Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna ut film från Panaconic NV-DV65


Ceddan

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tagit fram min gamla videocamera och tittat på film när min barn var små. Nu skulle jag vilja lägga över dom till datorn, redigera och sen bränna.

Hur går jag tillväga? Förutsättningar:

 

Kameran Panasonic NV-DS65 har en DV och S-video kontakt och A/V typ 3,5mm uttag som jag använder när jag kör direkt till TV´n

(finns även en vanlig usb kontakt men den tror jag är för webbkamerafunktion)

 

 

Datorn, En win 7 core i5:

HDMI ingång

3 st Usb ingångar.

 

Vilken kabel är det lämpligast att ha?

Andra tips som är bra att få?

 

/ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag kan få fram på nätet så verkar det som om du måste ha Firewire för att få över filmerna till datorn, har själv använt detta till min gamla DV-kamera.

 

Panasonic NV-DS65

 

Skulle tro att du behöver en sådan här kabel plus ett Firewire kort i datorn.

 

Anslut kabeln till dv-utgången på kameran.

post-124327-0-53918000-1375185160_thumb.jpg

Källa på bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja .M, en sådan fungerar men kvalitén blir lidande om man måste gå över s-video och överföringen blir bara 1:1 i hastighet. Via DV-Firewire får man över råmaterial och det går, vanligtvis, snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag kan få fram på nätet så verkar det som om du måste ha Firewire för att få över filmerna till datorn, har själv använt detta till min gamla DV-kamera.

 

Panasonic NV-DS65

 

Skulle tro att du behöver en sådan här kabel plus ett Firewire kort i datorn.

 

Anslut kabeln till dv-utgången på kameran.

 

Hej Ekcim!

 

Kan du uppge källan till din bifogade bild så att IDG inte blir stämda för upphovsrättsbrott?

Se slutet av regel 9.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ekcim!

 

Kan du uppge källan till din bifogade bild så att IDG inte blir stämda för upphovsrättsbrott?

Se slutet av regel 9.

 

Cecilia

Moderator

 

Hej Cecilia

 

Får be så mycket om ursäkt för mitt övertramp, hade inte en tanke på detta nu på morgonen.

Men det är nu fixat, har nu länkat till pdf-dokumentet som finns på Panasonics hemsida.

///Ekcim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kameran har väl minneskort? Ligger inte filmen på det?

 

Man filmar med en Mini DV kassetter,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag kan få fram på nätet så verkar det som om du måste ha Firewire för att få över filmerna till datorn, har själv använt detta till min gamla DV-kamera.

 

Panasonic NV-DS65

 

Skulle tro att du behöver en sådan här kabel plus ett Firewire kort i datorn.

 

Anslut kabeln till dv-utgången på kameran.

post-124327-0-53918000-1375185160_thumb.jpg

Källa på bild

 

 

Hur löser jag firewire kontakten som inte finns i min laptop?.

 

kontakter som finns enl. överst i tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en laptop utan Firewire...

 

Mmh, du har ingen du känner som har en dator med Firewire. Många Mac har det och en del PC även. Det är det bästa sättet att föra över det hela.

Annars som sagt S-video men då får du ut en lägre kvalité. S-video finns det, som länkats, fångkort för som du kan ansluta till USB.

 

Det lär annars finnas adaptrar för Firewire till USB men om dessa verkligen fungerar, det finns det många trådar på nätet om. Och var man finner en sådan kabel/adapter vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marsplastic

Hej!

 

Jag är egentligen en novis på detta men tänkte ändå berätta hur jag gick tillväga. Liksom frågeställaren har jag en DV-kamera (små band) fast en Sony. Jag har en portabel dator som saknar Firewire (eller i.link som jag tror att Sony kallar Firewire). Jag köpte ett expresscard med Firewire-anslutning (KoC, för några hundringar) och anslöt den till datorn. Sedan tog jag firewirekabeln och kopplade ihop DV-kameran med datorn och klickade sedan på "överföra hela filmen" (eller någon liknande fråga). Det gick hur bra som helst. Jag klippte sedan ihop filmen i Windows Live Movie Maker och lade den i en mapp på skrivbordet. Därifrån var det bara att bränna filmerna till en blu-ray (om man har en sådan brännare) eller en DVD-skiva.

 

Som sagt, jag är ingen hejare på detta, så om jag klarade av det betyder det att är ganska så enkelt.

 

 

Hälsningar Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan!

 

Välkommen till Eforum och du har fått en poäng för att du kom hit och beskrev så bra hur du löste problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela hur jag gått vidare:

Jag har införskaffat en Pinnacle Moviebox 15 (799:-). Det är ingångar såsom firewire, S-video, och gul, röd, ingång. utgången från den blir en USB. Programvara ingår.

 

Nu håller jag på att tanka över all film till datorn innan jag ska börja "göra film". Jag tror att det blir bra, men det är ju nästan en heltidssyselsättning. Jag har drygt 15 filmer så det tar sin lilla tid men jag hoppas att jag blir nöjd med resultatet. Jag kommer att lägga in både orginalfilmerna och slut resultaten på en hårddisk. Jag har beställt en 1 terra hårddisk så jag tror att jag kommer få in allt på den.

 

Nu ska jag bara försöka hitta till laddare till min föregångare en Hi8 kamera (lite större band) för att kunna få till det med dom oxå.

 

/ceddan

 

Trots kostnaden för movieboxen så är det betydligt billigare än att lämna in alla filmerna och få dom avbrända.

 

Cecilia: är det ok att lägga in länkarna till dom hårdvarorna som jag beskrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ceddan!

 

Visst kan du lägga in länkar till prylar, så länge du/närstående/kompis inte tjänar något på länkarna. Det finns ju länkar som fungerar på samma sätt som annonser man klickar på, dvs ger någon sorts förtjänst till en person, kallas ofta referral-länkar och sådana är inte tillåtna.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...