Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU blir överhettad


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Du skrev ju tidigare:

 

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen sitter korrekt nedstoppat och sitter rakt i moderkortets PCI-E kontakt.

Kontrollera också att dom båda PCIE 12V kontakterna från nätaggregatet sitter riktigt anslutna på bak eller ovanpå grafikkortet.

 

"HDMI no signal" betyder att bildskärmen inte får någon signal från grafikkortet.

Det kan bero på att det är något stök med antingen HDMI kontakten/utgången eller HDMI kabeln och givetvis också grafikkortet i sig.

 

Nästa gång detta sker; rucka lite på hdmi-kabelns kontakter i båda ändar, dels den mot grafikkortet och den andra mot bildskärmen, så det inte är så enkelt att någon av dessa inte sitter som dom skall.

 

Prova en annan grafikport på grafikkortet; te.x. att  istället ansluta bildskärmen med en DVI-kontakt alt. DisplayPort (om sådan finns och om du har sådan skärmkabel) för att se om det blir någon skillnad.

 

För att verkligen se om det är en sk. Windows Blue Screen med dess felkoder, så kör Nirsoft Blue Screen View som jag tipsade om i inlägg #19

 

Annars tycker jag nästan det verkar som grafikkortet är det som ger problem - eller bildskärmen?

Har du garanti kvar på grafikkortet?

Mvh

Uppskattar hjälpen :)

Alla sladdar verkar sitta bra i kortet, har lyft ur o satt i kortet några gånger tidigare så.. 

Om man kör DVI istället för HDMI, blir det sämre bildkvalitet då??

 

Har kört Memtets också utan några fel..

 

Körde Bluescreen view och här var resultatet..screen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej igen,

 

Bug check string 0x0000124 se denna felsökningsguide:

 

Windows SevenForums: Windows 7: Stop 0x124 - what it means and what to try

 

Samt se också:

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/blue-screen-error-0x00000124/e8e38351-1e62-45f0-9cca-8978cb898144

Bug_Check 124 is a Fatal Hardware Error

This is usually heat related, defective hardware, memory or even processor though it is "possible"
that it is driver related (rare). Remove ALL power and reseat all cards, memory and cables (on
both ends) - actually remove and replace - do not just snug. Make sure the system has adequate
ventilation - add a small fan blowing into intakes. Carefully inspect the motherboard and other
cards for damage. Pay attention to the fatal hardware error implication.

 

 

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-system/i-get-a-stop-0x00000124-blue-screen-error-randomly/e0d2b236-57c1-4f67-8fa3-09c199862266

 
Bug Check 0x124: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR

The WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR bug check has a value of 0x00000124. This bug check indicates
that a fatal hardware error has occurred.
This bug check uses the error data that is provided by the
Windows Hardware Error Architecture (WHEA).

No software or Windows version will normally correct this error as it is hardware. It is "possible" the error
could be caused by display/video drivers. Check with your device maker's support and with the game's
authors.

 

 

 

 

Verkar troligast vara ett hårdvarufel och inte ett Windows fel tex. felande grafikkort, hårddisk, moderkort, CPU, gammal BIOS version etc.?
Men försök att följa felsökningsguiden ovan först.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat BIOS på moderkortet nu, får se om det kan lösa det.. Ska plocka ur all hårdvara annars o sätta tillbaka..

 

Märkligt nog hittar inte Everest Home Edition mitt moderkort..det står bara "okänt"...även efter BIOS updaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speccy testa detta för system info.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

Men måste fråga en viktig sak; Everest Home Edition körde du detta innan BIOS update och det då fungerade att känna av alla dina enheter?

 

Visar heller inte Speccy ditt moderkort och detta visar sig sannolikt att det inte har att göra med BIOS uppdatering, så kan det vara problem med moderkortet.

 

Hursomhelst - Bug check string 0x0000124 antyder hårdvaruproblem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt nog hittar inte Everest Home Edition mitt moderkort..det står bara "okänt"...även efter BIOS updaten.

Det är inte så märkligt eftersom ditt moderkort antagligen är för modernt för att kännas igen av den sista gratisversionen EVEREST Home Edition 2.20 som Lavalys avslutade stödet för i mars 2006. Everest är bra på att hitta gamla saker men detta program ger även mig "Okänd" på moderkorts ID och moderkortsnamn när jag testar.

 

Men Speccy kommer att hitta ditt moderkort. Motherboard Foxconn 2ABF (SOCKET 0) Temperature 28 °C fick jag veta att jag hade. Du kan välja språk Svenska om du vill när du installerar det.

http://www.piriform.com/speccy/download

 

Jag uppdaterade nyss mitt Speccy till version 1.23.569 just från filehippo, som Flyfisherman gett dig länk till, och något 3:e parts program att avbocka fanns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speccy testa detta för system info.

Kom ihåg att bocka ur ev. 3:e parts program som du inte vill ha på din dator.

 

Men måste fråga en viktig sak; Everest Home Edition körde du detta innan BIOS update och det då fungerade att känna av alla dina enheter?

