Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU blir överhettad


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Någon vänlig själ kanske kan tipsa om ett nytt moderkort och ett bättre nätagg?

Antar att moderkortet måste vara samma Socket AM3+ och micro ATX som nuvarande..

Det här har jag nu: Moderkort: ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+

Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W PSU
Senast redigerat av martyyyyy igår klockan 18:29.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Aerocool Templarius Imperator 850W skulle jag personligen inte köpa. :wacko:

Normalt sett behöver du inte ett nätagg på 850W om du inte har ett extremt högpresterande grafikkort av senaste snitt eller har väldigt mycket annan effektkrävande hårdvara i din burk.

 

Corsair CX750M 750W 80+ Bronze certified modulärt skulle mitt val bli.

Jag har själv ett Corsair HX750W 80 + Silver certified modulärt som jag är mycket nöjd med, fast detta är numera en utgången modell tror jag.

Här kan du se vad jag har för prylar och hur mycket effekt dessa drar totalt: Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

Jag har inte orkat kolla igenom tråden från början, så jag kommer inte ihåg vad du har för prylar i din burk, det kan gott vara att du klarar dig på ett 600W nätaggregat också.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tac

 

Aerocool Templarius Imperator 850W skulle jag personligen inte köpa. :wacko:

Normalt sett behöver du inte ett nätagg på 850W om du inte har ett extremt högpresterande grafikkort av senaste snitt eller har väldigt mycket annan effektkrävande hårdvara i din burk.

 

Corsair CX750M 750W 80+ Bronze certified modulärt skulle mitt val bli.

Jag har själv ett Corsair HX750W 80 + Silver certified modulärt som jag är mycket nöjd med, fast detta är numera en utgången modell tror jag.

Här kan du se vad jag har för prylar och hur mycket effekt dessa drar totalt: Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen

 

Jag har inte orkat kolla igenom tråden från början, så jag kommer inte ihåg vad du har för prylar i din burk, det kan gott vara att du klarar dig på ett 600W nätaggregat också.

Mvh :)

Tack, men då får det bli ett Corsair. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Martyyyyy,

Jag föreslår att du startar en ny tråd i forumet Köpa datortillbehör och komponenter

För nu börjar denna tråd bli så lång och hamnar utanför ämnet, så det blir helt enkelt för svårt att följa alla turer.

 

Mvh Flyfisherman, Moderator

 

 

OK, ska göra så.

Återkommer här om jag löser problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKEJ!

Nu har jag skaffat ett nytt nätagg ett Cooler Master B-700W. Installerade utan problem och satte även dit fler fläktar och gjorde så att de bakre och ovanpå blåste ut luft. Fick ner tempen en del och datorn kändes inte alls lika varm! Kunde till och med spela BF4 utan fryslagg...

 

Men..efter ca 15minuters spelande..EEERGH!..och datorn startas om! ...trots att alla temps är bra och nytt nätagg!...suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKEJ!

Nu har jag skaffat ett nytt nätagg ett Cooler Master B-700W. Installerade utan problem och satte även dit fler fläktar och gjorde så att de bakre och ovanpå blåste ut luft. Fick ner tempen en del och datorn kändes inte alls lika varm! Kunde till och med spela BF4 utan fryslagg...

 

Men..efter ca 15minuters spelande..EEERGH!..och datorn startas om! ...trots att alla temps är bra och nytt nätagg!...suck

Ja, du, har tyvärr inga bra förslag nu på ditt problem.

Får fundera lite.

Mvh

 

[Edit] Men varför hålla på att fundera på tempen? Denna hade vi väl redan konstaterat att det inte var nåt problem med i början av denna tråd?

Nu vet du ju åtminstone att det inte är nägaggets spänningar som orsakar detta.

Moderkortet eller processorn eller minnena  eller hårddisken/SSD (pga. korrupta data, antingen genom skada eller att Windows systemfiler inte mår bra) är det nog som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du, har tyvärr inga bra förslag nu på ditt problem.

Får fundera lite.

Mvh

 

[Edit] Men varför hålla på att fundera på tempen? Denna hade vi väl redan konstaterat att det inte var nåt problem med i början av denna tråd?

Nu vet du ju åtminstone att det inte är nägaggets spänningar som orsakar detta.

Moderkortet eller processorn eller minnena  eller hårddisken/SSD (pga. korrupta data, antingen genom skada eller att Windows systemfiler inte mår bra) är det nog som är problemet.

Processorn kan vi utesluta eftersom problemet började innan jag köpte ny processor eftersom jag trodde att det var det som var problemet.

Minnena är ju testade.

 

Kan det inte vara grafikkortet som är fel på något sätt? Det kanske inte har med temps att göra men att det inte fixar av någon anledning vid maxbelastning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tänkte skriva en liten avslutning här på problemet :)

 

Har nu bytt ut varenda del i datorn efter att problemet började:

 

Chassi, Nätagg, Moderkort,Minnen,Processor,Kylare,Fläktar...

 

Har nu ett väldigt bra luftflöde i datorn och låga temps på allt utom grafikkort som ligger runt 68 grader i spel. Datorn startas fortfarande om men inte alls lika ofta.

 

Det är grafikkortet som är problemet då allt annat är bytt och när jag dessutom provade att överklocka kortet så startade den om sig efter bara ca 10min då det annars tar ca 1h innan den gör det.

 

Har läst lite om kortet och fler har haft samma problem, en del har fått problemet efter att kortet har tagit stryk av höga temperaturer i chassit, precis som jag hade när problemet började.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att du har kommit fram till lösningen och då skulle du ju kunna pröva med att underklocka kortet i stället om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan jag göra det i Catalyst Center på Graphics Overdrive?

 

Ja det bör gå bra att underklocka i Catalyst, även om jag själv aldrig provat.

Börja med steg om 10% på både GPU klocka och minneskocka.

 

För övrigt bör man undvika att överklocka grafikkortet mer än 10% över dess standard frekvenser från dess tillverkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, börja med att helt bocka ur Graphics OverDrive och sedan Verkställ i Catalyst. så du kör med standardinställningar.

 

Jag har bara dåliga erfarenheter med överklockning via Catalyst och vissa typer av grafikkort klarar heller inte överklockning särskilt bra utan att ge problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...