Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutinsproblem (eller virus?) Lite hjälp skulle uppskattas:)


Hannsy

Rekommendera Poster

Hej! Jag vet inte riktigt om det är problem med virus eller drivrutiner som orsaker detta..

 

Jag har iaf en Samsung NP355V5C-S0GSE med hd 7640g+hd7670m som grafikkort och windows 8. Det har funkat finfint tills igår då jag försökte uppdatera drivrutinerna för grafikkorten. Jag laddade ner från AMDs hemsida (förmodligen råkade jag välja drivrutiner för stationära datorer). Under installationen hängde sig datorn och skärmen stod bara och blinkade, så jag startade om datorn. Numera verkar grafiken inte alls fungera, försöker jag nå in på catalyst control center eller ändra någon gafikinställning står det "catalyst control center host app har slutat att fungera). Så jag avinstallerade catalyst via kontrollpanelen, och det verkade ha lyckats, jag kunde inte ens få upp nån meny för att ändra min grafik. Så jag installerade samsungs egna drivrutiner via deras program SW update, och installationen lyckades. Men grafikproblemet kvarstår, försöker jag ändra någon grafikinställning står det bara att host app har slutat att fungera.

 

Försöker jag avinstallera drivrutiner från grafikkortet i enhetshanteraren funkar inte det heller, "avinstalleraknappen" är grå och går inte att trycka på. Har även testat att återställa datorn till i förrgår, men trots att jag stängt av virusprogrammet så står det att återställningen misslyckas varje gång.

 

Så vet inte vad jag ska försöka med nu...

Någon som har något tips? Eller vet vad detta kan bero på så skulle det uppskattas!:)

 

Googlar man på host app error står det att malware kan göra så vissa filer inte hittas, och att man ska ställa in så dolda filer syns. Detta har jag testat utan reslutat och Norton har inte sagt något om något virus..Kan det ändå vara något virus som orsakar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, om vi satsar på att det är grafiken som ligger bakom alla problem är min rekommendation att du försöker avinstallera allt, precis allt som finns från Nvidia på din datorn.

 

Ska visst finnas att val vid installation av drivrutiner från Nvidia, att vid installation rensa ut allt gammalt. Testa det, kanske från felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag vet inte riktigt om det är problem med virus eller drivrutiner som orsaker detta..

 

Jag har iaf en Samsung NP355V5C-S0GSE med hd 7640g+hd7670m som grafikkort och windows 8. Det har funkat finfint tills igår då jag försökte uppdatera drivrutinerna för grafikkorten. Jag laddade ner från AMDs hemsida (förmodligen råkade jag välja drivrutiner för stationära datorer). Under installationen hängde sig datorn och skärmen stod bara och blinkade, så jag startade om datorn. Numera verkar grafiken inte alls fungera, försöker jag nå in på catalyst control center eller ändra någon gafikinställning står det "catalyst control center host app har slutat att fungera). Så jag avinstallerade catalyst via kontrollpanelen, och det verkade ha lyckats, jag kunde inte ens få upp nån meny för att ändra min grafik. Så jag installerade samsungs egna drivrutiner via deras program SW update, och installationen lyckades. Men grafikproblemet kvarstår, försöker jag ändra någon grafikinställning står det bara att host app har slutat att fungera.

 

Försöker jag avinstallera drivrutiner från grafikkortet i enhetshanteraren funkar inte det heller, "avinstalleraknappen" är grå och går inte att trycka på. Har även testat att återställa datorn till i förrgår, men trots att jag stängt av virusprogrammet så står det att återställningen misslyckas varje gång.

 

Så vet inte vad jag ska försöka med nu...

Någon som har något tips? Eller vet vad detta kan bero på så skulle det uppskattas!:)

 

Googlar man på host app error står det att malware kan göra så vissa filer inte hittas, och att man ska ställa in så dolda filer syns. Detta har jag testat utan reslutat och Norton har inte sagt något om något virus..Kan det ändå vara något virus som orsakar detta?

Eftersom det är drivrutiner från AMD du använder föreslår jag att du avinstallerar allt som har med AMD och Catalyst att göra.

Några drivrutiner från nVidia bör du således inte ha eftersom grafikkretsarna du har i din dator är tillverkade av AMD.

 

Gå in i Kontrollpanelen och välj att avinstallera allt som har med AMD att göra.

Har du problem med att avinstallera kan du prova att köra AMDs avinstalleringsprogram. Det är visserligen gjort för Windows 7 men du kan alltid prova och se om det fungerar för Windows 8.

 

Här hämtar du avinstalleringsprogrammet:

 

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/catalyst-uninstall-utility.aspx

 

Hämta hem nya drivrutiner från AMDs hemsida:

 

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win8-64.aspx

 

Eventuellt kan du behöva uppdatera chipsetets drivrutiner också.

 

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/raid_windows.aspx

 

Installera och se om det hjälper.

 

Vänligast

Åge

 

P.S: Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om en bärbar dator med hybridgrafik. Förstahandsvalet för att hämta drivrutiner är dataleverantören (Samsung)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om en bärbar dator med hybridgrafik. Förstahandsvalet för att hämta drivrutiner är dataleverantören (Samsung)

 

LARSAS

Stämmer bra. Datorleverantörerna gör ibland specialversioner av drivrutiner. Det gäller i synnerhet drivrutiner för AMDs chipset. Här är nVidia mycket bättre på att ta fram nya drivrutiner än vad AMD är.

 

När det gäller den aktuella datorn har jag jämfört drivrutinspaketet i AMDs fil med drivrutinspaketet i Samsungs fil. AMDs fil innehåller inte alla enheter som Samsungs gör men de drivrutiner som finns i AMDs paket är nyare än Samsungs.

 

Här kan TS (TrådSkaparen) hämta drivrutinerna från Samsung:

 

http://www.samsung.com/se/support/model/NP355V5C-S09SE-downloads#

 

Hämta både chipset och grafikdrivrutinerna.

 

Installera båda först.

När de är installerade, starta om datorn och installera drivrutinerna från AMDs hemsida.

 

Om valet "Anpassad installation" väljs när installationshanteraren "Catalyst" startas kan TS se vilka drivrutiner som kan uppdateras med AMDs drivrutiner. På så sätt får TS både de som Samsung skapat speciellt för datorn samt de senaste som passar datorn från AMD.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Generellt gäller att generiska grafikdrivers sällan fungerar bra till bärbara datorer och att det är säkrast att hålla sig till tillverkarens drivrutiner.

På stationära datorer med fristående grafikkort med chips från AMD eller Nvidia fungerar bättre eller sämre, finns nga garantier för att det blir bättre bara för att du använder Chips-tillverkarens referensdrivers. Det som kan hända med att använda referensdrivers är att om dator/grafikkortstillverkaren har infört några speciella finesser till grafikkortet så stöds dessa inte av referensdrivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående inlägg är flyttat från en annan tråd där TS frågat i stort sett samma sak som i denna tråd.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...