Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirusprogram till mobilen...?


Jodie

Rekommendera Poster

Bör jag ha antivirusprogram i min smartphone (Cat B15)? Om jag använder den som modem riskerar den då att drabbas?

Vilket - förhoppningsvis gratis - antivirusprogram rekommenderar ni och hur anskaffas och installeras det isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker installera appar från Google Play och inte är väldigt noggrann är det bra med något oberoende som kollar vad apparna har för sig.

 

Om jag använder den som modem riskerar den då att drabbas?
Det har jag inte sett något om, utan det är att det är lätt att installera appar med spionfunktioner.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder f n Comodo Mobil Security. Denna app skannar vid nedladdning av appar automatiskt. Har "black list" där det går att spärra irriterande försäljningssamtal. Trafikmätare för oss med månadskvot på surfen finns också liksom backup funktion för kontakter m.m. Tidigare hade jag Avast installerad. Även denna app är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Det har inte blivit av att installera något antivirusprogram än på mobilen...  men så är den ju egentligen köpt mest som en "campingtelefon" med kontantkort och endast använts kanske 5 minuter totalt under vintern. Men nu börjar campingsäsongen strax igen och eftersom jag då ibland också surfar direkt i mobilen antar jag det är motiverat med ett antivirusprogram?

 

Kan man ladda ner ett antivirusprogram via vanliga hemmadatorn, för att sedan installera det på mobilen?

 

Jag är även tacksam för fler tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala är nog att hämta antivirusprogrammet på Google Play och då från mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag använder f n Comodo Mobil Security. Denna app skannar vid nedladdning av appar automatiskt. Har "black list" där det går att spärra irriterande försäljningssamtal. Trafikmätare för oss med månadskvot på surfen finns också liksom backup funktion för kontakter m.m. Tidigare hade jag Avast installerad. Även denna app är bra.

:) Tack för svaret!

 

Det vore kul med fler förslag om bra, gratis antivirusprogram!

 

(Det tycks vara Android 4.1.2 i mobilen om det har någon betydelse.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder, för annat ändamål, appen Clean Master. Den har även någon säkerhetsfunktion som kollar när man installerar appar.

Har alltid sagt att det är en okej app som installerats och att man kan klicka för att öppna.

Hur sant det är vet jag inte men jag har å andra sidan bara installerat "kända" appar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard

 

Samma utvecklare har även något som heter CM Security - FREE Antivirus

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.security

 

Har haft Kaspersky i förra telefonen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kms.free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...