Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator har problem att starta ordentligt (Win XP) (kan vara löst)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

Startar en tråd för min faders räkning. Vissa detaljer kommer inte med nu men jag kan ta reda på dem. Själv har jag ej använt datorn/sett problemet så jag litar på hans beskrivning.

I vart fall är det så att min far äger en större bärbar dator av modell Fujitsu Siemens Amilo (exakt modell känner jag inte till) och den har fungerat stabilt tidigare. Nu har den tydligen börjat krångla vid uppstarten. Enligt uppgift så ska man vid start se timglaset (vet inte om det finns skrivbordsbakgrund eller om det bara är svart) och detta kan förbli så mycket länge. Att "markören" ändå finns där tolkar jag som att windows försöker starta (booten passerad) men att något förhindrar detta. Enligt uppgift ska det i detta läge inte gå att göra något, processen kan endast brytas genom att stänga av datorn på "ON knappen". När datorn väl startat upp fungerar den dock som vanligt. Jag är inte kunnig inom mjukvara och speciellt inte windows men jag gissar att det är systemfel. Ett hårdvarufel (exempelvis en dålig disk) borde väl yttra sig på andra sätt? Hade i och för sig liknande problem med min stationära, då ett dåligt moderkort men vet inte om det är felet här.

Är som sagt inte sakkunnig men vill ändå skriva ner frågan här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag:

-En uppgradering för mycket? http://www.idg.se/2.1085/1.151916

Installera om XP från kraschåterställnings skivorna.

-Hårddiskskada så något program inte fungera som det ska och Windows väntar på detta program. I det längsta.

Ny hårddisk. Installera om XP.

-Överhettning pga full med damm. Gör att processorn körs nedklockad.

Rengör, lämna in för rengöring.

Tror mest på nått av de två sista.

Levererad med XP är den ju mer än torr bakom öronen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kolla att det inte ligger nån stor fil (> 1 GB) på Skrivbordet. Isf lägg den i nån mapp, t ex Mina dokument, och gör en genväg till den på Skrivbordet.

 

2. Töm tempfiler för hand, med Windows diskrensning eller med t ex CCleaner

 

3. Kör PageDefrag för att defragmentera systemfiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

DePhaz - Hur har det gått?

jannejannes och flora50s tips är goda.

 

Hör av dig om status.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jo, den fungerar väl bra nu tror jag. Har inte hört något i vart fall och därför har det inte blivit någon post i tråden. OK, det har alltid varit lite problem vid uppstarten (vill minnas att brännarprogrammet vill skicka kraschrapport varje gång) men annars har den fungerat hyfsat. Men långsamt. Jag har i vart fall provat datorn och den har fungerat felfritt. Till saken hör också att internet segade ner sig rejält vid tillfället och det var väl det han också uppfattade som ett fel (det brister lite i teknik kunskaperna). Ska i vart fall testa datorn med Linux Mint CD och se om den blir snabbare då. Om det blir en förändring till det bättre så måste det vara något i Windows som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Var hos mina föräldrar i lördags. Mint fungerade väl sådär (lite konstig grafik i uppstarten) och jag tror inte de var så intresserade av att byta heller. Så jag gick in i XP och städade lite. Jo, datorn startade upp som den skulle men kunde hänga sig strax efter det att man kommit in i windows. Körde en runda Ccleaner och defragmenterade disken (vilket behövdes). Gjorde också en felkontroll med tillägget att försöka rätta till fel. Vad loggen visade vet jag inte eftersom jag inte var närvarande när det väl var klart. Datorn ska enligt uppgift fungera bra nu så det var nog där skon klämde. Ett städbehov alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en så gammal dator, kan nog behöva en städning då och då.

Och då kommer tanken om att du bör börja diskutera en uppgradering av operativsystemet eventuellt byta till nyare dator med dina föräldrar, eftersom Windows XP tappar all support i början på nästa år,

 

Men det kanske du redan har kännedom om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...