Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AdwCleaner?


baaartil

Rekommendera Poster

Hej.

 

Tänkte att jag skulle installera AdwCleaner.

Laddade dock bara ner installationsfilen då jag blev lite osäker när jag skulle hämta hem programmet.

 

Det står så här:

Programnamn: adwcleaner.exe

Utgivare: Okänt

Filens ursprung: Hämtat från internet.

 

Vet inte om jag är överdrivet försiktig efter tidigare fel jag gjort.

Reagerade dels på att det är en.exe fil vilket jag fått för mig att man skall passa sig för och dels för att det är okänd utgivare.

 

(Laddade ner själva installationsfilen från Download.com Cnet)

 

Tacksam för svar om jag kan installera utan fara.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du använda länken, som Cecilia använder...

 

//eforum.idg.se/topic/342131-hjalp-med-logg-tolkning-tack/page__view__findpost__p__1611304

 

så får du allt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Laso och stort Tack.

 

Har laddat ner installationsfilen från länken jag fick och även den är en .exe fil med okänd utgivare.

Vet dock att ni på Eforum är enormt duktiga på sådant här så jag installerar AdwCleaner via den länken.

 

Anledningen att jag behöver testa ett nytt cleanerprogram äär att när jag skulle ladda ner en programvara så fick jag lite skit i datorn som jag ville bli av med.

Allt utom ett har jag blivit av med och det är något som heter "Mysearchdial Search" som lade sig som startsida både på IE och Chrome.

På IE har jag blivit av med det men när jag öppnar Chrome så lägger det sig på en egen flik sidan om google.

 

Har kört mitt antivirus (Avast) samt Malwarebytes Anti-malware, Superantispyware samt CCleaner utan att bli av med det där förbaskade skiten.

Kommer däremot inte ihåg om det var på tillägg eller sökmotorer i Chrome som jag hittade det tidigare och tog bort det.

Antagligen så har jag gjort fel då när jag skulle ta bort det och högerklickat och tagit bort istället för att klicka på krysset.

 

Nåväl, jag laddar ner och installerar Adwcleaner och ser om det programmet kan hitta det så att jag kan deleta det för gott.

 

Om någon annan också haft problem med Myserarchdial Search så skulle jag vara tacksam veta hur ni gjorde för att bli av med det.

 

Bästa hälsningar,

Novisen Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdwCleaner är skriven av en privatperson, som går under aliaset Xplode, så det är riktigt att det är en okänd utgivare.

 

Alla program i Windows-världen har normalt filändelsen .exe.

 

Eftersom t ex Myserarchdial inte är skadligt, utan bara oönskat fast du har installerat det själv, brukar inte antivirusprogram och likande reagera på det. Avast har inställningar på flera ställen som låter det reagera även på PUP = Potentially Unwanted Programs = möjligen oönskade program. Du kan pröva med att aktivera det i filsystemskyddets känslighetsinställningar.

 

Om du vill ha personlig handledning är det anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådant tyvärr hända, när man vill testa något cleanerprogram, som man inte kanske känner till.

 

Men kör denna nu och se om du blir av med ditt problem, annars få du återkomma, så får vi hjälpa dig.

Var med och hjälpte till här förr jag med, men nu är det länge sedan, men Cecilia är ju ofta härinne, även om det är semestertider nu, så är hon här i alla fall någon/några ggr per dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Laso och stort Tack.

 

Skall först skanna med adwcleaner och se vad som händer.

 

Ett annat problem är AVG Security Toolbar och om det blev kvar när jag avinstallerade AVG som jag som trial eller om det kommit vid något annat tillfälle vet jag inte riktigt.

(Kör som sagt nu återigen mitt favoritantivirusprogram Avast)

 

Nåväl det där AVG Security Toolbar har lagt sig i tillägg på IE, visserligen så har jag inaktiverat det men varje gång jag sätter igång datorn så får jag en fråga om att aktivera det.

