Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Länk synlig "inhouse" men inte för externa besökare


Roger W

Rekommendera Poster

Någon som har någon lösning på min fråga i rubriken.

 

Jag har en länk på en sida som inte skall vara synlig för externa besökare (Internet), utan bara interna.

Går det att göra? Hur maskar jag bort den? Vi kan säga att de interna besökarnas IP "heter" 195.nnn.nnn.nnn.

 

Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får göra en if på Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") och se om det stämmer överrens med din ip-range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får göra en if på Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") och se om det stämmer överrens med din ip-range.

 

Mmmm.. Har aldrig använt detta.

Kollade lite på W3Schools.

Kan jag söka på säg.. de två första oktetterna i Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")?. På nåt sätt är ju den första gruppen (kanske också den andra) de intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. En strängjämförelse på de första 7-11 tecknena kanske!?

Hur IP-spannet ser ut vet du bäst själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så är det. En strängjämförelse på de första 7-11 tecknena kanske!?

Hur IP-spannet ser ut vet du bäst själv.

 

När jag exekverar koden:

 

<%ipstr=Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Response.Write(ipstr)%>

 

Svarar IIS (7.5):

::1

 

VIlket tydligen är IPv6:s version av 127.0.0.1. Flyttar jag koden till servern fungerar det perfekt. JAg har sannolikt IPV6 installerad i min dator.

VIlket ger nästa nästa bekymmer...

 

Nåja. Tack iaf för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju enkelt att avaktivera ipv6 om du inte använder det trots allt.

 

Satt en timme igår och försökte. Hur gör jag?

 

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde på min arbetsstation var att högerklicka på nätverksikonen bredvid klockan och välja "Open Network and Sharing Center" Sen klicka Change Adapter Settings till vänster. Högerklicka på din anslutning och välja Properties. Där i listan så borde det finnas en kryssruta som heter Internet Protocol Version 6. Kryssa ur den.

 

Det borde räcka. För säkerhets skull så kanske du ska starta om datorn efter kryssat ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde på min arbetsstation var att högerklicka på nätverksikonen bredvid klockan och välja "Open Network and Sharing Center" Sen klicka Change Adapter Settings till vänster. Högerklicka på din anslutning och välja Properties. Där i listan så borde det finnas en kryssruta som heter Internet Protocol Version 6. Kryssa ur den.

 

Det borde räcka. För säkerhets skull så kanske du ska starta om datorn efter kryssat ur den.

 

Hittade en länk om IIS och ipv6.: http://stackoverflow.com/questions/1932843/iis-request-userhostaddress-returning-ipv6-1-even-when-ipv6-disabled

 

En annan skriver:

f you're connecting to localhost (::1 / 127.0.0.1), you're not using the network card that your server has, but rather like a virtual card that windows has. I don't think there is anyway to configure the loopback card and removing IPv6 from it, not without removing support from the whole system, but in Win2008 you probably can't do that anymore.

 

Ytterligare en har gjort som du, med ett registerhack:

Go to Start -> click on Control Panel -> click on View network status and tasks in Control Panel window -> click on change adapter settings in Network and Sharing Center window.

 

Network Connections window will appear. Here you right click on the network adapter (can be wireless adapter or wired Ethernet adapter) that you wish to disable IPv6 and click Properties.

 

In the network adapter properties window, untick Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) and click OK.

 

Type regedit in command prompt to launch registry editor, proceed to locate following registry item in Registry editor.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip6\Parameters\DisabledComponents

 

If the DisabledComponents item is unavailable, you must create it in following format by going to Edit -> New -> DWORD (32-bit) Value and set the value to 0xffffffff (just type ffffffff). This will disable all IPv6 features except the IPv6 loopback interface, finally click OK.

 

Restart the computer.

 

WTF?! Blev komplicerat det här. Får se hur jag gör. Tack i alla fall! :)

 

R

 

 

Där?! Jag har varit inne i IIS och letat som en idiot. Tyckte att det borde vara där.

Men ok. Testar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...