Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggningsproblem i Windows 8


Kenneth69

Rekommendera Poster

Skaffade nyligen en dator med Windows 8 och har ett märkligt problem. När jag på startskärmen försöker öppna e-posten eller går in i Windows Store och försöker ladda ner något så kommer det bara upp ett meddelande om att det inte går att logga in på grund av att min e-postadress inte gäller. Jag har dock kunnat logga in på mitt Microsoft-konto med samma e-postadress. Har även kunnat använda mail genom Windows Live Mail. Kontaktade Microsofts support, fick ett mail med uppmaning att klicka på en länk för att se svaret på min fråga. Men när jag gjorde det fick jag bara meddelandet "[min e-postadress] får inte se den här händelsen". Jag fattar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha ett lokalt konto i Windows 8 eller ett konto som är kopplat till ett konto som i grunden är en e-postadress och dess lösenord för ett redan existerande hotmailkonto (numera heter det Outlookkonto). Det senare tycker jag är att föredra för det blir enklare för har du loggat in i datorn med det e-postkontots inloggningsuppgifter så är du inloggad automatiskt i Windows Store. Har man som jag flera datorer så ser de likadana ut också med samma skrivbordbakgrund med mera för de synkas hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade Microsofts support, fick ett mail med uppmaning att klicka på en länk för att se svaret på min fråga. Men när jag gjorde det fick jag bara meddelandet "[min e-postadress] får inte se den här händelsen". Jag fattar ingenting.

Det brukar bero på att du inte har loggat in på någon webbsida med kontot [min e-postadress] innan du klickade på länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar bero på att du inte har loggat in på någon webbsida med kontot [min e-postadress] innan du klickade på länken.

 

 

Så man måste logga in för att se meddelandet, Lättare sagt än gjort när det inte går att logga in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kontaktadress man ger till Microsoft ska förstås vara en som de kan använda för att kontakta en. Det går ju bra att skapa en tillfällig e-postadress att använda som kontaktadress: https://signup.live.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kontaktadress man ger till Microsoft ska förstås vara en som de kan använda för att kontakta en. Det går ju bra att skapa en tillfällig e-postadress att använda som kontaktadress: https://signup.live.com

 

 

Där har jag kunnat logga in med min riktiga e-postadress. Så varför får jag meddelande om att e-postadressen inte gäller längre när jag försöker öppna mail på startskärmen eller försöker ladda ner något från Windows Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad syftar du på med ordet "Där" i den första meningen?

 

Har du ändrat något när det gäller inloggningskontot i datorn, t ex bytt från Microsoft-konto till lokalt konto, eller bytt lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad syftar du på med ordet "Där" i den första meningen?

 

Har du ändrat något när det gäller inloggningskontot i datorn, t ex bytt från Microsoft-konto till lokalt konto, eller bytt lösenord?

 

 

Jag syftade på sidan som du länkade till. Vet inte om det på nåt sätt kan ha blivit dubbla konton med samma e-postadress. Det är inte samma lösenord när jag startar datorn som när jag ska logga in på någon Microsoft-sida. Har i alla fall aldrig ändrat till lokalt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett konto är samma sak som en e-postadress när det gäller Microsofts webbplatser och tjänster. Så för att komma åt Store och hämta din e-post med appen måste de apparna känna till det lösenord som du har när du loggar in på Microsofts sidor.

 

Eftersom jag inte har Windows 8 vet jag inte detaljer om hur man kollar vad för sorts konto (lokalt/Microsoft) man har i datorn eller hur man ställer in lösenord i apparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett konto är samma sak som en e-postadress när det gäller Microsofts webbplatser och tjänster. Så för att komma åt Store och hämta din e-post med appen måste de apparna känna till det lösenord som du har när du loggar in på Microsofts sidor.

 

Eftersom jag inte har Windows 8 vet jag inte detaljer om hur man kollar vad för sorts konto (lokalt/Microsoft) man har i datorn eller hur man ställer in lösenord i apparna.

 

 

 

Låter väldigt krångligt. Börjar förstå varför Windows 8 fått så mycket kritik. Användarvänligt är inte direkt ett ord som passar i de här sammanhangen. Finns det någon med Windows 8 som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja jag vet inte om jag kan hjälpa, men jag har Windows 8 Pro oh där har jag valt att alltid logga på med mitt Windows live-id eller hotmail-konto.