Man kan inte ta bort då den inte finns med i varken Windows avinstallerare, Revo uninstaller eller i avinstalleraren på CCleaner.

 

Hoppas att adw kan hjälpa även mot den där AVG security toolbar.

 

Tack än en gång för hjälp och länkar.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-06687600-1374840312_thumb.png

post-126546-0-87571400-1374840331_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Fick bort den där AVG Security Toolbar med AdwCleaner.

Dock så fick jag inte bort den där Myserachdial.

 

Tack för länkarna pchb1knowfinder.

Har tittat runt på länken angående Mysearchdial och skall se om jag hittar något.

Tyvärr så är min engelska dålig men får hoppas att jag kan förstå google översättning.

 

Jag har testat med Avast BrowserCleanup och när jag trycker på knappen återställ till standarvärdena så försvinner Myserarch men bara helt tillfälligt tills jag öppnar Chome igen för då är det där.

 

Vill inte röra kring i Avast alltför mycket och speciellt inte med sådant jag kanske inte riktigt förstår.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-33763800-1374845757_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Fick bort den där AVG Security Toolbar med AdwCleaner.

Dock så fick jag inte bort den där Myserachdial.

 

Tack för länkarna pchb1knowfinder.

Har tittat runt på länken angående Mysearchdial och skall se om jag hittar något.

Tyvärr så är min engelska dålig men får hoppas att jag kan förstå google översättning.

 

Jag har testat med Avast BrowserCleanup och när jag trycker på knappen återställ till standarvärdena så försvinner Myserarch men bara helt tillfälligt tills jag öppnar Chome igen för då är det där.

 

Vill inte röra kring i Avast alltför mycket och speciellt inte med sådant jag kanske inte riktigt förstår.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

2013-07-26_15h12_50.png

Ja, AdwCleaner brukar ta bort AVGs verktygslist.

 

Jag har inte riktigt förstått var i Chrome du ser Mysearch, men här finns beskrivningar på svenska för ställen att kolla upp i Chrome:

Sökmotor: https://support.google.com/chrome/answer/95653?hl=sv

Startsida: https://support.google.com/chrome/answer/95314?hl=sv

Startinställningar: https://support.google.com/chrome/answer/95421

 

Tillägg:

Följande har blivit populärt de senaste månaderna.

 

Högerklicka på den genväg/ikon som du använder för att starta Chrome och välj Egenskaper.

Vad står det i rutan som heter Mål?

Om där finns med någon med Mysearch (eller liknande) så ska det bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och stort TACK.

 

Ta i trä så har jag nu blivit av med det där eländet och har även startat om datorn två gånger för att se så det inte kom tillbaka.

Jag hade ju redan flera gånger tidigare varit inne på "Inställningar" i Chrome och kollat både Startsidor och Tillägg samt försökt leta runt bland Inställningar utan att hitta något.

 

Nu löste det sig genom när jag läste din understa tråd och när jag tittade lite längre ner på den fanns där ytterligare en länk att trycka på och det var genom att läsa den som jag kom fram till att lägga till en Startsideknapp som är inaktiverad som standard.

Jag tryckte på knappen och kom in och där låg både Google och den där MySearchdial så jag tryckte på krysset sidan om den och nu är den borta.

 

( https://support.google.com/chrome/answer/95314 )

 

Cecilia, du undrade hur det såg ut innan och då var det alltså när jag startade Chrome som den öppnades med två flikar.

I den ena fliken Google precis som det skall vara och i fliken sidan om MySearchdial.

 

Bifogar skärmklipp så du och ni andra kan se hur det såg ut.

 

Enormt STORT TACK till alla Er som har hjälpt mig med dessa två problemen så att jag blev av med både den där illasinnade AVG Toolbaren samt också illasinnade MySearchdial.

 

Bästa hälsningar,

Bertil

post-126546-0-82281000-1374895110_thumb.png

post-126546-0-22747300-1374895154_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...