Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

>> UPDATES <<


Thirteen

Rekommendera Poster

Varför inte?!

 

Kanske bättre med EN tråd för detta än olika för olika mjukvaror?

 

Funderar i så fall lite längre... om det i en sådan tråd ska påpekas uppdateringar för program som har inbyggd uppdatering/notifiering eller bara för sådana som saknar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar i så fall lite längre... om det i en sådan tråd ska påpekas uppdateringar för program som har inbyggd uppdatering/notifiering eller bara för sådana som saknar detta?

Bara för sådana som saknar detta helst. Jag har t ex nyligen fått mitt OpenOffice uppgraderat till version 4.0.0. utan att jag själv behövde ta initiativet till det. Det finns förresten så många olika program. Om eforum skulle fyllas med meddelanden om alla uppdateringar som sker i de olika programmen skulle inte jag uppleva det som någon förbättring av foruminnehållet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fundering i så fall...på detta forum, så verkar det som att olika personer lägger in uppdateringar för enskild mjukvara, vem/vilka kan tänkas bör hålla i ett sådan tråd här, upplever som att det inte finns så många som har den viljan/tiden att hålla på med detta?

 

Och vilken typ av mjukvara ska det gälla här, övergripande eller inom en visst område?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övergripande.

 

Om det bara finns en tråd för detta så fylls ju inte forumet.. man kan ju själv avgöra om man vill bevaka tråden eller ej. Fast det är klart, "Senaste inlägg" kan ju "riskera" att fyllas med inlägg om uppdateringar.. men vad gör då det?

 

Någon ansvarig behöver väl inte finnas, den som ex. har en licens och får nyhetsbrev kan ju fylla på om denne vill. Finns väl inget måste att tråden måste vara pinfärsk?

 

Edit: går väl att starta en tråd i testhörnan och se hur utfallet blir?

Om någon skapar en ny tråd med detta ämne går det väl att tipsa om den i testhörnan så länge, ev. att man kollar om det är okej flytta inlägget till den tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det inte oöverskådligt om alla möjliga program ska klämmas in i en och samma tråd?

Man kan ju vara intresserad av ljudprogramsuppdateringar utan att vilja se när antivirusprogram kommer ut i ny version t ex.

 

Här finns en tråd per program: http://www.alltomwindows.se/forum/forum/57-definitions-och-programuppdateringar/

och ändå fler trådar av samma typ här: http://www.alltomwindows.se/forum/forum/32-program/

 

Jag kan tänka mig åtminstone tre olika sätt att göra:

1. En generell tråd för alla program, placerad (och Viktigt-markerad) i t ex Program - övriga.

2. En tråd per program (kan bli för många för att Viktigt-markera alla).

3. En tråd per avdelning, dvs en tråd i "Säkerhet - övrigt" för nya versioner av antivirusprogram, en i "Ljud & Musik – övrigt" för ljudrelaterade program. (Går bra att Viktigt-markera.)

 

När det gäller alternativ 2 kan jag tänka mig att trådarna antingen sprids ut i alla relevanta avdelningar eller att man gör en ny avdelning för programuppdateringstips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptiskt mot ett sådant här upplägg, dels finns det ju som sprättägg säger, specifika program som kan ha koll på ens program man har, dels finns det ju inbyggt i många program att kolla efter uppdateringar på flera sätt.

 

Sedan dina funderingar Cecilia...

 

1. En generell tråd för alla program, placerad (och Viktigt-markerad) i t ex Program - övriga.

2. En tråd per program (kan bli för många för att Viktigt-markera alla).

3. En tråd per avdelning, dvs en tråd i "Säkerhet - övrigt" för nya versioner av antivirusprogram, en i "Ljud & Musik – övrigt" för ljudrelaterade program. (Går bra att Viktigt-markera.)

 

1. Kan bli en mycket lång tråd i slutändan, liknande den tråd som faktiskt finns idag...

 

//eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/

 

Tråden innehåller idag 9 sidor, och börjar bli lite svår att hantera.

 

2. Tror jag inte alls på.

 

3. Möjligen att det kan fungera.

 

Men eftersom det finns så oerhört många program, så är ju också risken att det kommer att läggas in många dubbletter, om dom som lägger in tips om uppdateringar, inte har koll på vad som kanske redan finns.

 

Har inte helt kollat igenom länken i första inlägget, men det verkar ju som att dessa inlägg inte bara handlar om uppdateringar, utan om en hel del annat också som handlar om det specifika programmet, t.ex olika infon/bullentiner om ett program.

Det ser inte speciellt strukturerat ut, svårt att hitta något specifikt program man kanske är ute efter.

Alla verkar lägga in "huller om buller".

 

Detta tål nog att tänka på, om vi ska ha något liknande...Är inte helt emot kanske, men det finns för många ???, om hur det kanske behöver läggas upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har gillat med nämnda tråd är att den är lätt att skrolla igenom.

Antar att det är bra koll på tråden för att det inte ska uppstå diskussioner och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om denna tråd fanns skulle jag INTE använda den för att söka efter en viss version av en viss mjukvara.

Alltså inte aktivt bläddra i tråden.

 

Skulle ha den som bevakad tråd och när det ramlar in ett bevakningsmejl kan jag snabbt se om uppdateringen rör något program jag är intresserad av, som ex. TotalCommander, och lika snabbt se om uppdateringen rör något program jag inte alls är intresserad av.

 

Är det av intresse kan jag välja att hoppa in i tråden och klicka på länk (som alltid bör finnas) till programmet eller direkt besöka ex. Ghisler.com.

Är det inget intressant markerar jag tråden eller avdelningen som läst.

