Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nästan alltid 100% cpu


888erik888

Rekommendera Poster

Hej, jag är ny här. Jag är inte så kunnig på datorer och jag behöver hjälp med min Msi laptop med Windows 7.

 

Datorn har väldigt hör CPU, oftast över 80%, men ibland går den upp och ner kraftigt vilket gör att datorn går att använda ibland rätt normalt, förutom små lagg. Sedan kan den plötsligt få ett extremt lagg då den blir oanvändbar i kanske 5 minuter...

 

Jag har kollar vilka processer som drar CPU och det är lite allt möjligt, men mest många olika sorters "svchost" grejer. Internet (Chrome) drar också mycket ibland, och startar jag något litet program så står det att det drar också mycket.

 

Problemet började för länge sen med att jag märkte att ljudet knastrade lite då och då när jag lyssnade på musik via datorn, sedan blev det värre och värre. Jag läste om det och såg tips att det kunde lösas av att stänga av Windows Defender och automatisk uppdatering, eftersom problemet är en bugg med Windows. Då blev det bättre, innan det låg CPUn nästan konstant på 80% och över, nu gick den istället upp och ner så datorn kunde användas bättre.

 

 

Men jag vill fixa datorn helt. Jag kanske borde omformatera, jag har en extern hårddisk men jag vet inte hur jag gör. Jag har så dålig förståelse att jag har svårt att förstå vanliga guider och sånt... så kan någon hjälpa mig?

 

Jag antar att det är virus men inget virus program säger det dock..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msi laptop, bråkande, du funderar på att formatera om.

 

mmh, kanske det är enklaste vägen om du bara kan skapa en kontroll över att du alla filer du vill spara i säkerhet.

 

I Windows 7 finns ett säkerhetskopieringsverktyg som faktiskt fungerar bra. Kopierar alla väsentliga filer under User-mappen, både dina egna filer (exempelvis Mina Dokument) och alla (tror jag) filer i Application Data.

Filer utöver dessa, som du lagt på annat håll, måste du manuellt kopiera.

(detta ovan, bör du aktivera oavsett. Man ska ALLTID ha en säkerhetskopia på sina filer!!!)

 

När du återställt datorn är det bara att köra kopieringsverktyget igen, bakklängesm och återställa filerna till din nya profil. Till som minst 80% fungerar allt automatiskt, en del handpåläggning kan behövas.

 

 

När du har alla dina data samlade, bara att starta systemåterställningen. Antingen via knapp (okänd för mig men är troligen en av F-knapparna) vid uppstart eller kanske via menyval i Windows.

 

Men du kan innan du gör detta testa att gå igenom alla drivrutiner, se till att uppdatera alla. kanske det är något sådant som brister och en enkel uppdatering löser det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash (Shockwave Flash) aktivt i webbläsaren? Ja då är det inte konstigt processorn belastas hårt.

Inaktivera Flash i webbläsaren.

Ghostery installerat i webbläsaren kan också minska belastningen.

En hostfil (hostfile) från MVPS minskar också belastningen på CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Hej,

Hur har det gått?

 

Om det fortfarande är problem med hög CPU-användning så rekommenderar jag att du kollar exakt vilka processer det är som drar resurser.

 

1. Börja med en omstart, vänta minst 5 min och sedan följer du instruktionerna i denna tråds inlägg #2 http://eforum.idg.se...ost__p__1598319

Posta ett skärmklipp av hur det ser ut.

 

2. Därefter startar du upp och lyssnar på en musikfil, kollar samtidigt på processor och diskanvändningen enligt länken ovan och postar ett skärmklipp.

 

3. Till sist startar du webbläsaren och går in på tex. Eforum och gör om samma procedur och postar ett skärmklipp.

 

Så kanske det går att utröna vad det är för process eller tjänst som drar resurser på din dator.

 

 

Osäker hur du tar ett skärmklipp?

När du har Resursövervakaren uppe och det fönstret aktivt så att säga, så kan du bara trycka på tangenterna [Alt] och [Print Scrn]

Då tas ett skärmklipp av hela den rutan och läggs i urklippshanteraren.

 

Sedan kan du bara öppna vilket program som helst som klarar av att lägga en bild i tex. Microsoft Paint som du hittar i Program > Tillbehör => sedan klistrar du bara in bilden där med [Ctrl] + [V] eller i menyn klistra in. Spara filen som .png eller .jpg

 

Eller använd helst Windows inbyggda Skärmklippverktyget http://windows.micro...s/snipping-tool

 

Osäker hur du bifogar fil? kolla in detta: http://eforum.idg.se...ost__p__1575011

 

Det kan också visa sig vara problem med din hårddisk, för sådant har jag varit med om och då rusar CPU (processoranvändningen) i höjden i vissa lägen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...