Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med delar till min nya dator


Swaleman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis valt delar till min nya dator och min fråga är om ni kan se några problem med dessa delar.

 

T ex, Finns det andra delar som är bättre men till samma pris? Finns det delar med i listan som inte passar eller är kompatibla med andra? Är någon/några delar dåliga? Ser ni några allmänna problem med detta bygget? Fattas någonting i bygget?

 

Jag har kylpasta, mus, tangentbord, 2 skärmar och högtalare.

 

Jag har också valt att inte ha någon optisk läsare.

 

Delarna jag har valt är:

 

Chassi: Fractal Design Define R4

 

Nätagg: Corsair 600W Modular 80 Plus Bronze

 

RAM: Corsair 2x8 GB Vengance Low Profile 1600Mhz

 

Hårddisk: Seagate Barracuda 3.5 inch 2TB 7200 RPM 64 MB 6GB/S

 

SSD: SanDisk 128GB 6GB/S

 

Moderkort: Gigabyte SKT-1155 Z77X-UD3H

 

GPU: Gigabyte NVIDIA GTX660 DDR5 PCI-E

 

CPU: Intel Core i5-3570K

 

Processorkylare: Cooler Master Hyper 412s Tower Cooler

 

Jag tror att detta var allt. Om någon av er har tid att kontrollera dessa delar skulle jag uppskatta detta enormt då detta är första gången jag bygger/sätter ihop en dator.

 

Tack på förhand

Axel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM: Corsair 2x16 GB Vengance Low Profile 1600Mhz

Har du win 8 64 bit så är det inga problem. Har du däremot Win 7 Home Premium 64 bit, kan du bara använda 16 GB minne.

 

http://www.zdnet.com/blog/hardware/max-memory-limits-for-64-bit-windows-7/4254

 

Sedan kan man ju undra varför du inte har valt Intels senaste, Haswell socket 1150 core i5 4670K med passande moderkort. Prismässigt är det ingen skillnad och den presterar lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du win 8 64 bit så är det inga problem. Har du däremot Win 7 Home Premium 64 bit, kan du bara använda 16 GB minne.

 

http://www.zdnet.com...-windows-7/4254

 

Sedan kan man ju undra varför du inte har valt Intels senaste, Haswell socket 1150 core i5 4670K med passande moderkort. Prismässigt är det ingen skillnad och den presterar lite bättre.

 

Jag skrev fel, menade 2x8 GB RAM,så det blir totalt 16GB. Ändrar det nu.

 

Funkar inte Haswell socket 1150 core i5 4670K med moderkortet i listan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev fel, menade 2x8 GB RAM,så det blir totalt 16GB. Ändrar det nu.

 

Funkar inte Haswell socket 1150 core i5 4670K med moderkortet i listan?

Tyvärr inte, det är socket 1155. Men det är ju bara att byta det. Om du funderar på att byta, är det chipset Z87 du ska titta efter. Jag kan tyvärr inte rekommendera något speciellt moderkort. Själv sitter jag med socket 1155.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, det är socket 1155. Men det är ju bara att byta det. Om du funderar på att byta, är det chipset Z87 du ska titta efter. Jag kan tyvärr inte rekommendera något speciellt moderkort. Själv sitter jag med socket 1155.

 

Så detta skulle vara ett bättre alternativ?

 

Gigabyte Z87X-DH3 som moderkort och en i5-4670K processor

 

 

Behöver jag byta några mer delar eller bara dessa två? Dvs är alla andra kompatibla med i5 4670K?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta skulle vara ett bättre alternativ?

 

Gigabyte Z87X-DH3 som moderkort och en i5-4670K processor

 

 

Behöver jag byta några mer delar eller bara dessa två? Dvs är alla andra kompatibla med i5 4670K?

 

Det är i alla fall min mening.

 

De andra delarna ska passa. Kylaren fungerar med socket 1150. Det enda jag inte har kunnat bekräfta är minnena. De finns inte med på Gigabytes hemsida över testade minnen. Däremot finns likadana minnen, men 4GB versionen finns med. Hör med butiken du köper ifrån, hur det förhåller sig med 8GB versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall min mening.

 

De andra delarna ska passa. Kylaren fungerar med socket 1150. Det enda jag inte har kunnat bekräfta är minnena. De finns inte med på Gigabytes hemsida över testade minnen. Däremot finns likadana minnen, men 4GB versionen finns med. Hör med butiken du köper ifrån, hur det förhåller sig med 8GB versionen.

 

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre bra - poäng - nu skulle jag ju köra med vattenkylning inget 1kg hängande på MB :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre bra - poäng - nu skulle jag ju köra med vattenkylning inget 1kg hängande på MB :D

 

Men annars är detta ett bra val? Ingen risk att någonting går sönder eller så för att det väger så som det gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men annars är detta ett bra val? Ingen risk att någonting går sönder eller så för att det väger så som det gör?

Du behöver inte oroa dig. Kylaren väger 507g så det är inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig. Kylaren väger 507g så det är inga problem.

 

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...