 

Regel för denna ev. tråd bör vara, som Thirteen är inne på, att inga frågor ska ställas.

(Av typ "jag kan inte uppdatera")

Däremot bör man kunna kommentera inlägg. Typ "Obs det är en Beta"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju program för detta bla Secunia PSI

 

Jo, men i så fall finns det ju andra alternativ för alla andra trådar i eforum också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har gillat med nämnda tråd är att den är lätt att skrolla igenom.

Antar att det är bra koll på tråden för att det inte ska uppstå diskussioner och liknande.

Lätt att skrolla igenom 584 sidor (pågått sedan 2004)? :unsure:

 

Secunia PSI rapporterar endast när en ny version lagar ett säkerhetshål, det är inget generellt "senaste versionen av allt" program. Men det finns något annat program som är det.

 

Jag tycker jag har nytta av några uppdateringstrådar på Allt Om Windows, när det kommer ett nytt inlägg i t ex Flash-tråden vet jag att det är dags att gå till Adobes webbplats och ladda ner tre installationsfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt att skrolla igenom 584 sidor (pågått sedan 2004)? :unsure:

 

Okay då, vad jag menar är att skrolla igenom sista sidan för att hastigt se om något, av vad jag har i min dator, kan uppdateras. Vad som har skrivits 50 inlägg tidigare i den tråden är för mig lite ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay då, vad jag menar är att skrolla igenom sista sidan för att hastigt se om något, av vad jag har i min dator, kan uppdateras. Vad som har skrivits 50 inlägg tidigare i den tråden är för mig lite ointressant.

 

Som sagt, har inte någon lust att rulla igenom alla dessa sidor för att ta reda på om något program finns med, som jag kan tänka mig att följa upp, vet alltså inte hur denna tråd är uppbyggd? Men hur vet jag i en sådan tråd att något intressant verkligen finns, om jag bara kollar sista sidan?

 

Du kanske har koll på tråden i ditt exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror förstås lite på vad man ställer för krav på en tråd med ”uppdateringar”. Man ska nog inte ställa för höga krav i ett forum där forumet medlemmar står för innehållet ideellt. Kanske kan det trigga några av medlemmarna att rapportera in uppdateringar? Som jag skrivit tidigare så gillar jag deras tråd och använder den som ett komplement. Slutreplik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför måla fan på väggen?

Om nu tråden blir så svårhanterad så behöver man ju inte läsa den...

 

Finns ju massor av inlägg som är svårlästa för icke insatta (alla loggar i klartext)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men då gå jag tillbaka till ruta 1, har vi här hos oss, någon användning av en dylik tråd?

 

För mig behagar, så är jag tveksam, som tidigare nämns så brukar detta med uppdateringar, fungera bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om detta skall vara något som jag skulle vara intresserad av, så är det i så fall uteslutande program som inte uppdateras till nya versioner via programmets egen uppdaterare.

 

Sedan måste man skilja på uppdateringar och uppgraderingar av vilka dom senare normalt sett kostar pengar att göra en uppgradering.

Förutom gratisprogrammen, men även där fungerar det lite olika.

 

Tex. gratis Adobe Reader där endast uppdateringar till installerad version kommer via programmet (oftast automatiskt om man har satt detta), men skall man ha senaste versionen så måste man manuellt gå in på Adobes sida och hämta och installera senaste version.

Ex. Har man Adobe Reader X så kommer endast uppdateringar till denna, men Adobe Reader XI måste hämtas manuellt och då får man uppdateringar till denna.

 

Men tycker nog att det kan finnas både för och nackdelar att kolla i en sådan "uppdateringstråd" tror att det fort kan bli svår att ha en lättsam överblick, fast det beror väl på hur tråden läggs upp.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har vi här hos oss, någon användning av en dylik tråd?

Ja, det kan man ju undra men det torde finnas massvis med trådar här som ingen har nytta av...

 

Jag föreslår ett försök. Funkar det inte kommer den att självdö och då kan man ta bort klistret...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I värsta fall. så kan vi som det redan har nämns, lägga upp en testtråd i testforumet, och se hur den utvecklar sig, är det något vi har nytta av, så är det ju sedan enkelt att föra över den till annat bättre ställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gäller det program i största allmänhet eller specifika program som hör hemma i resp. underavdelning?

Känns lite rörigt oavsett hur man lägger upp det; men samlar man allt i en tråd under Program -Övriga så hittar ju folk till tråden direkt - vilket i princip ingen gör i Testhörnan.

 

Att klistra tråden kan ju i så fall göras senare eller direkt och beroende på besöksstatistik så kan detta avgöra trådens "klistrande" i framtiden.

 

  • Men det viktigaste - hur är upplägget, vilken struktur är det tänkt att vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör vara EN tråd = ingen fundering i vilken tråd "mitt" program hör hemma.

 

Eg. är det väl ett surftips det är frågan om?

 

Var spelar nog mindre roll i början.

 

Första inlägget bör innehålla lite "råd" likt denna:

//eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-sakerhetskopiera-epost/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men håller med nog med om att Testhörnan är en bra plats att börja på, också kan det bli lite kommenterar och synpunkter där, som sedan kan tas bort ur tråden innan den flyttas ut till öppna forumet.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att de flesta tycker att det är värt att pröva i alla fall med en tråd för alla program. Thirteen, du som tog upp ämnet och brukar posta en del om nya versioner, vill du börja på tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag trotts allt blir lite tveksam. Även jag ser struktur problem (om vi nu ska ha någon struktur?). Syftet vore att uppmärksamma de program som inte uppdaterar sig själv, när nya versioner är aktuella.

 

Vilar lite på den här tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...