Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon ip4200 - felmeddelande - Operatörsfel?


seger

Rekommendera Poster

Igentäppt skrivarhuvud (Canon)

Skrivet 13 jan 2013, 18:25

 

http://eforum.idg.se...varhuvud-canon/

 

Läste ovanstående tråd men är osöker om det rör mitt problem?

 

Det hjälper inte att trycka på knappen "fortsätt".

 

Tydligen ska jag ta bort skrivhuvudet men har aldrig gjort det och är lite osäker på det?

 

Råd önskas?

 

Skrivaren funkade perfekt för bara några månader sen. Visst är den några år men...

post-129835-0-69010400-1374561673_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har bläck torkat i något skrivarhuvud/patron.

Beroende på vilken färg som kanske inte kommer fram som det ska.

Skrivhuvudet sitter fast på patronen, så det är patronen du ska lyfta ur, och lämpligen då byta ut mot en ny patron med ett frisk skrivarhuvud.

 

Eller också så kanske du har bytt till ny patron, men inte fått den nya patronen i rätt läge i hållaren för bläckpatronerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen har bläck torkat i något skrivarhuvud/patron.

Beroende på vilken färg som kanske inte kommer fram som det ska.

Skrivhuvudet sitter fast på patronen, så det är patronen du ska lyfta ur, och lämpligen då byta ut mot en ny patron med ett frisk skrivarhuvud.

 

Eller också så kanske du har bytt till ny patron, men inte fått den nya patronen i rätt läge i hållaren för bläckpatronerna?

 

Tekniska grejer är inte alltid min grej.

 

Har tagit ett foto som kanske tydliggör något? Tvåan från vänster ser lite annorlunda ut.

post-129835-0-30108600-1374571751_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniska grejer är inte alltid min grej.

 

Har tagit ett foto som kanske tydliggör något? Tvåan från vänster ser lite annorlunda ut.

 

Ska jag pensla på lite t-röd på respektive färg i enlighet med min bild? Ska jag även ställa de fem patronerna i t-röd så att patronerna suger åt sig? T-röd är det enda jag har hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken färg/färgpatron är det som inte vill fungera, är det en eller allihopa?

 

Hur länge har skrivaren stått utan att den är använd?

 

Enligt bilden du visar, så är det svart som ska sitta på plats 2 från vänster, svart brukar ofta ha större utrymme, för att det går åt mer svart vid utskrifter.

 

Har du möjlighet att testa med en annan felfri patron för den färgen som inte fungerar, innan du börjar med andra kemikalier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag pensla på lite t-röd på respektive färg i enlighet med min bild? Ska jag även ställa de fem patronerna i t-röd så att patronerna suger åt sig? T-röd är det enda jag har hemma.

 

Ställa patronerna i T-röd gagnar ingenting, de är bara behållare och torkar knappast.'

 

Det som man ställer i några mm vätska, gärna destillera vatten, är skrivhuvudets undersida .På undersidan finns naturligtvis de trånga munstyckena som är känsligast

 

Skrivhuvudet tas bort ,när patronerna är borta ,genom att lyfta spaken till vänster .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken färg/färgpatron är det som inte vill fungera, är det en eller allihopa?

 

Hur länge har skrivaren stått utan att den är använd?

 

Enligt bilden du visar, så är det svart som ska sitta på plats 2 från vänster, svart brukar ofta ha större utrymme, för att det går åt mer svart vid utskrifter.

 

Har du möjlighet att testa med en annan felfri patron för den färgen som inte fungerar, innan du börjar med andra kemikalier?

 

Vilken av de fem som inte fungerar vet jag ej eftersom den vägrar skriva ut överhuvudtaget.

 

Den funkade perfekt för några månader sen och detta har jag aldrig stött på förut.

 

Tyckte det såg lite grötigt ut på nr 2 från vänster och tänkte att det kunde vara stopp eller liknande och jag tänkte om det borde göras rent där? De andra fyra ser så rena/fina ut.

 

Ställa patronerna i T-röd gagnar ingenting, de är bara behållare och torkar knappast.'

 

LARSAS

 

Men längst ner på patronen där färgen ska sippra ut sitter väll någon typ av, heter det filter/svamp eller? och där kan det väll torka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av de fem som inte fungerar vet jag ej eftersom den vägrar skriva ut överhuvudtaget.

 

Den funkade perfekt för några månader sen och detta har jag aldrig stött på förut.

 

Tyckte det såg lite grötigt ut på nr 2 från vänster och tänkte att det kunde vara stopp eller liknande och jag tänkte om det borde göras rent där? De andra fyra ser så rena/fina ut.

 

 

 

Men längst ner på patronen där färgen ska sippra ut sitter väll någon typ av, heter det filter/svamp eller? och där kan det väll torka?

 

 

Nu när patronerna är borta från skrivhuvudet kan bläcket i patronens utlopp och i skrivhuvudets tillopp lättare torka .Man skall alltså undvika att ha de isärtagna någon längre tid.

 

Normalt kommer ju inte luft till när de sitter ihop. Torkning i munstyckena på skrivhuvudets undersida är risken man löper om maskinen blir stående månadsvis.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när patronerna är borta från skrivhuvudet kan bläcket i patronens utlopp och i skrivhuvudets tillopp lättare torka .Man skall alltså undvika att ha de isärtagna någon längre tid.

 

Normalt kommer ju inte luft till när de sitter ihop. Torkning i munstyckena på skrivhuvudets undersida är risken man löper om maskinen blir stående månadsvis.

 

LARSAS

 

ok!

 

Har tagit bort skrivhuvudet nu.

 

Kan jag använda denna guiden trots annat märke eller vet ni om guide för ip4200?

