Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

ATX vs ATX12V 2.3

Rekommendera Poster

Mikael63

Min brors nätaggregat börjar bli rejält trött, luktar och kondingar buktar.

(fast datorn startar)

Det är ett sådant:

http://microdream.co.uk/fsp-fsp250-60hen-250w-atx-psu-power-supply.html#.UecHZNLV6W4

Tycker det bör kunna ersättas med:

http://www.dustin.se/product/5010469791/fsp-psu-400w-atx12v/

Eller?

Om inte - förslag på annat? (Från Dustin)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Varför inte?

Om måtten passar, strömkontakt etc. sitter åtkomligt utifrån och priset är ju rätt.

Den nya har ATX12V (20+4-pin+4-pin) vilket då är valbart beroende på moderkort, hur många kontaktpinnar som krävs.

Den gamla verkar ha 20+4

Den nya verkar endast ha 2 st. 4-pin (Molex) och resten SATA kontakter. Men det är inga problem - bara att ansluta en Y-kabel eller flera om behov finnes tex. om han har flera enheter som endast har den typen av äldre anslutning.

Den nya har PCI Express 1 st. 6-pin anslutning till grafikkort. Detta är en begränsning om man sätter i ett värre grafikkort som kräver 2 PCI-E strömkontakter - vilka helst skall tas från 2 olika 12V linor på nätagget.

Men även där finns adatperkabel som ansluts till tex. Molex 4 pin > PCI-E strömkontakt.

På ett dyrare switchat nätagg är det oftast bara en rejält krafig12V lina med minst 2st. PCI-E 12V strömkontakter.

Den gamla har jag svårt att se hur många PCI-E strömkontakter och vilken typ (4 eller 6 pin)?

Gå igenom kontaktdonen på gamla (dom som är anslutna idag) för att se om det behövs nån adapterkabel för att ansluta allt till nya.

Dustin har ju sådana, men ibland kan dessa vara billigare på Kjell.

:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jo, jag Googlade lite och kom också fram till detta med kontaktdonet.

Men själva storleken? Är nätagg av typ ATX* lika stora? Det framgår ju inga måttuppgifter mer än storleken på fläkten.. åtminstone på de båda länkarna jag hade.

Nu tror jag att ett sådant nätagg från Dustin är beställt så det är väl bara att avvakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Men själva storleken? Är nätagg av typ ATX* lika stora? Det framgår ju inga måttuppgifter mer än storleken på fläkten.. åtminstone på de båda länkarna jag hade.

http://en.wikipedia....ATX12V_standard

Dimensions of an ATX power supply are 150 mm width, 86 mm height, and typically 140 mm depth, although the depth can vary from brand to brand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

BTW, Jag tar tillbaka det jag sade om 12V linor; det gäller endast äldre nätagg och inte moderna som följer standard.

ATX12V 2.3 är en inofficiell standard, men den senaste.

Vilket betyder att detta nätagg uppfyller kraven för att driva en 12 lina fullt ut - utan att konsumenten behöver tänka på något som helst dvs. bara anslut Y-kablar eller adapterarkablar för att driva tex. ett grafikkort.

http://en.wikipedia....ATX#ATX12V_v2.3

ATX12V v2.3

Effective March 2007 and current as of 2012. Recommended efficiency was increased to 80% (with at least 70% required), and the 12 V minimum load requirement was lowered. Higher efficiency generally results in less power consumption (and less waste heat), and the 80% recommendation brings supplies in line with new Energy Star 4.0 mandates.[17] The reduced load requirement allows compatibility with processors that draw very little power during startup.[18] The absolute over-current limit of 240 VA per rail was removed, allowing 12 V lines to provide more than 20 A per rail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne
Detta är en begränsning om man sätter i ett värre grafikkort som kräver 2 PCI-E strömkontakter

Plus att ett 400W nätaggregat kan nog inte driva ett sådant grafikkort - minst 550W behövs isf ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Nja

Jag skulle aldrig pusha 365W på 400W psu ds

Hehe inte jag heller.:)

Man bör försöka att se till att man har en PSU om minst 30-50% mer effekt än vad som krävs, beroende på vilken typ av klassificering.

Tex. Silver eller Gold är effektiva till c:a 90% medans brons kanske har runt 60-80%.

I detta fallet är det ett 80+ certifierat c:a 20-30% av effektiviteten vid 50% belastning

Ökar man belastningen så ökar också effektiviteten till en gräns.

Tex. 30 % effektivt vid 50% belastning och ökar man till 80% belastning så ligger ett 80+ cert PSU på runt 70% effektivitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Men med tanke på originalets effekt på 250W så drar jag slutsaten att detta inte sitter i en högpresterande speldator med värsting-grafikkort.

:rolleyes:

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...