 

Nu verkar det vara lite oklart vad du loggar på med, men lite snabbt förklarat så är det så här:

Du har två val att logga in på ett Windows 8 konto

 

1. Logga på lokalt

http://windows.micro...asked-questions

 

  • Med ett användarnamn. När du loggar in med ett användarnamn (med eller utan lösenord) får du tillgång till filer, inställningar och appar på den lokala datorn.

 

2. Logga på med ditt med Windows Live-id (hotmail eller annan Microsoft e-postadress)

 

  • Med en Microsoft e-postadress som användarnamn. När du loggar in med en e-postadress och ett lösenord får du tillgång till dina favoritappar och unika inställningar från valfri dator samt till Store appen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har du däremot blandat ihop flera epostadresser när du skapade dina Windows 8 konton (om du har flera) blir det genast problematiskt.

 

  • Du kan endast ha en knuten epost adress till ett valt konto.

Tex. Har du ett konto som heter Olle och är Admnistratör och där har vid skapandet ett e-postkonto vid namm .kalle@hotmamail.se så gäller detta endast Administratörskontot som heter Olle. (Obs .hotmamail-adressen är fiktiv).

 

Varje annat konto du skapar kräver egen inloggning med egen epostadress - såvida man inte väljer att ha lokal inloggning med eget lösenord.

 

För att kunna starta vissa appar, särskilt Store Appen så krävs inloggning med ett godkänt Microsoft epost konto - som då är knuten till just den användaren som man loggar på sin Windows 8 dator med.

 

Se här för mer info:

MS:Skapa ett användarkonto

 

 

Om det är några frågetecken, bara hör av dig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag vet inte om jag kan hjälpa, men jag har Windows 8 Pro oh där har jag valt att alltid logga på med mitt Windows live-id eller hotmail-konto.

 

Nu verkar det vara lite oklart vad du loggar på med, men lite snabbt förklarat så är det så här:

Du har två val att logga in på ett Windows 8 konto

 

1. Logga på lokalt

http://windows.micro...asked-questions

 

  • Med ett användarnamn. När du loggar in med ett användarnamn (med eller utan lösenord) får du tillgång till filer, inställningar och appar på den lokala datorn.

 

2. Logga på med ditt med Windows Live-id (hotmail eller annan Microsoft e-postadress)

 

  • Med en Microsoft e-postadress som användarnamn. När du loggar in med en e-postadress och ett lösenord får du tillgång till dina favoritappar och unika inställningar från valfri dator samt till Store appen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har du däremot blandat ihop flera epostadresser när du skapade dina Windows 8 konton (om du har flera) blir det genast problematiskt.

 

  • Du kan endast ha en knuten epost adress till ett valt konto.

Tex. Har du ett konto som heter Olle och är Admnistratör och där har vid skapandet ett e-postkonto vid namm .kalle@hotmamail.se så gäller detta endast Administratörskontot som heter Olle. (Obs .hotmamail-adressen är fiktiv).

 

Varje annat konto du skapar kräver egen inloggning med egen epostadress - såvida man inte väljer att ha lokal inloggning med eget lösenord.

 

För att kunna starta vissa appar, särskilt Store Appen så krävs inloggning med ett godkänt Microsoft epost konto - som då är knuten till just den användaren som man loggar på sin Windows 8 dator med.

 

Se här för mer info:

MS:Skapa ett användarkonto

 

 

Om det är några frågetecken, bara hör av dig.

Mvh

 

Känner mig väl inte så värst mycket klokare. Har i alla fall haft viss framgång genom att lägga till användare och använda en annan e-postadress. Vet inte om det fungerar som ett nytt Microsoft-konto eller om det bara är ett nytt alias på mitt befintliga. Verkar ju vara det senare. Hur som helst,när jag loggar in med detta så går det att logga in på mailappen och ladda ner från Store. Men tydligen verkar inte mailappen kunna hantera POP. Har inte heller den blekaste aning om hur jag ska fixa mitt ursprungliga konto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailappen är en liten enkel sak som inte har någon egentlig lagring av e-post utan förlitar sig på att det finns på en server där lagringen sker. Om man vill ha ett mer avancerat program får man använda Thunderbird eller Windows Live Mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...