 

Visar heller inte Speccy ditt moderkort och detta visar sig sannolikt att det inte har att göra med BIOS uppdatering, så kan det vara problem med moderkortet.

 

Hursomhelst - Bug check string 0x0000124 antyder hårdvaruproblem.

 

Mvh

Körde Speccy och det hittade mitt moderkort.. Nej det var okänt på Everest innan BIOS update också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen blir ju blå och det står mitt på skärmen HDMI no signal precis som när man inte har skärmen inkopplad

 

 

Kolla att sladden till skärm och grafikkortet sitter ordentligt i kontakterna - prova byt sladd om du har en reserv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att sladden till skärm och grafikkortet sitter ordentligt i kontakterna - prova byt sladd om du har en reserv

Ska prova med ny sladd, men är det skillnad på vad man har för sladd? Kör med HDMI kabel nu...

 

Ger DVI kabel sämre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Det vore bra om vi kunde göra någon sorts sammanfattning av vad du hittills gjort.

 

Du skrev i inlägg #29

Har uppdaterat BIOS på moderkortet nu, får se om det kan lösa det.. Ska plocka ur all hårdvara annars o sätta tillbaka..

 

Är det fortfarande problem?

 

 

Har du provat en annan grafikport och skärmkabel som jag skrev i inlägg #26?

Har du provat att följa felsökningsguiden för Bug check string 0x0000124 enligt inlägg #28?

 

 

Om felet fortfarande kvarstår efter ovanstående och du kanske har någon du känner som du kan testa detta med:

Prova ett annat grafikkort i din dator.

 

För det vore bra att antingen kunna härleda eller utesluta grafikkortet som felkälla.

 

Och hur var det med min tidigare fråga i inlägg #26  har du fortfarande garanti kvar på grafikkortet, för om du inte har möjlighet att testa ett annat grafikkort, så kanske fundera på att skicka tillbaks detta till butiken och låta dom ordna med test för att se om det är något fel?

Men det bästa är om du själv först kan avgöra detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min blåa dator stänger också av sej. Det är jag glad för. Denna dator går sönder när den blir för varm. :-(  Nu har jag installerat Windows 7 32 bitarsversionen i min blå dator. Datorn fick jag år 2004. Jag hade Windows Xp home edition och internet förut. Rensat den på damm har jag också gjort några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

Det vore bra om vi kunde göra någon sorts sammanfattning av vad du hittills gjort.

 

Du skrev i inlägg #29

Är det fortfarande problem?

 

 

Har du provat en annan grafikport och skärmkabel som jag skrev i inlägg #26?

Har du provat att följa felsökningsguiden för Bug check string 0x0000124 enligt inlägg #28?

 

 

Om felet fortfarande kvarstår efter ovanstående och du kanske har någon du känner som du kan testa detta med:

Prova ett annat grafikkort i din dator.

 

För det vore bra att antingen kunna härleda eller utesluta grafikkortet som felkälla.

 

Och hur var det med min tidigare fråga i inlägg #26  har du fortfarande garanti kvar på grafikkortet, för om du inte har möjlighet att testa ett annat grafikkort, så kanske fundera på att skicka tillbaks detta till butiken och låta dom ordna med test för att se om det är något fel?

Men det bästa är om du själv först kan avgöra detta.

Mvh

Ursäkta för sent svar..

 

Har fortfarande problem, har provat o köra felsökningsguiden och även bytt grafikport. 

Har inte garanti kvar på kortet, det köpte jag på CDON.

 

 

Jag tror att det är processorn som blir för varm. Jag kör ju med "öppen sida" iochmed att det blir så varmt i datorn. Och där det blir som mest varmt kan man känna kommer vid processorn..

 

Plockade därför ur processorn för att kolla, och det såg ut så här...tips, ideér, tankar?

Den låter även mer nu när den jobbar efter att jag plocka ut den (kanske inte var så bra ;)

 

sdsd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått processorn nu och installerat den, fungerar finfint! ..och ingen omstarts vid spel än så länge.

 

Har läst att den ska vara bra att överklocka, hur gör man det och är det värt det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det några år sedan jag hade en AMD processor, men jag tror du ska vara försiktig med att klocka. Den kan bli ganska varm och du behöver bättre kylning om du vill prova. Det vore ju synd att bränna den, nu när det fungerar bra.

 

Klocka den är annars lätt. Den har olåst multipel, så behöver bara höja multipeln. Standard borde vara 20. 20xbus hastigheten(200)=4000 MHz. Höjer du till 22 får du 22x200=4400 MHz

 

Men som sagt, jag skulle inte göra det med original kylaren. Dessutom tror jag inte att du behöver klocka en sådan CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om jag skulle prova, behöver jag något program eller gör man det i bios?

 

Då kanske kylaren du länkade till tidigare blir bra med denna??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där startades datorn om igen...i Payday 2..

 

Processorn/fläkten gick verkligen på högvarv när den stängdes av och var väldigt varm..

 

Kan det va fel på moderkortet då temperaturen där är ganska hög?

Namnl_s.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...