Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn startar om av sig själv


JohanSnes

Rekommendera Poster

För ca en vecka sedan började följande fel på datorn. Den startar om sig av sig själv. Vad jag vet om så har jag inte installerat eller laddat ner något program under denna tid, systemåterställning hjälper inte och datorn är dammsugen så cpu'n bör inte vara överhettad.

 

Jag tror att det fanns något tips om detta i näst sista numret av PC-för alla, men har tyvärr inte kvar tidningen.

 

Ibland startar datorn om sig efter 10 min, ibland efter en halvtimme, ibland efter någon timme. Det varierar.

 

Finns det någon som har ett tips på vad det kan vara?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om det är detta:

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

 

Kontrollpanelen - välj "Visa efter" som "Små ikoner" - System - Avancerade systeminställningar

Start och återställning Inställningar

Ta bort bocken framför Starta om automatiskt

OK - OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Tyvärr fungerade inget av dem. Jag gjorde istället så att jag tog bort ena sidan på datorn och riktade en vanlig bordsfläkt mot moderkortet. Sedan dess har allt fungerat bra med datorn, men jag förstår inte varför??

CPU'n verkade inte bli överhettad när jag inte använde mig av bordsfläkten, den varierade i temperatur mellan 46 och 56 grader, så vad kan problemet vara egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog någon annan del som blir överhettad, t ex grafikkort eller hårddisk.

 

Visar det program, som du använde för att kolla processortemperaturen, även andra temperaturer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner ett program som heter CORE temp. Det visar bara temperaturen på CPU'n. Jag trodde inte att att felet kan bero på att grafikkortet kan bli överhettat, men kan det vara så?

 

För att kolla temperaturen på HDD så använder jag Acronis Drive Monitor. Alltid när jag kollat den så har den sagt att HDD (jag har två olika i datorn) fungerar ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja precis som Cecilia säger, använd HWMonitor.

 

  • Vad har du för dator?
  • Vad har du för grafikkort?
  • Vilka drivrutiner har du installerat och varifrån har du hämtat dessa?
  • Vad har du för temperaturer i datorn inte minst CPU och grafikkort?
  • Vilka temperaturer har du när datorn får arbeta?
  • Vilka temperaturer har du när datorn inte gör någonting, CPU i 'idle mode'?

Med HWmonitor programmet så kör detta i bakgrunden, sedan kör du ett tyngre program eller spel som är processor och grafikintensivt intensivt ett tag, låt också datorn stå på utan att du gör något i minst 15 min efter detta och därefter läser du av temperaturerna i dom båda fallen.

Gör anpassad installation och bocka ur ev. 3:e parts program, toolbar etc. som du inte vil ha på din dator.

HWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

 

I HWmonitor finns en kolumn som heter Max där du då kan se högsta temperaturen som uppnåtts för dom olika enheterna.

Kolumnen value visar aktuell temperatur 'just nu.'

 

Men även spänningarna visas, ifall det är något skumt med dessa.

 

Lägg upp en skärmbild på endast den rutan (dra upp rutan så allt kommer med), vad den visar, använd full redigerare eller klicka på 'Skriv nytt inlägg i tråden' och sedan finns en knapp 'Bifoga filer'.

Osäker hur du bifogar fil? kolla in detta: http://eforum.idg.se...ost__p__1575011

 

Använd Windows inbyggda skärmklippverktyget (Snipping tool) för att ta en skärmbild på HWmonitor.

http://windows.micro...s/snipping-tool

 

[Edit]

och datorn är dammsugen så cpu'n bör inte vara överhettad.

Har du fått bort allt damm mellan kylflänsarna på både CPU och GPU samt runt chassifläktar och ev. fläktfilter?

Se denna guide hur du bör göra: Ta bort damm i en stationär dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...