Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU blir överhettad


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator är ca 1 år gammal och har ett litet problem när jag spelar Battlefield 3...

 

Efter ett tag blir datorn (CPUn) för varm och stänger av datorn. Den går uppemot 61-62 grader när den stängs av.

Har köpt fläktar så att jag har 3st men det verkar inte bli bättre..vad göra??

 

/Martin

 

 

opi.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman

CPU temp på runt 60 grader skall inte vara ett problem på en stationär dator.

 

Men i bildens olika temperaturer står också Temp3 - 128C!

Vad är det för temp? Eller är det maxtempen som processorn uppnått?

 

Vad är det för dator; fabrikat och modell?

Processor?

Grafikkort; fabrikat och modell?

 

Är det en stationär dator du har så rengör den från allt damm se denna guide:

Ta bort damm i en stationär dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Flyfisherman redan påpekat. CPU stänger inte av sig strax över 60C. Problem uppstår över +70C och det vanliga är att CPU först klockar ner sig, dvs datorn blir mycket långsam/seg.

Min erfarenhet är att Speedfan ofta visar fel temperatur. Vilket -128C också talar för.

Testa HW-monitor.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ett sätt få en uppfattning om hur exakt sådan här program fungerar är att starta upp datorn.

Starta temperaturprogrammet och se vilka temperaturer som visas och skriv upp dem.

Ta sedan och stänga av datorn och välja omstart/restart.

Och när datorn startar om gå in i BIOS och kontrollera vilken temperatur BIOS visar.

Är temperaturen som BIOS visar nära temperaturprogrammet (mindre än 5 graders skillnad) så visar temperaturprogrammet troligen rätt, annars visar temperaturprogrammet fel (som temperaturprogrammet ofta gör).

 

Till sist, det är inte antalet fläktar som är avgörande för temperaturerna. Jag har i den här datorn två 250mm insugsfläktar, inga utsugsfläktar.

Utan hur luftsystemet är "utformat". Se temperatuer nedan. Efter belastning / test med 3DMark2003 och CPUStability samtidigt.

 

//eforum.idg.se/topic/95138-forvirrad/page__p__560798__fromsearch__1#entry560798

Normalt behövs enbart insugsfläktar.

Utsugsfläktar kommer ofta slåss om luften

med fläkt på nätaggregatet

med fläkt på grafikkort som blåser ut luft direkt på baksidan av grafikkortet, exempel

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=801731

post-42633-0-36630800-1374700117_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i bildens olika temperaturer står också Temp3 - 128C!

 

Det är SSD bara att nonchalera B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte sitter en massa damm i kylflänsarna till processorn och grafikkortet. Sitter det damm så köp en burk tryckluft och blås rent.

 

Och släng SpeedFan. Det programmet visar mer fel än rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kolla så att det inte sitter en massa damm i kylflänsarna till processorn och grafikkortet. Sitter det damm så köp en burk tryckluft och blås rent.

Precis som jag rekommenderat att göra enligt guiden i inlägg #2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damm tror jag inte är ett problem då jag kollat ett antal gånger..kör med öppen sida nu på chassit för att den blir så varm...

 

Datorn är köpt från komplett...

 

ASUS M5A78L-M LX V2, AM3+

CORSAIR XMS3 1600MHz 8GB

AMD FX 4100 Quad-Core Processor 3,60GHz

 

har köpt till ett nytt grafikkort till den: Radeon HD 7800

 

det nya grafikkortet har iofs strulat en del då någon gång när jag startar datorn har den inte "känt av" kortet..

 

Har en fläkt bak som blåser ut luft och en fram och uppepå som blåser in luft..

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hade vi inte redan konstaterat att du inte har värmeproblem i datorn? Uppdatera alla drivisar och kör CHKDSK och SFC /scannow

 

TEMPIN2 temperaturen på 125 grader är förbryllande. Googlar man så är väl de flesta överens om att det är en sensor på moderkortet exempelvis Northbridge. Konstaterar på egen dator att TEMPIN2 registreras även om datorn saknar SSD disk.

 

När är värdena registrerade .Full belastning eller inte.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har du fått blåskärm/BSOD/systemfel många gånger eller är det bara en gång?

