Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Internet och BT kommunikation


Guitarzan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en alldeles ny Sony Vaio Pro ultrabook med Win8, och har hittills kämpat mig förbi en del nya "W8-features" under installationen...

 

Ett stort problem som dock kvarstår är att min WLAN-anslutning (går inte att köra trådbundet) går ned med ojämna mellanrum. Ibland ser WLAN'et ut att fungera, men Internetanslutningen har gått ned. Eftersom denna modell saknar CD/DVD-läsare blir man ganska beroende av att ha kontakt via nätverk och Internet. Jag har hittills inte lyckats ladda ned mycket från Internet utan avbrott mitt i. Samma gäller mina försök att ladda över filer från en annan dator i mitt nätverk.

 

Jag har bra koll på att min Internet-anslutning fungerar stabilt, eftersom jag samtidigt kör ett par andra PC på samma router, samt att jag lyssnar på web-radio utan problem.

 

Jag tycks ha ett liknande problem med Bluetooth. Jag installerade en BT-mus, och den fungerar väldigt intermittent. Lägger bara av rätt vad det är, men kommer tillbaka efter en liten stund utan åtgärd från min sida. Just nu kör jag istället med en mus som har egen mottagare att stoppa i en USB-port, och det fungerar bra. PC'n hittar inte heller en BT-mottagare som jag har kopplad till min stereo, trots att jag samtidigt hittar den med min Android-platta.

 

Jag vet inte om det finns ett samband mellan dessa två problem, men eftersom båda rör "radio-kommunikation" på nya PC'n så nämner jag båda.

 

Finns det något känt problem, eller någon känd "luring" i inställningarna som jag har missat? Eller skall jag kontakta inköpsstället ASAP?

 

Jag har installerat mååånga PC på Win XP, Vista och 7, men det här är mitt första försök på Win 8.

 

Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, Jo du har rätt! Jag upptäckte det i lördags, och fick med hjälp av en annan PC och en USB-sticka över uppdaterad BIOS till nya PC'n (WLAN-anslutningen var så risig att det inte gick att ladda ned en fil på 87MB.). Nu fungerar WLAN'et utmärkt. Jag är inte lika övertygad när det gäller BT. Även om ett problem visade sig vara att min "gamla" BT-mus inte fungerade så bra, vilket har åtgärdats genom köp av ny mus, så lyckas jag ännu inte få något ljud via BT-mottagaren som är kopplad till min stereo. Den har också hängt med ett tag, och jag har inte använt den på slutet, så kanske det inte heller är nya PC'n fel. Jag får kämpa vidare med detta. Tack igen! M V H Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att hade hittat den nya BIOS-versionen :thumbsup:

 

Fanns det någon nyare drivrutin också?

 

Tyvärr har jag väldigt dålig kunskap när det gäller BT-prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det fanns både BIOS och en ny Driver för WLAN. Men det var allt, inget nytt BT-specifikt. Jag lägger nog det problemet åt sidan ett tag, är inte alls säker på att det verkligen beror på Sony-PC'n. Det kan mycket väl vara mottagaren som är kopplad till stereon. Jag kanske t o m köper en ny sådan och provar, kostar under 200 spänn. Förmodligen mer energi- (min!) och kostnadseffektivt än att grotta ned sig mer i PC och Win 8. :-)

 

M V H Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...