Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Urklippsbana i PS


Martassen

Rekommendera Poster

Om man ska använda ritstiftet för att frilägga kan man ju göra en ursklippsbana i Photoshop.

 

Man använder ritstiftet runt objektet. I panelen banor "Spara bana". Därefter panelmenyn /Urklippsbana.

Därefter göra banan till markering, kopiera och klistra in i ny bild i photoshop med transparant bakgrund.

Därefter spara som "Tif".

Därefter montera in i indesign.

 

Tänker jag rätt att man gör banan till markering och kopierar över till ny tom bild med transparant bakgrund?

 

 

För inte är det väl så att man gör banan runt det som ska friläggas och tar befintliga bilden som jag ritat runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att en frilagd bild ej ska visa en vit bakgrundsplatta i indesign så gör man en urklippsbana. Om man nu gjort en urklippsbana i photoshop ska man då sedan göra banan till markering och sedan kopiera till ny bild med transparant bakgrund och därefter spara som tiff och sedan montera i indesign?

 

Hänger då banan med nya bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag förstår nu. Man gör urklippsbanan och sedan spara som tiff och sedan monterar befintliga bilden indesign.

 

Om jag gör fel får någon gärna påpeka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga1:

Om man ska frlilägga med ritstiftet. Det finns ett ritstift som mer följer konturen där man även kan bocka i elastisk. Är det nackdel använda detta ritstift? Finns under ritstiftsverktygen. Eller bör man använda det vanliga?

 

Fråga2

Om man använder ritstift vid friläggning så ritar jag med ritstiftet runt objektet och därefter spara bana i panel banor. Därefter trycker jag på gör bana som markering.

Kopierar till ny bild med transparang bakgrund.

Gör jag rätt och vilket format ska jag spara i? Har jag glömt nåt? Png24?

 

Fråga3

Om jag ska ha bilden i indesign gör jag följande:

Ritar med ritstift. Spara bana. Väljer även alternativet urklippsbana i panel banor. Spara som tiff.

Monterar in i indesign.

Gör jag rätt?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...