Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

12V-laddning av Asus surfplatta


hammarsten

Rekommendera Poster

Har köpt en Asus surfplatta Vivo Tab Smart ME400C med Windows 8. Vill även kunna ladda den i bilen med 12 volt. Har köpt en 12 volts USB-laddare (som laddar 2,1 A) till 12 voltsuttaget i bilen men den laddar ej. När jag ansluter 12 V laddningen ökar ljusstyrkan på skärmen och ett meddelande visas = ansluten men laddar ej. Har även provat en laddare som avger 3,1 A. Batteriet är laddat till 42 %

(220 V laddaren fungerar OK)

Har kontaktat den svenska Asus-supporten efter lämplig 12 V:s laddare men av dom får man inget svar vilket jag tycker är märkligt.

 

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En USB-laddare - betyder det att man kan ladda surfplattan via USB i en dator?

Fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

220 V laddaren har en löstagbar USB-kabel. Tar jag loss den och ansluter surfplattan med den till datorn så startar inte laddningen utan jag får samma resultat som med 12V-anslutningen (ansluten men laddas ej)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och det verkar vara fler med samma bekymmer.. för någon fungerade det helt plötsligt..

 

Verkar också finnas 12V-laddare i "original" för denna men vad som ska vara så speciellt med den vet jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fel på laddaren eller dess micro-usb kontakt?

 

I Manualen sid 83 står det:

 

Använd endast den medföljande strömadaptern och mikro

USB-kabeln för att ladda VivoTab. Användning av en annan

strömadapter kan skada VivoTab.

 

Se till att du ansluter strömadatpern till korrekt uttag med

korrekt inmatningsmärkning. Utmatningsspänningen för

denna adapter är DC5V, 2A.

 

Lämna inte VivoTab ansluten till elnätet när den är

fulladdad. VivoTab är inte avsedd att lämnas ansluten till

strömförsörjningen under längre perioder.

 

När du använder VivoTab i strömadapterläge måste det

jordade eluttaget finnas lättillgängligt i närheten av enheten.

 

Ladda VivoTab under åtta (8) timmar innan den används i

batteriläge första gången.

 

I Manualen sid 80 står det:

 

Batteriladdningsindikator

 

Den tvåfärgade LED-belysningen visar batteriets

laddningsstatus.

 

Färg Status

Vit Fulladdad.

Orange Laddningsläge.

Dimmad Strömadaptern är inte inkopplad i den

VivoTab.

post-73434-0-18352700-1373915552_thumb.png

 

Hur ser laddindikatorn ut hos dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lyser orange när jag försöker 12 voltsladda.

Fråga till Mikael 63: Du skrev att det verkar finnas en original 12 voltsladdare och det är i första hand en sådan jag har sökt. Det var därför jag ringde Asus-supporten men dom hade inget svar.

Om du vet var jag kan få tag i en sådan så hör av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, länkar som denna:

http://www.365gate.com/product-576.html

 

Men jag skulle inte lita på all text..

 

Edit: Denna laddare verkar ge 5,3 V enligt bilden. Kan det vara så att en vanlig USB-laddare och ett USB-uttag i en dator ger ut 5,0 V, eller t.o.m endast 4,75 V och det är den lilla skillnaden som avgör?

 

Wikipedia: "USB-portar tillhandahåller en matningsspänning på 5 volt DC (med en tolerans på ± 0.25 volt för att fungera korrekt)"

 

En multimeter kan ge svaret, om man kan mäta utan att kortsluta.

 

Sker laddning om plattan är mer urladdad än 42 %?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Den lyser orange när jag försöker 12 voltsladda.

Betyder inte det då att den faktiskt laddar, enligt färgkoderna ovan?

 

Har du lämnat den på några timmar och sedan kollat om batteriet tagit emot laddning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 % kvar men ingen laddning sker. Har inte provat att ha den ansluten en längre tid.

