Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook, vilken smörja


kiwi01

Rekommendera Poster

Har alltid varit lite misstänksam mot Facebook men trots det registrerade jag ett konto för ett par veckor sedan.

Skrev inget inlägg vid detta tillfälle, inte heller utnyttjade jag den inbyggda möjligheten att söka efter vänner.

En vecka senare fick jag mail från Facebook där man meddelade mig att jag fått 10 st vänförfrågningar. Det första namnet gick till en person som bor på samma gata som jag och som jag faktiskt umgås med lite. De två nästa - som är gifta med varandra - känner jag till men är inte närmare bekant med. De övriga sju var helt okända. Jag lurades till att tro att åtminstone de tre förstnämnda skickat en förfrågan till mig men blev sedan varse om att så är det inte, det är Facebook som har valt ut dessa personer åt mig. Å ena sidan verkar de har totalkoll, å andra sidan ingen koll alls. Alla de övriga personerna har nämligen polska namn och är för mig helt okända. Sedan dess har det strömmat in närmare 200 förslag varav 95% har polska namn, bor endera i Sverige, Polen eller kanske i Kanada. En svensk sysslar med översättning av polsk litteratur till svenska. Efter flera sidbyten hit och dit hittade jag sedan krysset vid varje namn som makulerar namnen, har fått klicka nästan 200 ggr. Men ett namn går inte att makulera - jag svarade ja till den första personen ovan som sedan tackade ja (men då var formuleringen ändrad till att det var jag som hade frågat) och det är hans ex jag inte kan makulera. Varför måste jag ha hans nuna på sin sajt?

Inte nog med det, idag dök det upp en massa annat, nämligen förslag på böcker jag läser, filmer jag gillar (Wallander) , musik jag gillar (ABBA mm). Fy f*a*a*n säger jag, ursäkta min franska.

Nu ska jag erkänna att jag inte har någon koll alls och har inte läst mig till hur jag ska hantera de olika funktionerna - men hur ska jag få stopp på eländet???

Motser kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt att avregistrera sig från FB, men det är inte helt enkelt.

 

Och sedan tar det flera veckor innan det slår igenom överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå igenom Facebooks hjälpsida som handlar om aviseringar och e-post från dem, där finns bland annat frågan "Hur kan jag tacka nej till e-post med inbjudningar eller påminnelser från Facebook? ":

https://www.facebook.com/help/www/327994277286267

 

Om säkerhet och sekretess: https://www.facebook.com/help/445588775451827

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ägarna av FB välja så skulle nog alla medlemmar vara nära vänner med varandra.

 

Men visst vill dom ha helkoll på alla, dels för att kunna skicka riktad reklam, men också för att bidra med att alla får full koll på varandra.

 

Är själv ingen fan av FB, gillar inte dockhussåpor, det är tillräckligt många som är med ändå.

 

Men pratar man lite seriöst också, så ska det tydligen gå att ställa in sin profil, så att man undviker en hel del i alla fall.

Så kolla inställningarna enligt Cecilias tips, så kanske du kiwi01 kan få din FB att fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...