i datorn, som du sedan kopplar bort innan du ansluter den andra.

 

ISP:en ger endast ett IP-nummer och det är låst till MAC-adressen på det nätverkskort, som den tilldelats. Kommandot ipconfig /release berättar för DHCP-servern att IP-numret inte längre behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt att när datorn är direktansluten till modemet måste den vara inställd på dynamisk IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen enbart problem när du ansluter via ett Motorola modem,troligen rätt gammalt .

 

Du har kontrollerat att modemet inte har blivit avregistrerat av Comhem.Fungerar det nu med en annan dator anslutet på samma sätt?

 

Man kan också få hjälp av Comhem med problemet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen enbart problem när du ansluter via ett Motorola modem, troligen rätt gammalt.

På länken nedan finns en bild på vårt modem från Comhem. Nu fungerar det, men går det att få ett nytt av Comhem gratis när man är kund?

http://www.cablemodems.com/images/products/08022009115746Motorola%20SB5100Esb5100.jpg

 

 

 

Du måste vänta tills lånetiden gått ut eller köra kommandot ipconfig /release i datorn, som du sedan kopplar bort innan du ansluter den andra.

Jag har nu gjort som du sagt och kört kommandot ipconfig /release innan jag kopplade bort den gamla datorn. Sedan startade jag om modemet och nu funkar Internet med den nya datorn! Tack för tipset!

 

Men ett problem kommer sällan ensam! Nu har jag istället problem med att installera Windows uppdateringar genom Windows Update. Jag får följande felnummer: 0x80190194

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På länken nedan finns en bild på vårt modem från Comhem. Nu fungerar det, men går det att få ett nytt av Comhem gratis när man är kund?

http://www.cablemode...5100Esb5100.jpg

 

 

Bra att du fått igång Internet!

 

Vi fick just ett sånt där modem utbytt utan kostnad för några år sedan .Det blev utbytt mot ett modem med inbyggd router.Du får kolla med Comhem.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fått igång Internet!

 

Vi fick just ett sånt där modem utbytt utan kostnad för några år sedan .Det blev utbytt mot ett modem med inbyggd router.Du får kolla med Comhem.

 

 

LARSAS

 

Okej härligt! Ska skriva till dem och fråga. Du vet inte hur jag löser problemet med Windows Update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet inte hur jag löser problemet med Windows Update?

Det kan vara bäst att ställa den frågan i rätt Windows-kategori: //eforum.idg.se/forum/10-operativsystem/

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...