Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mail till domännamn


makke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en domän, www.doman.se, nu vill jag kunna nyttja mail@doman.se, men har inget webhotell.. Hur går jag tillväga?

 

 

Mvh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver koppla din domän till en e-posttjänst. Jag använder både Gmail och Outlook.com för mina domäner.

 

För outlook så kan man gå in på Live domains. Där finns instruktioner för hur man gör.

 

För gmail så använder man Google apps. Dom tar betalt nu för tiden så det är inte gratis.

 

Om du redan har en e-posttjänst någon annan stans så kan du ta kontakt med dom och fråga hur du bär dig åt för att koppla din domän till deras tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

 

Men hur vet mailapplikationen att domännamnnet tillhör mig? Skulle jag inte lika gärna isåfall kunna skaffa "chefen@polisen.se" ?

 

Jag vill ju kunna skapa flera alias till domänen...

admin@doman.se

webmaster@doman.se

etc

Hur skapar jag nya alias, hade tidigare en domän på ett webhotell och där fanns en kontrollpanel man kunde styra allt sånt via. Men min nya domän hanterar inte mailhosting över huvud taget...

 

Jag är helt lost, kanske korkad, men jag fattar inte hur jag ska gå tillväga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright jag är inte någon expert på det här. Och jag är ungefär lika pedagogisk som en gipsvägg, men jag ska försöka förklara så gått det går.

 

Din e-postklient bryr sig inte om vilken e-postadress du knappar in. Det är så spammare gör, dom matar in vilken e-postadress som helst och skickar iväg sitt skräp. Smtp-servern, dvs servern som skickar e-post kommer i vissa fall att bry sig. Mer seriösa e-postleverantörer har en lista på godkända e-postadresser och om adressen du angett inte matchar listan så kommer brevet inte gå iväg. Tyvärr finns det många som inte bryr sig om denna detalj. En annan metod för att förhindra att någon anger fel e-postadress är Sender Policy Framework men det borde du inte behöva bry dig om för ens du fått e-posten att fungera. Live domains som jag nämnde tidigare har en instruktion för hur du gör. Gmail likaså.

 

Det första du måste göra är att skaffa en e-postleverantör. Antagligen gmail eller outlook.com som jag nämnde i mitt första svar. Alternativt ett webbhotell. Om du vill ha e-posten i Sverige så nosa upp ett svenskt webbhotell. Jag har inga bra tips där då jag inte använt några på ett tag. Du nämnde att du tidigare hade en domän på ett webhotell, varför inte fortsätta med det? Dom verkar ju ha alla tjänster du behöver trots allt.

 

Sen behöver du lägga upp domänen på en dns-tjänst. Loopia har en gratis en så där är en bra plats att börja på. Jag använder denna tjänst för mina domäner. Tycker det fungerar riktigt bra. Du ändrar MX-Record på din domän för att styra e-posten. Din e-postleverantör kommer ge dig informationen du ska ange där.

 

Sen efter det så är e-posten uppsatt. Din e-postleverantör kommer ha verktyg för att skapa e-postadresser och alias och grejjer.

 

Som sagt, det första är att skaffa en e-postleverantör. Enklast är nog ett svenskt webbhotell då du kommer kunna prata med supporten på svenska vilket oftast underlättar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som .M skriver är det lättast om du har ett webhotell.

Det behöver inte vara dyrt heller.

 

Ett förslag är Manufrog, som tar 120 kronor per år för det billigaste hotellet.

 

http://www.manufrog.com/konto-paket/

 

Manufrog finns sällan eller aldrig med när det publiceras billiga wenhotell.

Du hittar en lista på olika webhotell här och även uppgifter om billiga sådana.

 

http://webhotell-guiden.se/category/billiga-webhotell/

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...