Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU blir överhettad


Martyyyyy

Rekommendera Poster

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar

På ditt moderkort, till vänster om processorn, sitter det 8 st. små svarta fyrkantiga moduler. Detta är VRM, Mosfet modulerna (Voltage regulation Modules). Dessa reglerar spänning till processorn. Blir de för varma, kan det bli så att processorn inte får den spänning den behöver. När du hade toppfläkten satt att blåsa in luft, kan det ha blivit så att värmen från processorn har blåst mot dessa. Med följd att datorn stängs av. Många moderkort har kylflänsar på dessa moduler för att hålla nere värmen. På mitt Asus P8Z68 sitter en stor kylfläns just för det ändamålet. Se bild.

 

Det här är en vild gissning från min sida, men det finns en liten möjlighet att det kan vara så.

post-36233-0-18307800-1382734717_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vända fläkten så att dwn bakre och den i toppen blåser ut luft och sedan köra utan bordsfläkt och se om det blir nån omstart under spel :-)

 

Tack för att ni har hängt med förresten så här långt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bakre skall naturligtvis blåsa in luft.

 

LARSAS

 

Där håller jag inte med. Den bakre och den övre ska blåsa ut och den främre ska blåsa in. Då får man bättre genomströmning av luften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver Martyyyyy i post #8

 

Har en fläkt bak som blåser ut luft och en fram och uppepå som blåser in luft..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag inte haft nån fläkt i datorn förutom den som sitter fram och blåser in luft. Men ska koppla in en bak som blåser ut luft nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr startades datorn om trots fläktbytet eftet en timme...fungerar endast att spela med bordsfläkt vid sidan..

 

För att sammanfatta lite:

Problemen började för ca 1 år sedan när datorn stod i ett "skrivbordsskåp", då kunde den stänga av sig då det blev väldigt varmt i lådan, men det var inte ofta. Sedan kom omstarterna allt oftare och jag flyttade ut datorn ur "lådan" och det blev bättre. Men sedan efter en tid så blev det värre och värre även där..

 

Det fungerar att spela med bordsfläkt som blåser in mot öppen sida, när den inte används så startas datorn om efter ca 30-60 minuters spelande. Alltså är det ju något som blir för varmt, trots att inga temperaturer visar extremvärden..

 

Jag ser att det antingen måste vara fel på moderkortet, eller antingen nätagget som inte orkar skicka ut tillräckligt med ström vid hög belastning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original kylaren har fläkten topp monterad. Det betyder att den blåser mot moderkortet och då även mot dessa mofets som jag tidigare skrev om. Blir de för varma, kan resultatet bli att datorn stängs av. Se om du kan skydda dessa från varmluften på något sätt. Kan vara värt ett försök. Det finns också kylflänsar man fästa på dessa. http://www.coolerkit.se/shop/enzotech-mos-c10-10-2226p.html

post-36233-0-23576900-1383058888_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Original kylaren har fläkten topp monterad. Det betyder att den blåser mot moderkortet och då även mot dessa mofets som jag tidigare skrev om. Blir de för varma, kan resultatet bli att datorn stängs av. Se om du kan skydda dessa från varmluften på något sätt. Kan vara värt ett försök. Det finns också kylflänsar man fästa på dessa. http://www.coolerkit.se/shop/enzotech-mos-c10-10-2226p.html

Nu har jag iofs köpt en ny fläkt och kylare...en Noctua NH-u9B SE2...den sänkte tempsen, men problemet kom tillbaka tyvärr :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller jag inte med. Den bakre och den övre ska blåsa ut och den främre ska blåsa in. Då får man bättre genomströmning av luften.

  Du har själv framfört en teori om att det ät spänningsregleringen på moderkortet som blir för varm.Den bakre fläkten som ju sitter mittför skall naturligtvis då  blåsa in luft Jag tror nog att de flesta delar min åsikt.

 

Med utgångspunkt från att det är chassit enligt länken i inlägg 91 så skall det inte bli något övertryck som hämmar luftväxlingen förutsatt att fläkten uppepå blåser ut luft.,det finns ju ventilationsgaller på sidan.

 

LARSAS

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iofs köpt en ny fläkt och kylare...en Noctua NH-u9B SE2...den sänkte tempsen, men problemet kom tillbaka tyvärr :/

 

Ok, Vad får du för temp nu? Intressant att se. Kanske är nätagget trots allt. Som jag skrev tidigare, finns det tester som visar att det inte är helt stabilt vid hög belastning.

 

  Du har själv framfört en teori om att det ät spänningsregleringen på moderkortet som blir för varm.Den bakre fläkten som ju sitter mittför skall naturligtvis då  blåsa in luft Jag tror nog att de flesta delar min åsikt.

 

Med utgångspunkt från att det är chassit enligt länken i inlägg 91 så skall det inte bli något övertryck som hämmar luftväxlingen förutsatt att fläkten uppepå blåser ut luft.,det finns ju ventilationsgaller på sidan.

 

LARSAS

 

.