 

http://h10025.www1.h...cname=c02113832

 

Har inget destillerat vatten eller vatten på flaska?

post-129835-0-22186800-1374601473_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok!

 

Har tagit bort skrivhuvudet nu.

 

Kan jag använda denna guiden trots annat märke eller vet ni om guide för ip4200?

 

http://h10025.www1.h...cname=c02113832

 

Har inget destillerat vatten eller vatten på flaska?

 

Man kan nog göra på samma sätt men det räcker nog inte att endast torka munstyckena ,Behövs säkert lösande vätska, helst låta munstycken stå i ett par mm vätska.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju vara en likvärdig manual för dom flesta av deras enheter, eftersom skrivhuvudet sitter i hållaren, jag sa tidigare att skrivhuvudet sitter i patronen, och det gör dom för vissa märken.

 

Så jag tycker du kan pröva denna manual, men var noga med som det står att använda "rätt" vätska, alltså inte vanligt kranvatten, och inte något sprit, för det kan ställa till det mer än att fixa till något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som man ställer i några mm vätska, gärna destillera vatten, är skrivhuvudets undersida .På undersidan finns naturligtvis de trånga munstyckena som är känsligast

 

LARSAS

 

Men exakt vad är det man ser på min bild det där blåa, gula, svarta etc, är det munstyckena? Kan man pensla på destillerat vatten på dessa eller ska man bara ställa allt i ett bad med destillerat vatten?

 

Det står ju i guiden "VIKTIGT:Rör inte vid bläckmunstyckena".

 

http://h10025.www1.h...cname=c02113832

 

Sen undrar jag över bild två. Är det bara de elektriska kontakterna på den gröna plattan man ska torka av med destillerat vatten? På bilden längst ner finns det ju även där någon typ av kontakter, vad är det för kontakter? De är väldigt smutsiga till viss del och bläck verkar ha kommit där.

 

Jag ska i alla fall gå till apoteket nån dag och köpa vatten.

post-129835-0-34332900-1374649278_thumb.jpg

post-129835-0-99422500-1374649624_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är skrivaren?

 

Har du testat med en ny patron, på någon av platserna?

I skrivarhuvudet, sitter ju enheten som bestämmer bl.a. hur mycket bläck som ska sprutas ut genom dom nanosmå hål, så att du kan få färg på utskriften, blir det något fel där, så är det oftast svårt att fixa detta själv.

Och i detta fall så sitter ju ditt skrivarhuvud inte i själva patronerna, utan i hållaren för patronerna, då blir det knepigare.

Jag vet inte vad en sådant huvud kostar, om det lönar sig att byta ut, eller om det är billigare i längden att byta ut skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande samma meddelande som i ditt första inlägg och blinkar lampan fortfarande 5ggr (.Fel på skrivuvudet eller dess montering) ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är skrivaren?

 

Vet faktiskt inte. Hittade intet kvittot när jag letade men minst 6-7 år, troligtvis äldre.

 

Har du testat med en ny patron, på någon av platserna?

 

Ja.

 

Är det fortfarande samma meddelande som i ditt första inlägg och blinkar lampan fortfarande 5ggr (.Fel på skrivuvudet eller dess montering) ?

 

LARSAS

 

Exakt som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte. Hittade intet kvittot när jag letade men minst 6-7 år, troligtvis äldre.

 

 

 

Ja.

 

 

 

Exakt som förut.

 

 

Jag skulle försöka en sista gång med att ta bort patronerna och skrivhuvudet igen ,.göra nogrannt ren kontakterna emellan patroner och skrivhuvud och emellan skrivhuvud och skrivare.

Igensatta munstycken ger knappast den felindikering. Tillse att kontaktytorna är rena och torra innan ihopsättning.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka en sista gång med att ta bort patronerna och skrivhuvudet igen ,.göra nogrannt ren kontakterna emellan patroner och skrivhuvud och emellan skrivhuvud och skrivare.

Igensatta munstycken ger knappast den felindikering. Tillse att kontaktytorna är rena och torra innan ihopsättning.

 

LARSAS

 

Ska göra det. Hur kan jag förvara patronerna bäst under tiden jag plockat ur dessa så att de inte torkar ut?

 

Som man ser på min bild så finns det två skruvar. Funderar på att även ta isär den delen och göra rent ordentligt?

post-129835-0-23919300-1374907467_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl täta patronernas utlopp med exempelvis maskeringstape,plastfolie eller plastpåsar.Men viktigt är väl att man minimerar tiden, problemet är nog

 

att hindra torkning i skrivhuvudet.

 

Jag vet inte vad som finns "under skruvarna"

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar inte nu heller och jag ger upp det här och köper en ny. Troligtvis blir det en iP7250 och den ligger under 600:- och är likvärdig.

Skrivaren har funkat perfekt under många år och det är möjligt att felet är simpelt eller så kan det vara tvärtom...

 

Tack för alla svar och stöd i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

ip4200
Mått (BxHxD) 419 × 160 × 299 mm och 6,5 kg

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=62093#rparams=ss=ip7250

 

ip7250
Mått (BxHxD) 451 × 128 × 368 mm och 6,6 kg

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1485718

 

ip7250 är alltså 32 mm bredare och på höjden 32 mm lägre och 69 mm djupare.

 

Jag kollade faktiskt inte det innan men patronernas design är totalt annorlunda min tidigare skrivares. Samma till antalet men betydligt längre.

 

Hade jag varit tekniskt kunnig så hade jag säkerligen kunnat, på något sätt, koppla mig förbi den pop up rutan som felvarnar på min gamla skrivare. Tror att skrivaren funkat perfekt annars ett tag till.

post-129835-0-26743900-1380354639_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...