Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
fjed

Lagra personuppgiter på ett smidigt sätt i Excell

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag jobbar på ett utbildningsföretag. Där lägger jag bland annat in elever i ett register i Excell. Men jag tycker att det borde finnas ett smidigare sätt. Här har jag ett par frågor.

1. Excell vill inte komplettera siffror automatiskt, den gör det endast om man skriver in bokstäver. Någon som vet varför?

2. Peronnumret ska vara med alla 10 siffror (xxxxxx-xxxx), kan man göra så Excell infogar bindestrecket "-" automatiskt?

3. Något som hade varit smidigt är om man har en elev redan inskriven i registret men ska skriva in den igen på en annan kurs, finns det möjlighet i Excell om man skriver in personnumret så infogar Excell automatiskt personuppgifterna eftersom man har skrivit in dem innan?

Redigerad av Fetis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Tja, det bara är så. tal är tal och de vill väl inte införa en källa till fel. Kan mycket väl tänka mig att man råka klicka vidare fel siffra vilket är svårare att se än om samma sker med bokstäver

2: Går att sätta en formateringsregel fast notera att om du skriver det som tal kommer du tappa inledande nollan på personnummer från 00-talet, exempelvis 010101-1234 kommer presenteras som 10101-1234 alternativt kommer tal med tiotal som årtal skrivas som 0950101-2345, dvs få en inledande nolla.

Om du däremot skriver in hela årtalet, 20010101-1234 går det utmärkt med denna formateringsregel

#-####

öppna format för cell, sätt ett anpassat format.

men notera, detta är enbart en presentation av värdet inte faktiska värdet i cellen.

3: Ja, personnummer i kolumn A, elevnamn i kolumn B på blad1

=LETARAD(A1;Blad1!$A$1:$B$100;2;falskt)

exempelvis.

Eller paret PASSA-INDEX

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen!

Ang fråga 2 så fungerar jättebra! När det gäller fråga 3 så får jag experimentera lite! Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Format för personnummer i Excel kan man göra genom att gå in på Format, Celler, Tal och välja Anpassat. Välj en av de format som finns listade där och ändra till 000000-0000. Ge sedan aktuell kolumn detta format. /gals

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...