 

Håller fortfarande inte med. Har i.o.f.s ingen betydelse. Martyyyy kan prova bägge varianterna, om han vill. Nu har han installerat en kylare som blåser mot bakre fläkten, gissar jag. (Det går att montera Noctua kylaren så att den blåser mot toppen också.) Då är lämpligast att CPU fläkten och chassi fläkten blåser åt samma håll och inte mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror iofs inte luftflödet är problemet då tempsen inte alls ser farligt ut...min bror låg på 70-80 i idle på moderkort och processor och han har aldrig haft problem :P

 

Det sitter två fläktar på kylaren som blåser åt samma håll, mot ovansidan av chassit..se bild

 

Återkommer med temps från BF4 snart :)

 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Intressant...nu satte jag i två fläktar och bytte plats på en fläkt som satt på kylaren på CPUn. (Se bild) Satte dessutom på chassisidan så datorn var stängd.

Nu fick jag högre temperaturer än jag fått tidigare, men datorn stängdes inte av efter ca en halvtimmes spelande på BF4. Mycket konstigt..
Helt klart blir det som varmast känner man vid processor, men den visar ju ändå inga superhöga temps.

Fick som vanligt lagg ca var 3e sekund på BF4, men alla andra spel flyter på helt utan problem.

image.png

20131206_193150.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant...nu satte jag i två fläktar och bytte plats på en fläkt som satt på kylaren på CPUn. (Se bild) Satte dessutom på chassisidan så datorn var stängd.

 

Nu fick jag högre temperaturer än jag fått tidigare, men datorn stängdes inte av efter ca en halvtimmes spelande på BF4. Mycket konstigt..

Helt klart blir det som varmast känner man vid processor, men den visar ju ändå inga superhöga temps.

 

Fick som vanligt lagg ca var 3e sekund på BF4, men alla andra spel flyter på helt utan problem.

 

 

 

 

 

Egentligen spelar det ju ingen roll om en fläkt suger ut eller trycker in luft lådan, antingen skapas det ett övertryck så att uppvärmd luft trycks ut eller undertrycks så att svalare luft sugs in. I båda fallen skapas ett luftflöde. Men med sidan öppen ska det till ganska häftiga fläktar för att skapa detta luftflöde. Så även om det blir varnare i din låda med sidoplåten på plats så har du ändå ett så pass bra flöde att det som eventuellt blir för varmt med öppen sida nu kyls bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Fick som vanligt lagg ca var 3e sekund på BF4, men alla andra spel flyter på helt utan problem.

..//..

Det kanske helt enkelt är så att det är just BF4 som är problemet?

 

Dice har ända sedan släppet av Battlefield 4 haft väldiga problem där mängder av användare som hört av sig om allehanda problem i både Single Player och Multi player samt BF4 China Rising.

 

En snabb googling ger ger hur många träffar som helst om olika problem och Dice har t.om. offentligt bett om ursäkt och säger att dom arbetar stenhårt för att fixa till dessa buggar. Verkar som dom släppt spelet lite för tidigt, det har helt enkelt varit en halvfärdig produkt. ;)

 

Yet more problems for EA's praised but technically challenged shooter

DICE Apologizes for BF4 Launch Issues With Full Week Of Double XP

 

Battlelog skriver Dice följande den 3 december:

We have rolled out a new game update on PC. Change notes below. We are already working hard on a new update to further increase stability.

 

Dec 3 PC Game Update Notes

-Removed the blur effect on soldiers that appeared when Commanders were using EMP attacks

-Fixed the audio bug where audio sometimes randomly dropped out while playing on certain multiplayer maps (typically Golmud Railway and Hainan Resort)

-Fixed the "one-hit kill bug" where occasionally damage from a single bullet was applied multiple times

-Fixed a common crash that would occur when exiting from the Single Player Campaign to Main Menu

-Tweaked the network and computer performance screen to show proper values. Players can now test their computer and network connection and get recommendations if they need to adjust something to improve their gameplay experience

 

 

Ett tips är att kika in på Battlelog Battlefield 4 Forums

 

Har du alla senaste patchar till spelet?

 

Ja, nu vet jag naturligtvis inte om det är BF4 som är boven i dramat, men eftersom alla andra spel fungerar och allt annat i datorn?

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske helt enkelt är så att det är just BF4 som är problemet?

 

Dice har ända sedan släppet av Battlefield 4 haft väldiga problem där mängder av användare som hört av sig om allehanda problem i både Single Player och Multi player samt BF4 China Rising.

 

En snabb googling ger ger hur många träffar som helst om olika problem och Dice har t.om. offentligt bett om ursäkt och säger att dom arbetar stenhårt för att fixa till dessa buggar. Verkar som dom släppt spelet lite för tidigt, det har helt enkelt varit en halvfärdig produkt. ;)

 

Yet more problems for EA's praised but technically challenged shooter

DICE Apologizes for BF4 Launch Issues With Full Week Of Double XP

 

Battlelog skriver Dice följande den 3 december:

 

Ett tips är att kika in på Battlelog Battlefield 4 Forums

 

Har du alla senaste patchar till spelet?

 

Ja, nu vet jag naturligtvis inte om det är BF4 som är boven i dramat, men eftersom alla andra spel fungerar och allt annat i datorn?

Mvh :unsure:

Nej det är inte bara BF4...datorn avslutas under Payday 2 och BF3 med..så det är när den går på "maxload" så att säga.. Känner ju helt klart att den varma luften som bildas kommer från processor och moderkort..men värdena är ju inte särskilt höga :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den börjar nu hacka under fifa 14 efter några minuters spelande. Först flyter allt helt perfekt, sen så börjar det lagga mer o mer ... :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...