Är det alltid med BCCode 124 eller varierar det, om det nu inträffat många gånger?

 

Om det alltid är 124 så är det ett svårt att hitta orsaken till det, men det brukar vara ett hårdvaruproblem enligt http://www.sevenforums.com/crash-lockup-debug-how/35349-stop-0x124-what-means-what-try.html som innehåller en liten felsökningsguide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått det några gånger, men inte alltid...laddade ner SlimDrivers och körde en scan men den sa att alla komponenter i datorn hade de senaste drivisarna..

 

Det kan inte vara så att datorn är inställd på att stänga ner automatiskt när den når en viss värmegräns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att datorn är inställd på att stänga ner automatiskt när den når en viss värmegräns?

Jovisst, men inte för 64 grader som är det högsta CPU-värdet som finns med i tråden.

 

Uppdaterade du någon drivrutin strax innan du började få problem med blåskärmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men inte för 64 grader som är det högsta CPU-värdet som finns med i tråden.

 

Uppdaterade du någon drivrutin strax innan du började få problem med blåskärmar?

Nej, det enda är ju grafikkortet som är/var nytt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
Om vi tar det från början, undanröjer ev. problem först, så går vi vidare därifrån och ser om vi kan hitta felkällan.
 
Temperaturen verkar inte vara ett problem, men det vore bra om man kunde få se BSOD felkoden när datorn stänger av sig - förutsatt att en sådan genereras.
 
Ett hjälpmedel för att läsa Windows krasch dump fil är Nirsoft Blue Screen View
och då kan du posta ett skärmklipp av vad den kommer upp med.
Eller skriva av. Det skall gå att exportera ut informationen.

Du kanske först måste ställa in Windows så att felkoden visas.
//eforum.idg.se/topic/342809-blue-screen-och-minidump/?p=1615109

Kontrollpanelen - välj "Visa efter" som "Små ikoner" - System - Avancerade systeminställningar
Start och återställning Inställningar
Ta bort bocken framför Starta om automatiskt
OK - OK

så stannar blåskärmen med felmeddelande kvar om omstarterna beror på systemfel.



 Sedan rekommenderar jag att köra en minnestest: Guide - Minnestest
 
Återkom med resultaten.
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Stängs datorn av? eller Bluescreen?

Hur ofta?

Bara när du spelar BF 4?

Det blir svart eller blått på skärmen sen startas datorn om. Ja bara när jag spelar BF3.. spelar inget annat eller kör något program som kräver mycket av datorn annars. Om jag spelar 2-3h så kanske 1 eller 2 gånger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om vi tar det från början, undanröjer ev. problem först, så går vi vidare därifrån och ser om vi kan hitta felkällan.

 

Temperaturen verkar inte vara ett problem, men det vore bra om man kunde få se BSOD felkoden när datorn stänger av sig - förutsatt att en sådan genereras.

 

Ett hjälpmedel för att läsa Windows krasch dump fil är Nirsoft Blue Screen View

och då kan du posta ett skärmklipp av vad den kommer upp med.

Eller skriva av. Det skall gå att exportera ut informationen.

 

Du kanske först måste ställa in Windows så att felkoden visas.

//eforum.idg.se/topic/342809-blue-screen-och-minidump/?p=1615109

 

 Sedan rekommenderar jag att köra en minnestest: Guide - Minnestest

 

Återkom med resultaten.

Mvh :)

Ska göra så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade lite inne på AMD Control Center också förut...

 

Finns ju lite inställningar här o pilla på också, ser det rätt ut?image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har aktiverat överklockning av grafikkortet med att bocka i "Aktivera Graphics OverDrive" i AMD Catalyst.

 

  • Detta kan mycket väl ställa till det.
  • Bocka ur den rutan och klicka "Verkställ" så du inte har detta aktiverat.

 

Jag hade själv tidigare ett XFX Radeon HD5830 och så fort jag testade att aktivera denna OverDrive i dåvarande Catalyst så hängde sig det grafikkortet med randig bild.