Tack för länken. Jag tror det kan vara rätt sorts laddare. Har sökt efter en svensk leverantör (skickat ett antal mail) så vi får se om jag får något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mailsvar från en svensk och dansk firma att de kan leverara 12 volts billaddare i augusti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mailsvar från en svensk och dansk firma att de kan leverara 12 volts billaddare i augusti

 

Hade de något att tillföra ang. varför det inte fungerar med en "vanlig" laddare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den svenska (DC-adapter) bara att den kan levereras i nästa månad. Den danska hade både bild och beställnummer se:

http://www.itreservdelar.se/index.php?id=2446&query=dmc2574&mode=showProducts&cat1=laptop_carcharger

Där anges 5V,2A,10W. Av bilden kan man se att på sladden sitter en "klump" som kanske "hjälper" till att starta laddningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

"Klumpen" är nog en drossel för att minska störningar.

 

Drosslar används för avstörning eller begränsning av radiostörningar. Den klump som sitter på till exempel kablar till bildskärmar är en enkel drossel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Vivotab smart. Jag har inte provat i bilen men däremot testat skillnaden mellan olika USB-laddare hemma. Med originalladdaren är Vivotab ansluten och laddar, med annan laddare är den ansluten men laddar inte. Dessutom har batterinivån minskat under drift fast jag haft den andra laddaren ansluten.

 

 

Jag har hittills mest använt den andra laddaren, trodde det var ungefär sak samma och att det dom skrev bara var vanligt trams som tillverkare skriver, men det verkar vara en tydlig skillnad. Med den andra laddaren har det gått att ladda upp en avstängd Vivotab men det har tagit väldigt lång tid. Har inte gått att ladda fullt under en normal natts sömn men efter en rejäl frukost och morgontidningen så har den blivit fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har också en Vivotab smart. Jag har inte provat i bilen men däremot testat skillnaden mellan olika USB-laddare hemma. Med originalladdaren är Vivotab ansluten och laddar, med annan laddare är den ansluten men laddar inte. Dessutom har batterinivån minskat under drift fast jag haft den andra laddaren ansluten.

 

 

Jag har hittills mest använt den andra laddaren, trodde det var ungefär sak samma och att det dom skrev bara var vanligt trams som tillverkare skriver, men det verkar vara en tydlig skillnad. Med den andra laddaren har det gått att ladda upp en avstängd Vivotab men det har tagit väldigt lång tid. Har inte gått att ladda fullt under en normal natts sömn men efter en rejäl frukost och morgontidningen så har den blivit fulladdad.

Hej,

Undrar om inte Mikael63 är något på spåret där han i ett tidigare inlägg ovan redogjort för USB-laddningsstandard 5V plus/minus 0,25V

 

Laddningskretsarna på moderna datorer känner av väldigt exakt laddningsspänningen och slår av om inte denna känns rätt.

 

För övrigt så verkar laddningstiden på Vivotab smart vara väldigt lång om man läser på olika forum, men även i manualen - där det också står att man inte skall lämna laddningen på efter att enheten är fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra information på den här tråden. Jag har gått i tron att USB var en standard så laddare var utbytbara mot varandra. Det har alltid funkat med mobiltelefoner förut. Ganska lömskt när mikro-USB i sig är så generell sak.

Fast för att djäklas lite extra så har jag detaljstuderat mina laddare nu, dom jag provat- både som laddar och som inte laddar - var på 5V. Dessutom var båda på 2A.

Sedan kan jag undra vad som händer ifall jag nu använder Vivotabs laddare till en mobiltelefon. På samma sätt ifall jag skadar min Vivotab med en svagare laddare eller om det bara leder till klenare laddning.

 

Det verkar i alla fall inte som om jag fått ett måndagsexemplar utan att det här är vad man kan förvänta sig av produkten

 

Hej,

Undrar om inte Mikael63 är något på spåret där han i ett tidigare inlägg ovan redogjort för USB-laddningsstandard 5V plus/minus 0,25V

 

Laddningskretsarna på moderna datorer känner av väldigt exakt laddningsspänningen och slår av om inte denna känns rätt.

 

För övrigt så verkar laddningstiden på Vivotab smart vara väldigt lång om man läser på olika forum, men även i manualen - där det också står att man inte skall lämna laddningen på efter att enheten är fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker minnas detaljerna kring något liknande.. antingen var det svärmors Nokia som inte laddades från min dator men väl från min HTC snabbladdare, eller så var det min telefon som inte laddades från svärmors laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande erfarenhet med kinkiga enheter:

//eforum.idg.se/topic/341508-solcellsladdare-till-iphone5/page__view__findpost__p__1612066

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...