 

Numera har jag ett ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 som visserligen är fabriksöverklockat, men jag har själv överklockat detta lite grann till, fast då använder jag Asus eget GPU Tweak S/W. Fast jag jag överklockar bara detta när jag kör Crysis 3 (Eforumlänk).

 

För BF3 med i princip maxade grafikinställningar eller Far Cry 3 med höga till extrema grafikinställningar så behöver jag inte överklocka grafikkortet.

 

För övrigt så släppte AMD bara häromdagen 18/9 ny grafikdrivrutin med Catalyst 13.9

Hämta och installera senaste Catalyst.

AMD Catalyst™ Display Driver for Windows 7 / Windows 8 (64-bit)  För du har väl ett 64-bitars operativsystem antar jag?

Högerklicka på filen och välj "Kör som Administratör" och sedan startar du om datorn.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har aktiverat överklockning av grafikkortet med att bocka i "Aktivera Graphics OverDrive" i AMD Catalyst.

 

  • Detta kan mycket väl ställa till det.
  • Bocka ur den rutan och klicka "Verkställ" så du inte har detta aktiverat.

 

Jag hade själv tidigare ett XFX Radeon HD5830 och så fort jag testade att aktivera denna OverDrive i dåvarande Catalyst så hängde sig det grafikkortet med randig bild.

 

Numera har jag ett ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 som visserligen är fabriksöverklockat, men jag har själv överklockat detta lite grann till, fast då använder jag Asus eget GPU Tweak S/W. Fast jag jag överklockar bara detta när jag kör Crysis 3 (Eforumlänk).

 

För BF3 med i princip maxade grafikinställningar eller Far Cry 3 med höga till extrema grafikinställningar så behöver jag inte överklocka grafikkortet.

 

För övrigt så släppte AMD bara häromdagen 18/9 ny grafikdrivrutin med Catalyst 13.9

Hämta och installera senaste Catalyst.

AMD Catalyst™ Display Driver for Windows 7 / Windows 8 (64-bit)  För du har väl ett 64-bitars operativsystem antar jag?

Högerklicka på filen och välj "Kör som Administratör" och sedan startar du om datorn.

 

Mvh

Har installerat senaste drivern och bockat ur Overdrive på AMD CC.. har än så länge inte fått någon bluescreen/omstart :) får se om det håller ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men där dök det upp igen..redan efter 15minuters spelande..

 

Har ställt in så att felkoden ska visas som Flyfisherman tipsade om. Men den bara startar om datorn. Funderar på om det kanske ändå inte är bluescreen. Skärmen blir ju blå och det står mitt på skärmen HDMI no signal precis som när man inte har skärmen inkopplad och så startas datorn om :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du skrev ju tidigare:

har köpt till ett nytt grafikkort till den: Radeon HD 7800

det nya grafikkortet har iofs strulat en del då någon gång när jag startar datorn har den inte "känt av" kortet..

 

 

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen sitter korrekt nedstoppat och sitter rakt i moderkortets PCI-E kontakt.

Kontrollera också att dom båda PCIE 12V kontakterna från nätaggregatet sitter riktigt anslutna på bak eller ovanpå grafikkortet.

 

"HDMI no signal" betyder att bildskärmen inte får någon signal från grafikkortet.

Det kan bero på att det är något stök med antingen HDMI kontakten/utgången eller HDMI kabeln och givetvis också grafikkortet i sig.

 

Nästa gång detta sker; rucka lite på hdmi-kabelns kontakter i båda ändar, dels den mot grafikkortet och den andra mot bildskärmen, så det inte är så enkelt att någon av dessa inte sitter som dom skall.

 

Prova en annan grafikport på grafikkortet; te.x. att  istället ansluta bildskärmen med en DVI-kontakt alt. DisplayPort (om sådan finns och om du har sådan skärmkabel) för att se om det blir någon skillnad.

 

För att verkligen se om det är en sk. Windows Blue Screen med dess felkoder, så kör Nirsoft Blue Screen View som jag tipsade om i inlägg #19

 

Annars tycker jag nästan det verkar som grafikkortet är det som ger problem - eller bildskärmen?

Har du garanti kvar på grafikkortet?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...